درآمد و هزینه های کارگران بازنشسته مطابقت ندارد

محمد حمزه ای (معاون امور بین الملل اتاق کار جمهوری اسلامی ایران) با تاکید بر اینکه کارگران شاغل و بازنشسته خواهان محاسبه دستمزد بر اساس تورم و هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری هستند، افزود: روند افزایشی است. دستمزد کارگر باید به گونه ای باشد که سفره او هرگز خالی نباشد. در شرایط فعلی قدرت خرید کارگران و مستمری بگیران که درآمد و هزینه آنها کاهش یافته است برابر نیست. پس چگونه یک فرد شاغل و بازنشسته می تواند با حداقل درآمد زندگی و خانواده خود را اداره کند.

وی تنها راه جلوگیری از بدتر شدن وضعیت معیشتی خانواده های کارگران و مستمری بگیران را افزایش دستمزد مطابق با پیش بینی تورم در سال و اجرای مصوبه مزدی دانست و گفت: تورم روز به روز در حال افزایش است. اما افزایش دستمزد کارگران فقط یک بار در سال و یک بار اتفاق می افتد.» متأسفانه تورم واقعی در نظر گرفته نمی شود.

حمزه ای با بیان اینکه قیمت برخی کالاها در سال جاری 100 درصد افزایش یافته است، افزود: اگر دولت در افزایش دستمزد کارگران و مستمری بگیران طبق قانون عمل کند باز هم فاصله دستمزد با نرخ تورم بسیار بالاست. به عنوان مثال در کشوری مانند ترکیه دستمزدها دو بار در یک سال بر اساس تورم افزایش یافت. یعنی همزمان با تورم و حتی جلوتر از تورم، حقوق کارمندان و مستمری بگیران در این کشور افزایش یافته است.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه بهترین راه مبارزه با گرانی افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم است و افزود: برخی تصور می کنند اگر هر کشوری به حداقل دستمزد توجه کند و به کار توجه کند، افزایش دستمزد منجر به تورم می شود. بهداشت و درمان و کار شایسته، باثبات و پویایی ایجاد کرده است، برعکس کشورهایی که به این مسائل مهم توجهی ندارند، نه اقتصاد پایدار دارند و نه اشتغال پایدار.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر با تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران مواجه بوده ایم که این تاخیر به عدم اجرای قوانین کار مربوط می شود، شرایط اقتصادی کشور برای افزایش دستمزد مناسب نبود و بیشتر این موارد کمبودها تهدیدی برای جامعه کارگری است.»

معاون امور بین الملل اتاق کارگران جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طبق قانون آنچه به عنوان حقوق 1401 در شورای عالی کار افزایش یافته باید در مورد حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود، خاطرنشان کرد: حقوق و حقوق بازنشستگان نیز باید اعمال شود. از بازنشستگان، به عنوان و کارگران، مشاهده نمی شود. در حال حاضر به جز موارد مقرر در قانون، حقوق بازنشستگان افزایش نیافته و حتی به نسبت 25 درصد طلبکار هستند.

وی با بیان اینکه دولت مصوبه شورای عالی کار را که یکی از مهمترین ارکان نظام و بالاترین مرجع تصمیم گیری در خصوص دستمزد و سایر سطوح مزدی است، تغییر داد و با تصویب ده درصد سایر سطوح مزدی، انتقاد بازنشستگان را برانگیخت و افزود: شاید کاهش سایر سطوح حقوقی از 38 به 10 درصد فقط یک تصمیم دولت باشد، اما به زندگی بازنشستگان آسیب زیادی وارد می کند.

وی گفت: متاسفانه ارزش گذاری نیروی کار در کشور ناعادلانه است. وقتی ارزیابی غیرمنصفانه باشد، طبقه کارگر پایین‌تر از جمعیت جامعه محسوب می‌شود و هر روز که می‌گذرد شکاف طبقاتی در این جامعه بیشتر می‌شود».

حمزه ای با انتقاد از حذف ارز 4200 تومانی گفت: در شرایطی که بسیاری از تشکل های کارگری مانند هانه کارگر با صدور اطلاعیه ای نسبت به حذف ارز 4200 تومانی هشدار دادند که متأسفانه به فقرا آسیب زیادی وارد می شود. پرداخت شد.

وی گفت: دولت اعلام کرد با دادن یارانه به مردم 4 قلم مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن گران می شود اما به یکباره شاهد افزایش قیمت بیش از 3 هزار قلم بودیم.

وی تاکید کرد: دولت باید بسته های حمایتی را برای مبارزه با گرانی کنار بگذارد و علاوه بر افزایش دستمزد به اقشار آسیب پذیر کمک کند. با وضعیت فعلی اقتصاد که قیمت کالاها هر روز در حال افزایش است، کارگران توان زندگی در شهرهای بزرگ را ندارند.

و افزود: امروز نوبت حمایت از کارگران و بازنشستگان به دولت و مجلس رسیده است. با افزایش تورم، دستمزد فعلی با سبد معیشتی فاصله زیادی دارد و دولت باید سعی کند شرایط اقتصادی را کنترل کند تا دستمزد کارایی خود را از دست ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید