درآمد و هزینه خانوار پس از یارانه جدید

درآمد و هزینه خانوار پس از یارانه جدید

داستان سرایی از کجا شروع شد؟
داستان سرایی با پاستا شروع شد تا همین چند روز پیش که نوبت به رب گوجه رسید. از آن روز به بعد قیمت چاپی مواد غذایی تسویه شد و قیمت های جدید جایگزین قیمت های قبلی شد. در این شرایط تهیه کنندگان به افزایش هزینه های تولید نیز اشاره کردند، چند روزی طول کشید تا گزارشی از رسانه ملی پخش شود. 3 خانم در

1 ماه اجناس مورد نیازشان را بردند و در نهایت با تکمیل خرید، نه تنها از یارانه کم نشدند، بلکه در نهایت پول کمی باقی ماند.

هزینه های ماهیانه یک خانواده 4 نفره
رفتم داخل مغازه و رفتم پیش آقایی که کنار یخچال ایستاده بود که ماست مارک های مختلف بود. شروع کردم به پرسیدن سوالاتم. می توانم بپرسم چند نفر هستند: ما 4 نفر هستیم. شما معمولا در ماه چند نفر مصرف می کنید؟ چهره اش نشان می داد که در ذهنش کتاب می شمرد. نگاهی به من کرد و گفت: آخه همسرم حساب دقیقی از این چیزها داره ولی من هم تا حدودی حواسم هست که چقدر غذا می خوریم. ما روغن کمتری مصرف می کنیم ما حدود 900 بطری در ماه، حدود 5 کیلوگرم برنج، 5 تا 6 کیلوگرم مرغ، 1 کیلوگرم ماهی، 1 کیلوگرم گوشت، 2 بسته پاستا، 4 بطری شیر و یک تخم مرغ مصرف می کنیم. تا حدودی، شاید کمی دقیق تر، به شما گفتم.

وضعیت خانواده های 5 نفره
به سراغ مرد دوم رفتم، مردی که سبد خریدش پر بود. شروع کردم به پرسیدن از خودم چند نفر هستید؟ 5 نفر.معمولا در ماه چقدر غذا مصرف می کنید؟ خیلی سریع شروع به توضیح دادن کرد و گفت: خرید خانه برای من همه چیز است. ما معمولاً 10 کیلوگرم برنج، 1 قوطی کره جامد، 8 کیلوگرم مرغ، 1 کیلوگرم گوشت، 2 بسته پاستا، 2 زرده تخم مرغ و 8 بطری شیر در ماه مصرف می کنیم.

خانواده ای سه نفره اما پر از ترافیک
به فروشگاه بعدی رفتم. زنی که میزان روی در هر تن ماهی را تماشا می کرد، نظرم را جلب کرد. رفتم سمتش و شروع کردم به پرسیدن سوالاتم. چند نفر هستید؟ 3 نفر. چند بار در ماه غذا مصرف می کنید؟ کمی فکر کرد و گفت: آخه برادرم ازدواج کرده و در خانه ما بچه های زیادی دارد. اما برای یک ماه حدود 15 کیلوگرم برنج، 2 بطری روغن در هر لیتر، مرغ 8 کیلوگرم، گوشت 1 کیلوگرم، 2 عدد پوسته تخم مرغ و 8 بطری شیر مصرف می کنیم.

شرایط برای خانواده های 6 نفره
مدتی در مغازه چرخیدم، خانم دیگری را دیدم و به سمت او رفتم تا از خودم سؤال کنم: شما چند نفر هستید؟ 6 نفر. معمولاً چه مقدار غذا در ماه مصرف می کنید؟ ما معمولاً ماهیانه 10 کیلوگرم برنج، 2 بطری روغن یک لیتری، مرغ 4 کیلوگرم، گوشت 3 کیلوگرم، پوسته تخم مرغ 2 و 8 بطری شیر مصرف می کنیم.

هزینه ماهانه برای زوج های جوان
من زوج جوانی را دیدم که قیمت هر چیزی را که از قفسه برداشتند قبل از گذاشتن آن در گاری با هم مقایسه کردند. برای پرسیدن سوالم پیششون رفتم شما چند نفر هستید؟ ما به تازگی برای 2 نفر ازدواج کردیم. معمولاً چه مقدار غذا در ماه مصرف می کنید؟ خانم فکر کرد و گفت: در یک ماه 4 کیلوگرم برنج، 1 لیتر بطری یک لیتری روغن، 4 کیلوگرم مرغ، 1 کیلوگرم و نیم گوشت، 2 عدد ماکارونی از 1 بسته، شانه تخم مرغ و 10 بطری شیر.

درآمد سفر یک روزه معادل یک نفت حلب است!
من هم به سراغ راننده تاکسی رفتم تا با او صحبت کنم. روزهای تاریک اینجا را با تمام وجود حس کردم. مردی با صورت آفتاب سوخته و پیراهن سفیدی که از پیشانی اش عرق می چکید.
گفت: خانم من روزی 650 هزار تن درآمد دارم. اگر تصادف نکردم یا بنزین مصرف نکردم و اتفاق خاصی برایم نیفتاد، می توانم یک قوطی روغن بخرم و شب آن را به خانه ببرم. گاهی فکر می کنم نمی توانم هزینه مدرسه فرزندانم را بپردازم تا دخترانم تمام شود.

خانواده ها در ماه چقدر هزینه می کنند؟
همچنین با 10 خانواده دیگر که هر کدام تعداد اعضای متفاوتی داشتند صحبت کردم. پس از صحبت با این افراد، میانگین قیمت مورد نیاز برای خرید آنچه یک خانواده 2، 3 و 4 نفره نیاز دارد را محاسبه کردم.

3 نفر از یک قاره دیگر!
در جداول بالا قیمت بسیاری از کالاها ذکر نشده و تنها به چند مورد اساسی اشاره شده است. حقوق یک کارگر حدود 5 میلیون و 700 هزار تن و یارانه انفرادی 300 هزار تن است فولاد را از جیب خود بیرون بیاورید. برای یک خانواده سه نفره با قیمت 2 میلیون و 214 هزار و 800 تن با یارانه 900 هزار تنی باید 1 میلیون و 314 هزار و 800 تن از جیب خود خرج کند. حالا نوبت یک خانواده چهار نفره است که یک میلیون و 200 هزار یارانه دریافت کنند اما قیمت خرید 7 قلم 2 میلیون و 743 هزار و 510 تن است که باید یک میلیون و 543 هزار و 510 تن از جیب خود خرج کنند.

نمی دانم مغازه چطور بود، اجناس آنقدر ارزان بود که حتی بخشی از مبلغ یارانه باقی مانده بود یا مسئولانی که یارانه 300 هزار تنی را درست خرج کردند، مردم دیده اند از کجا خریدند!
یارانه جدید نان و ماست را نیز به یک کالای لوکس تبدیل کرده است

فقر این روزها کمر مردم را شکسته و عده ای رنگ گوشت و مرغ را روی ماه نمی بینند. ما مردمی صبور و شاد هستیم. سفره مردم از دیرباز از رنگ و لعاب گذشته و فقط جنبه رفع گرسنگی پیدا کرده است. این مبالغ برای زمانی است که هر یک از این خانواده ها مهمان نداشته باشند. اگر هر کدام از آنها دو بار در ماه مهمان داشته باشند، تکلیف اعداد این جدول چه می شود؟ هزینه حمل و نقل و اجاره مسکن که سرسام آور است را به اینها اضافه کنید، دولت باید به وضعیت فعلی بازار و وضعیت مردم رسیدگی کند. مصرف گوشت و لبنیات در طول ماه ضروری است و در حال حاضر این کالاهای اساسی جزء کالاهای لوکس محسوب می شوند. یارانه جدید دیگر غذاهای ساده مردم یعنی نان و ماست را به تجمل تبدیل کرده است!

دیدگاهتان را بنویسید