هزینه نجومی سرویس مدرسه; بار مضاعف اقتصاد خانوار بر دوش کیست / تعیین و کنترل هزینه خدمات مدارس؟


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898244

پس از گذشت دو سال از غیبت، والدین با چالش جدیدی به نام افزایش هزینه خدمات مدارس و بار مضاعفی که این روزها بر دوش اقتصاد خانواده است و نقش شورای شهر، فرماندار، شهرداری قرار گرفته است. و رانندگان تاکسی در مدیریت و نظارت بر هزینه سرویس مدارس موضوع مهمی است که این روزها مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; موضوعی که این روزها در تمام جلسات مطرح می شود و در شبکه های اجتماعی مورد توجه ویژه مردم قرار گرفته است، قیمت است سرویس مدرسه و مبالغی که برای ارائه این خدمات جمع آوری می شود باری بر دوش انبوه مردم است، امروزه والدین به این فکر می کنند که خرج خانه خود را کجا خرج کنند و از چه نیازهایی برای تامین این هزینه غفلت می کنند.


هزینه نجومی سرویس مدرسه; بار جدید برای خانواده

با توجه به اینکه آخرین سال حضور کودکان در مدارس مربوط به سال 1397 بوده است، امسال قیمت های پیشنهادی مدارس و پیمانکاران به والدین نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته تا جایی که برای مسیرهای کوتاه تا 5 دقیقه برای هر سال تحصیلی اعداد تا 7 میلیون تومان به اطلاع والدین می رسد که این قیمت برای مسیرهای طولانی تر به 18 میلیون تومان افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:
آموزش و پرورش در تلاش است تا هزینه خدمات مدارس را کاهش دهد

همه اینها در حالی است که همواره این سوال برای والدین بی پاسخ مانده است که تعیین این نرخ بر عهده کیست و چه مولفه هایی در این تصمیم مد نظر است و مهمتر از آن نظارت بر اعمال صحیح این قیمت گذاری بر عهده کدام سازمان است؟

آخرین خبرها حاکی از افزایش 25 درصدی قیمت سرویس مدارس از سوی شورای آموزش و پرورش شهرستان است. اما رانندگان سرویس مدرسه و پیمانکاران می گویند که افزایش هزینه ها از سال 1397 تا کنون باید در بند جدید فهرست بها لحاظ شود و افزایش آتی به این دلیل که درصد برداشت مدارس از آن مبلغ نباید از صورتحساب هزینه رانندگان کسر شود. اما این هزینه ها نیز باید به عهده والدین باشد.

این در حالی است که افزایش شهریه ها و محرومیت برخی از مدارس به بهانه سکونت دانش آموز و گرانی لوازم مصرفی، نوشت افزار، پوشاک و… اقتصاد خانواده را تا کنون در هم شکسته و موضوع عدالت آموزشی و قانون اساسی، که در آن حق آموزش رایگان آنچه را که از همه طبقات آمده است، زیر سوال می برد.


نقش شورای شهر و رانندگان تاکسی در مدیریت و نظارت بر هزینه های خدمات مدارس

محمدرضا ولی زاده، رئیس اداره توسعه انجمن اولیا و مربیان در گفتگو با را دانا؛ مسئولین این فرآیند و ناظران اجرایی در خصوص نحوه قیمت گذاری اظهار داشتند: مرجع تصویب تعرفه خدمات حمل و نقل مدارس شورای هر شهرستان و مرجع ابلاغ لیست تعرفه ها فرمانداری آن شهرستان و ادارات آموزش و پرورش نیز موظف به اعمال فهرست تعرفه ابلاغی استانداری هستند و مرجع کنترل کننده اجرای این فرآیند صادرکنندگان پروانه بهره برداری یعنی شهرداری هر شهر و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی ها

وی ادامه داد: این نظارت و مدیریت یکی از وظایف ذاتی این سازمان ها برای حفاظت از فهرست بهای شورای شهر بر اساس مجوزی که صادر می کنند و ابزارهای قانونی که در دست دارند است. توسط پیمانکار پرداخت نمی شود و به کل هزینه پرداختی اولیا اضافه می شود و جمعاً به نرخ مصوب شورای شهر جمع می شود.

وی تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش هیچ ابزاری برای نظارت بر این روند ندارد و یا در مورد نظارت هیچ ابزاری برای اجرای قانون ندارد. اما مرجع صدور مجوز طبیعتا می تواند با ابطال این مجوز یا ارتکاب جرایم این روند را کنترل کند تا لیست تعرفه رعایت شود که متاسفانه آنطور که باید از سوی سازمان نظارت بر تاکسیرانی رعایت نمی شود.

رئیس اداره توسعه انجمن اولیا و مربیان با اشاره به اینکه محاسبه نرخ سرویس مدرسه بر اساس درصد تعیین شده برای حمل و نقل عمومی، گفت: امسال 25 تا 35 درصد برای آموزش و پرورش اعلام شده است که حساسیتی که در این زمینه به وجود آمده بعید است این میزان را کاهش دهد. اما به رسانه ها کمک می کند تا مردم و سیستم های نظارتی را به رعایت این لیست قیمت و کاهش تخلفات سوق دهند.


هزینه سرویس مدرسه باید معقول و موجه باشد

وی تصریح کرد: قیمت ها باید منطقی و قابل دفاع باشد تا افزایش چشمگیری نداشته باشد و راننده ضرر نکند. اما مشکل زمانی به وجود می آید که کسوراتی مانند بیمه قرارداد، حق بازرسی شهرداری و تاکسی و غیره وجود داشته باشد. افزایش اندازه؛ اما به راننده پولی پرداخت نمی شود و اگر سازمان های نظارتی ملزم به اعمال همان لیست قیمت باشند، خانواده ها هزینه های اضافی را پرداخت نخواهند کرد.

این مسئول ادامه داد: احساس من این است که عده ای سعی می کنند با تعیین مبالغی ذهن مردم را برای ایجاد تورم مورد انتظار آماده کنند تا از پرداخت هزینه های بیشتر خوشحال شوند و پیشنهاد من این است که خانواده ها از پیمانکاران دارای مجوز استفاده کنند. چرا که این دسته از فعالان برای ادامه فعالیت اقتصادی خود فهرست قیمت را رعایت خواهند کرد.

وی گفت: البته باید در نظر داشت که تورم در این بخش تابعی از تورم های دیگر در خدمات بخش دولتی است و راننده امروز گفت که قیمت لاستیک و لوازم جانبی و اجاره خانه من به گونه ای تغییر کرده است. که این افزایش 25 درصدی کفاف این هزینه ها را نمی دهد با درصدی که پیمانکار، شهرداری و … از این مبلغ می گیرند حقوق راننده کمتر از والدین است.


ارائه خدمات کاهش هزینه برای رانندگان سرویس مدارس

وی در پاسخ به حل این مشکل گفت: بهتر است خدماتی مانند معاینه فنی رایگان، آزمایش رایگان مواد مخدر و سوابق کیفری، لاستیک یارانه ای و … به آنها ارائه شود. برای آنها ایجاد کنید.

وی گفت: آموزش و پرورش هیچ تعهدی در حمل و نقل ندارد، وظیفه آن فقط آموزش است و بار اضافی بر دوش مدیران مدارس است، بنابراین بر اساس دستورالعمل ایاب و ذهاب و به دلیل گردش مالی بالا و نیاز به حسابدار. و نوع قرارداد بین پیمانکار و راننده.» و اولیای دانش آموزان در موضوع سرویس مدرسه و وظایف موجود استاندار در قانون به آنها اجازه می دهد تا یک درصد تحت عنوان هزینه ها برای نظارت بر این روند اخذ کنند که پیشنهاد می شود امسال این هزینه برای کمک به سبد خانوارها در اصلاح این قیمت ها کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید