هزینه های عجیب و نجومی سرویس مدارس!

هزینه های عجیب و نجومی سرویس مدارس!

روز جدید در حالی که هفته آینده مدارس به صورت حضوری افتتاح می شود، اولیای دانش آموزان در مورد قیمت سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید بلاتکلیف هستند و حتی نرخ های تا 9 میلیون تومان نیز گزارش شده است.

سه روز مانده به بازگشایی مدارس، هنوز نرخ رسمی مدارس تهران در دسترس نیست و همین موضوع باعث سردرگمی والدین دانش آموزان شده است. برخی از اپراتورهای دارای مجوز هنوز از نرخ هایی که دریافت می کنند اطلاعی ندارند و برخی دیگر اعداد متفاوت، عجیب و غریب و نجومی می خواهند.

خدمات مدرسه و عدم پاسخگویی در صدر لیست نگرانی های والدین برای سال تحصیلی جدید قرار گرفت. با گذشت 2 سال از تعطیلی مدارس به دلیل همه‌گیری کرونا و آتش‌بس سال گذشته، امسال، سه روز مانده به بازگشایی مدارس، هنوز نرخ مصوب و دقیقی برای سرویس‌های مفقود شده مشخص نشده است. اگرچه شورای شهر تهران همزمان با اعلام افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال 1401، افزایش 25 درصدی سرویس مدارس کلان شهرها را در اسفند 1389 تصویب کرد و سقف شناور 35 درصدی برای آن تعیین کرد، اما هنوز لیست قیمت رسمی اعلام نشده است. برای اطلاع والدین در دسترس است. .

شرکت های دارای گواهینامه سیستم سپند نرخ های عجیب و متفاوتی را برای مسافت های مختلف تبلیغ می کنند. این در حالی است که به گفته مدیر یکی از شرکت های حمل و نقل دانش آموزی در منطقه 8 تهران، این نرخ باید برای تمامی مناطق 22 گانه تهران یکسان باشد. وی در گفتگو با همششری آنلاین، نرخ پایه برای خودروهای ۷.۵ میلیونی و وانت‌ها را حدود ۵.۵ میلیون برای ۵ روز آموزش در هفته ذکر می‌کند. در حالی که دیگر شرکت حمل و نقل مرتبط با همین مسافت از والدین یکی از دانش آموزان ساکن منطقه 14 مبلغ 11 میلیون تومان طلب دارد.

از ارسال قیمت های نجومی خودداری کنید

معاون فنی و عملیاتی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در واکنش به نرخ های نجومی سرویس مدارس تاکید کرد که هرگونه افزایش باید در چارچوب مصوبه شورای شهر باشد.

علی محتشمی پور در گفت وگو با همشهری آنلاین، علت نرخ های نجومی که اخیراً از سوی برخی شرکت های حمل و نقل مدارس نقل شده را اینگونه توضیح می دهد: آموزش و پرورش نامه ای به کارگروه ماده 18 ارسال کرد و پس از تصویب متوجه شدیم که افزایش نرخ در نرخ سرویس مدارس در مناطق مختلف شهر تهران بسیار بالاتر از مصوبه قانونی شورای شهر تهران است. به گونه ای که حتی این افزایش به 80 و 90 درصد و به بالا رسیده بود. به همین دلیل مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در این زمینه وارد عمل شد و از ابلاغ این تعرفه نامه جلوگیری کرد و تاکید کرد که هرگونه افزایش تعرفه باید در محدوده مصوبه شورا باشد.
حداقل و حداکثر نرخ سرویس مدارس چقدر است؟

معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می افزاید: در تهران اگر سقف 35 درصدی را که سقف مصوب است، روی حداکثر قیمت سرویس مدارس برای مسافت های بالای 15 کیلومتر اعمال کنیم که 6.1 میلیون تومان بوده است. در سال تحصیلی گذشته حداکثر هزینه سرویس مدارس در تهران حدود 8 میلیون و 200 هزار تومان است نه بیشتر. ما از تعرفه دیگری در این زمینه اطلاعی نداریم و رانندگان تاکسی تنها موظف به رعایت مصوبات شهرداری هستند.

وی ادامه می دهد: شهریه مدارس تهران باید بر اساس مصوبه رسمی شورای شهر باشد. یعنی تعرفه نامه های سال قبل باید به طور متوسط ​​بین 25 تا 35 درصد افزایش یابد. نکته این است که ما پیمانکار نیستیم، بلکه قراردادها بین مدارس و ارائه دهندگان خدمات است. در حال حاضر 117 پیمانکار مورد تایید رسمی داریم و به آموزش و پرورش اعلام کرده ایم، هرگونه افزایش باید در چارچوب قانون مصوب شورا باشد.

معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره نحوه قیمت گذاری سرویس مدارس نیز گفت: درصد سال گذشته مشخص است و در سال تحصیلی 1400 تا 1401 حداقل قیمت سرویس مدارس 2 میلیون و 100 بوده است. حداکثر 6 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.» بنابراین برای تعیین نرخ سال 1401-1402 باید ضریب قانونی شورای شهر اعمال شود.

40% نقدی؛ اقساط 60 درصد

محمدرضا ولی زاده رئیس اداره توسعه انجمن های اولیا و مربیان سراسر کشور بر لزوم رعایت مصوبه شورای شهر مبنی بر تعیین قیمت سرویس مدارس در سال تحصیلی جاری تاکید کرد و گفت: در ابتدای هر سال تعرفه خدمات عمومی تعیین می شود که برای امسال 25 درصد افزایش یافته است. از آنجایی که این موضوع شامل حمل و نقل دانش آموزان می شود. این نرخ ها از سال 1400 به میزان 25 درصد افزایش می یابد، همچنین خانواده ها می توانند 40 درصد این قیمت را پس از شروع مهرماه و 60 درصد مابقی را به صورت اقساطی تا بهمن ماه پرداخت کنند.

دلیل متفاوت بودن نرخ ها چیست؟

غیر از موارد ذکر شده، موارد دیگری نیز در تعیین این درصد مؤثر است; مواردی مانند داخل یا خارج از محدوده طرح ترافیک، تعداد دانش‌آموزان در ماشین و روزهایی که دانش‌آموزان در مدرسه هستند، که می‌تواند 5 یا 6 روز در هفته باشد.

علیرغم اینکه عوامل موثر بر قیمت سرویس مدارس و محاسبه قیمت نهایی فرمول نسبتا مشخصی دارد و مصوبه افزایش 25 درصدی توسط شورای شهر تعیین می شود، اما برخلاف برخی از شهرهای کشور مانند یزد تبریز، کاشان، اصفهان و … که لیست قیمت سرویس مدارس به طور دقیق منتشر و در اختیار عموم قرار گرفته است، والدین تهرانی همچنان از لیست قیمت رسمی اطلاعی ندارند و در این میان برخی شرکت ها از بی توجهی های خود سوء استفاده می کنند. برخی از مسئولان در حدی که تیغ آنها را می گیرد. به حدی که این روزها برای انتقال دانش آموزان از خانه به مدرسه و برگشت از والدین از 5 میلیون تا 19 میلیون تومان طلب می کنند.

داستان گرفتن 30 درصد اضافه

این در حالی است که برخی شرکت های حمل و نقل قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و سالانه 30 درصد به افزایش نرخ خود اضافه کرده اند و مردم اطلاعی از آن ندارند.

با این حال، نایب رئیس سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می گوید: اتوبوس های مدارس بسته به ظرفیتشان نرخ های متفاوتی دارند. در مجموع بین اولیای دانش آموزان و شرکت حمل و نقل قرارداد منعقد می شود که 70 درصد کل مبلغ سهم راننده و از 30 درصد مابقی 15 درصد مالیات و بیمه و 4 درصد مربوط به آموزش و پرورش است. و 2 درصد بر اساس مصوبه شورای شهر مبنی بر صدور مجوز توسط شرکت های خدمات رسان به تاکسیرانی داده می شود و مابقی سهم مدیریت پیمانکار است. بنابراین دریافت پول اضافی از مردم خلاف قانون است.»

علی محتشمی پور با توجه به اینکه آموزش و پرورش در قراردادهای سرویس مدارس ذی نفع نیست، به سهم 4 درصدی خود اشاره می کند و می گوید: آموزش و پرورش و آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند که بر چه اساسی این 4 درصد را می گیرند. دریافت سهم 2 درصدی رانندگان تاکسی بر اساس دستورالعمل اجرایی دفتر آموزشگاه (مصوب هیات وزیران) است که به صراحت اعلام شده است شهرداری (تاکسیرانی) می تواند بر اساس مصوبات، حق نظارت و مجوز را دریافت کند. شورای شهر اما کسورات تحصیلی در این فرآیند به نظر من مبنای قانونی ندارد».

وی با اشاره به تاخیر در اعلام نرخ های رسمی می گوید: «در سال های گذشته در تهران لیست تعرفه داشتیم. همانطور که قبلاً اشاره کردم جدولی که آموزش و پرورش برای تصویب به کارگروه ماده 18 فرستاده بود با مصوبه شورای شهر تهران بسیار متفاوت بود به همین دلیل برعکس شد و استاندار جلسه ای تشکیل داد و 48 ساعت به آموزش و پرورش فرصت داد. کامل این جدول بر اساس قانون مصوب شورا اصلاح و به اطلاع عموم خواهد رسید.

فشار مضاعف به والدین

افزایش ناگهانی هزینه های آموزش و پرورش از قبیل شهریه مدارس، لوازم التحریر، لباس فرم، کیف و کفش، وسایل کمک تحصیلی و … در آستانه ماه اول مهر فشار زیادی را بر دوش مردم و اعلام قیمت های نجومی مدارس وارد کرده است. هزینه خدمات این فشار را دوچندان کرد و مشکلات زیادی را برای والدین دانش آموزان ایجاد کرد. به همین دلیل لازم است مسئولان مربوطه هرچه سریعتر برای مشکل جدید مردم چاره اندیشی کرده و آن را کنترل کنند.

هر چند نرخ جدید سال تحصیلی 1401-1402 بر اساس مصوبه قانونی شورای شهر است و ارقام نجومی سرویس مدارس را تا حد زیادی اصلاح می کند، اما اکثریت مردم توان پرداخت این ارقام را ندارند. بر این اساس به نظر می رسد ارائه راهکاری جدید مانند ایجاد اتوبوس مدرسه که اخیراً از سوی مسئولان شهری مطرح شده است، یکی از اقداماتی باشد که می تواند فشار طاقت فرسای هزینه های تحصیلی را از دوش والدین بردارد. .

منبع: همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید