ثبت نام مردم برای دریافت ارز اربعین شبانه/تعداد شعب تعیین شده با تعداد متقاضیان مطابقت ندارد


ساعت: 12:19
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896579

گمان می رود در استان قزوین 5 بانک خدمات ارزی به اربعین ارائه می کنند. بر اساس گزارش میدانی انجام شده در شهر قزوین، اکثر متقاضیان تنها از دو شعبه بانک مرکزی و با تلاش و تعداد محدود توانسته اند این خدمات را دریافت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین; این روزها که بسیاری از هموطنان برای زیارت و پیاده روی اربعین به عراق می روند، شور خاصی در بین عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) پدید آمده است، تب عشقی که کوچک و بزرگ، کودک و میانسال را نمی شناسد. مردم و همه را جذب مغناطیس می کند. حسینی نقاشی می کند

امسال دولت شرایط را برای کسانی که مایل هستند بسیار تسهیل کرده است. لغو روادید بین کشورها (ویزا) در این ایام و اختصاص سهمیه ارزی اربعین 1401 از مهمترین این اقدامات است.

بنابراین طبق ابلاغیه رسمی، سهمیه ارزی مشخصی مانند ارز اربعین در اختیار داوطلبان این سفر معنوی قرار گرفته و از پنجم شهریور 1401 به صرافی های مجاز و برخی بانک های کشور ارسال شده و امکان دریافت آن وجود دارد. به طور رسمی از هفتم شهریور ماه به شرطی که متقاضیان برای دریافت ارز مسافرتی اربعین به یکی از صرافی های مجاز و بانک های تعیین شده در سراسر کشور مراجعه کنند.

در استان قزوین 5 بانک عملیاتی مانند ملی، سپه، تجارت، ملت و صادرات برای اربعین خدمات ارزی ارائه می کنند که بر اساس گزارش میدانی انجام شده در شهر قزوین بیشترین متقاضیان ارز اربعین تنها از این دو بانک هستند. شعب مركزي ملي و بانك تجارت با تلاش و تعداد محدود موفق به دريافت اين خدمات شدند.

به گفته محمدابراهیم ماندری، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان، از میان کارگزاران پنج بانک مذکور، 84 درصد توزیع ارز توسط بانک ملی، 10 درصد توسط بانک تجارت و 6 درصد مابقی توسط سایر بانک ها انجام شده است.

ماندری همچنین گفت: تامین ارز مورد نیاز زائران از بانک های کارگزاری تا یک روز قبل از اربعین حسینی ادامه دارد و از نظر تامین نقدینگی نیز اقدامات لازم برای این امر انجام شده است.

این در حالی است که این روزها شاهد سوء مدیریت های زیادی در بین بانک های شهر قزوین هستیم.

0d3cac5f fd22 4571 9be5 0fbaaaf759d2 خبر خاکستری

مردم برای دریافت ارز مسافرتی باید شب ها مراجعه کنند

زهرا بابایی شهروند قزوینی که برای دریافت ارز اربعین به شعبه بانک ملی در روز آزادی میدان (سبزه میدان) مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: از ساعت 4 نیمه شب برای ثبت نام به این بانک مراجعه کرده ام اما نفر سی و یکم، نمی‌دانم.» فردی که برای اولین بار مراجعه کرد چه ساعتی بود؟

وی افزود: اوضاع نابسامان است، چرا باید برای دریافت ارز دولتی در ساعت 24 اقدام کنیم؟ 7 ساعت زمان.

یکی از گردانندگان بانک ملی به خبرنگار ما گفت: این روزها بانک در وضعیت آشفته ای قرار دارد، هر روز شاهد دعوا و دعوای مردم با یکدیگر و همکاران هستیم، از یک طرف مردم حق دارند و می خواهند خدمات دریافت کنند. و از طرف دیگر، بانک حق دارد زیرا زمان و منابع آن محدود است و برای همه متقاضیان مناسب نیست.

وی ادامه داد: حدود دو هفته است که وقتی وارد بانک می شویم با صف طولانی مردم مواجه هستیم در حالی که این بانک روزانه تا 50 نفر را می پذیرد.

برای بررسی شرایط پرداخت ارز اربعین در بانک تجارت به شعبه مرکزی شهر قزوین مراجعه کردیم و آنجا هم شرایط یکسان بود، افرادی که از صبح اول ثبت نام نکرده اند و برای دریافت ارز درخواستی خود به این بانک مراجعه می کنند. بانک

علی شعبانی یکی از شهروندان قزوینی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار داشت: من فردا عازم سفر هستم و به این ارز خیلی نیاز دارم. ساعت 9 صبح به بانک رفتم اما متصدی بانک گفت باید نیمه شب به بانک می رفتم و اسمم را نوشتم.

و افزود: جایی که در دنیا بانک ها نیمه شب سرویس می دهند می گویند البته خود مردم مقصر هستند که این وضعیت را به وجود آورده اند، اگر متقاضیان به موقع به بانک مراجعه کنند این ثبت نام های شبانه معنا ندارد. “

تعداد بانک ها جوابگوی نیاز مردم نیست

این شهروند قزوینی گفت: اگر به همین منوال پیش برود، در چند روز آینده مردم باید هر روز یک ساعت زودتر بیایند تا ارزی بگیرند که نرخ آن در بازار آزاد تفاوت چندانی نداشته باشد.

هدایتی مدیر شعبه مرکزی بانک تجارت قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: از زمانی که بخشنامه توزیع و ارائه ارز اربعین به زائران به بانک تجارت قزوین ابلاغ شده است، به طور میانگین 50 نفر از این خدمات استقبال می کنند. هر روز.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این تکلیف به واحدهای ارزی محدود محول شده است، این تعداد بانک نمی توانند پاسخگوی این حجم از متقاضیان باشند و هر روز شاهد صف های طولانی در بانک هستیم.

هدایتی با بیان اینکه بانک ها با کمبود ارز مشکلی ندارند، تصریح کرد: ثبت نام ارز زمان بر است و تعداد متقاضیان نیز زیاد است و چندان دوام نخواهد آورد و دیگر شاهد این تکانه ها نخواهیم بود.

83716083 718a 44fb b23a d2776327a7bd خبر خاکستری



موضوع را با محمد ابراهیم ماندری، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان در میان گذاشتیم. مانداری در گفتگو با خبرنگار قزوین در صبح وی بیان کرد: یکی از معایبی که با آن مواجه هستیم کمبود صرافی در استان قزوین است چرا که در مرکز و شهرهای بزرگ این خدمات بیشتر در صرافی ها ارائه می شود.

وی افزود: این سازوکار فشار بیشتری بر بانک های شاغل وارد کرده است و برخی بانک ها جدا از اینکه موظف به ارائه این خدمت هستند، از انجام آن خودداری می کنند.

حجم متقاضیان بالاست

مانداری با اشاره به کندی سرعت سامانه ثبت نام ارز اربعین خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای متقاضیان دریافت ارز دولتی، سامانه پاسخگو نبود و این امر موجب کندی روند ارائه خدمات شد.

وی ادامه داد: برای رفاه حال شهروندان و تسریع در ارائه خدمات، ما در بانک ملی علاوه بر میدان آزادی و شعب ولیعصر قزوین، شعب تاکستان، آبیک و خیابان شهید بابایی قزوین را نیز به این منظور اختصاص داده ایم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان در پایان گفت: تمامی بانک های ملت، ملی، سپه، صادرات و تجارت موظف به پرداخت ارز به متقاضیان هستند، بنابراین این خدمت هم برای گردانندگان بانک ها یک تعهد اداری، فرهنگی و اجتماعی است. خدمت رسانی به زائران امام حسین و کمک به آنها در تسهیل شرایط سفر.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ، سهمیه ارزی گردشگری اربعین سال 1401 برای هر نفر 100 دلار است، البته به گفته مسئولان اقتصادی در صورت تامین دینار عراقی مسافران می توانند به جای 100 دلار، 150 هزار دینار عراقی دریافت کنند. از این رو زائران می توانند هر یک از این مبالغ ارز را دریافت کرده و از آن برای سفر استفاده کنند، علاوه بر این که بانک مرکزی اعلام کرد علاوه بر پنج بانک فعال قبلی، برای تسهیل شرایط عزیمت هموطنان به حرم ها در طول مدت اربعین حسینی تمامی شعب ارزی 16 بانک دیگر را با اولویت تهران و شهرهای بزرگ مکلف کرد ارز اربعین را با نرخ توافقی به زائران تحویل دهند، اما تاکنون در استان قزوین به جز 5 بانک، هیچ بانکی در این راستا خدماتی ارائه نکرده است. بانک هایی که تاکنون در این راستا تلاش کرده اند.

انتهای پیام/1380

دیدگاهتان را بنویسید