سامانه سماح سامانه ای برای ارائه خدمات غیرشخصی به زائران اربعین است/ توزیع ارز زیارتی اربعین منوط به ثبت نام در سامانه سماح است.


ساعت: 11:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۱۱
کد خبر: 1894072

سامانه سماح یا سامانه مشتاقان زیارت از جمله سامانه هایی است که برای ارائه خدمات غیرشخصی به زائران اربعین ایجاد شده است تا افراد بتوانند مراحل ثبت نام خود را برای ورود به عراق از طریق تکمیل کنند. این سیستم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سامانه سماح این سامانه برای کسانی است که مایل به زیارت ایام زیارتی هستند. این سامانه ای است که به منظور ساماندهی زائران و اخذ ویزای عراق برای زائران مراسم اربعین شیعیان در شهر کربلا راه اندازی شده است.

در چند سال گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان امکان حضور مردم در کربلا وجود نداشت، اما به دلیل اختصاص تعداد معینی از افراد برای ورود به کربلا توسط دولت عراق، سامانه ای به نام سامانه سماح راه اندازی شد تا افراد بتوانند مراحل ثبت نام شما برای ورود به عراق را از طریق این سامانه به صورت غیر حضوری به نشانی samah.haj.ir انجام دهند.

ثبت نام در سامانه سماح رایگان است

سامانه سماح یکی از سایت هایی است که برای کل کشور و مردم استان های مختلف قابل استفاده است و استفاده از این سامانه محدودیتی ندارد. ضمناً پیش ثبت نام کاملا رایگان بوده و تنها در زمان ثبت نام نهایی، هزینه بیمه 18 هزار تومانی اخذ می شود تا زائران بتوانند از خدمات بیمه ای در این مراسم بهره مند شوند.

این سامانه مطمئن ترین و تنها روش بیمه درمانی و بیمه حوادث در زیارت اربعین می باشد. افرادی که در این سامانه ثبت نام کرده و حق بیمه 18000 تومانی خود را پرداخت کنند، بلافاصله تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و در صورت بیماری در عراق و نیاز به بستری و جراحی، بیمه هزینه های درمانی آنها پرداخت می شود.

همچنین در صورت بروز مشکل به این صورت که زائر باید با آمبولانس یا وسایل نقلیه دیگر به کشور منتقل شود، این خدمات نیز از طریق بیمه به صورت رایگان ارائه می شود و یا در صورت تصادف زائر در این سفر، قطع عضو می شود. بیمه خسارت زائر را پرداخت می کند و در صورت فوت 300 میلیون تومان به خانواده متوفی پرداخت می شود.

ثبت نام در این سامانه تعداد زائران زن و مرد و استان های آنها را برای ساماندهی زائران مشخص می کند. برای ثبت نام در این سامانه داشتن پاسپورت الزامی است و افرادی که پاسپورت معتبر دارند پس از ثبت نام کد رهگیری دریافت خواهند کرد.

همچنین در صورت نداشتن گذرنامه می توانند به دفاتر پلیس مراجعه کنند. لذا متقاضیانی که گذرنامه آنها معتبر نیست قبل از عزیمت به مرز از طریق ادارات گذرنامه مرکز استان اقدام به تمدید گذرنامه نمایند.

شرایط عمومی ثبت نام در سامانه سماح

یکی از مهم ترین شرایط ثبت نام در سامانه سماح، تجویز حداقل دو نوبت واکسن کرونا است و در صورتی که شش ماه از آخرین نوبت مصرف گذشته باشد، متقاضیان محترم باید دوز یادآوری را تجویز کنند. توجه داشته باشید که این سوال در هنگام ثبت نام نهایی توسط وزارت بهداشت پرسیده می شود و متقاضیانی که حداقل دو نوبت واکسن دریافت نکرده باشند، نهایی نمی شوند.

یکی دیگر از شرایط این سیستم این است که از تاریخ خروج حداقل شش ماه اعتبار پاسپورت داشته باشید، بنابراین در صورت لزوم پاسپورت جدید بگیرید.

نکته بعدی این است که با توجه به اینکه تمامی اطلاع رسانی ها از طریق شماره همراه ثبت شده در سامانه سماح انجام خواهد شد، در ثبت شماره موبایل خود در این سامانه دقت کافی را داشته باشید.

99d631dc 1057 41f9 8040 f45637adc7ec خبر خاکستری

کدام دسته از بیماران نباید به پیاده روی اربعین بروند؟

الف) بیماران زیر در این ایام از حضور در مراسم ختم ممنوع بوده و تاکید می شود از ثبت نام خودداری کنند.

بیماران دیابتی با زخم یا عفونت اندام.

بیماران دیابتی با مشکلات کلیوی.

بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته.

بیماران با عوارض و علائم قلبی عروقی.

بیمارانی که کنترل قند ضعیفی دارند یا سطح قند ناشتا 250 و بالاتر دارند.

بیماران سرطانی تحت درمان

بیماران سرطانی که وضعیت جسمانی نامطلوبی دارند.

بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید یا کنترل نشده.

افرادی که به گفته پزشک دارای بیماری های واگیردار (به ویژه تنفسی، گوارشی و پوستی) هستند.

افرادی که در صورت عدم وجود علائم حاد، تست کرونا تا 5 روز اول مثبت شدن آزمایش مثبت است.

افرادی که حداقل 48 تا 72 ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر به ویژه بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی با معاینه مجدد دچار تب حاد می شوند.

ب) افراد ذیل حتی الامکان از حضور در مراسم اربعین خودداری و نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

زنان حامله.

مستمری بگیران بالای 60 سال.

افراد مبتلا به بیماری های همراه.

افرادی که فشار خون بالا کنترل نشده دارند.

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده.

افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای 40.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا معیوب دارند.

افرادی که به طور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می کنند.

مراحل ثبت نام در سامانه سماح

1. برای تکمیل مراحل ثبت نام، ابتدا باید به وب سایت این سامانه به آدرس https://samah.haj.ir/ مراجعه کنید.

2. بررسی شرایط ثبت نام که در قسمت قبل ذکر کردیم.

3. گزینه موافقم را علامت بزنید و کد امنیتی را وارد کنید.

15e0c543 a223 4c31 b579 1bbde351f1e5 خبر خاکستری

4. شماره تلفن خود را با دقت وارد کنید.

b78a2d3d 94de 4863 b79d 3af5b0639e1b خبر خاکستری

5. سپس کد ارسال شده به شماره همراه خود را در قسمت زیر وارد کنید.

fa7cb92d 017d 462b a448 49433e1b8521 خبر خاکستری

6. اطلاعات مربوط به کد ملی و شماره گذرنامه را وارد کنید.

80094d33 3ca9 4afa a106 75e139e6dae1 خبر خاکستری

7. مرز خروج، تاریخ حرکت و تاریخ بازگشت را وارد کنید.

d374a9ab 1fcd 4a07 bcc6 2d417976a210 خبر خاکستری

8. سپس نوع وسیله نقلیه ای را که می خواهید با آن سفر کنید انتخاب کنید.

1e9eaf0a 5ebd 4abf 981a 944185240b02 خبر خاکستری

9. پس از انجام مراحل تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

e26b9723 1cb5 4c1d b4c5 2ae2ce2f2e33 خبر خاکستری

در بالا مراحل پیش ثبت نام برای شرکت در پیاده روی اربعین را بررسی کرده ایم. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، می توانید از قسمت Track and Edit Status در گوشه سمت چپ پایین صفحه اول وارد شوید تا ثبت نام، اطلاعات ویرایش و غیره را پیگیری کنید.

58068738 8004 4b0b 9105 2d2ba2d31f32 خبر خاکستری

نکات مهم

1. ثبت نام در این سامانه تنها در بازه زمانی مشخصی انجام می شود و بدیهی است پس از پایان مهلت ثبت نام دیگر امکان ثبت نام برای عبادت وجود ندارد. البته توجه داشته باشید که این سامانه تنها برای ثبت زیارت اربعین کاربرد ندارد و می توان از آن برای ثبت سایر زیارت ها در بازه های زمانی مختلف استفاده کرد.

2. لغو بازدید پیاده روی اربعین فقط تا دو روز قبل از تاریخ حرکت امکان پذیر است و هزینه انصراف تنها پس از دریافت شماره شبا به حساب فرد انصرافی واریز می شود.

3. لطفاً در پایان ثبت نام نهایی، کارت شناسایی صادره از سامانه را دریافت نمایید. لغو بازدید از پیاده روی اربعین تنها تا دو روز قبل از تاریخ حرکت امکان پذیر است و هزینه انصراف تنها پس از دریافت شماره شبا به حساب فرد انصرافی واریز می شود.

4. همراه داشتن کارت دیجیتال واکسیناسیون زائران هنگام خروج از مرز الزامی است. برای دریافت کارت واکسن از طریق سامانه vcr.salamat.gov.ir/fa اقدام نمایید.

تخصیص 100 دلار یا معادل آن به دینار به عنوان ارز زیارتی برای زائران

امسال با برنامه ریزی های دولت برای تسهیل سفر زائران اربعین، مقرر شد بر اساس تصمیم ستاد اربعین، 100 دلار یا معادل آن به دینار به عنوان ارز زیارتی برای زائران آزاد شود. ارز زیارتی اربعین منوط به ثبت نام در سامانه سماح است و در صورت عدم ثبت نام زائران در این سامانه، نمی توانند ارز زیارتی اربعین را دریافت کنند.

باید بگویم؛ با توجه به اینکه هزینه ها در عراق دلار یا دینار است و عراقی ها پول ایرانی را قبول نمی کنند، زائران باید قبل از سفر، دینار لازم را تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید