منابع همسان سازی بازنشستگی مطابقت ندارد

منابع همسان سازی بازنشستگی مطابقت ندارد

محسن زنگنه با اشاره به سرنوشت همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس گفت: هدف از همسان سازی کمک به ارتقای سطح حقوق بازنشستگان است.

وی افزود: بخشی از همسان سازی در دولت قبل انجام شد و بخشی دیگر در دولت فعلی مورد توجه قرار گرفت. همچنین در شرایط فعلی به دنبال اضافه شدن 5 درصد به حقوق مستمری بگیران به حقوق ثابت هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مشکلی که در این بخش وجود دارد این است که بودجه ای که دولت برای همسان سازی مستمری بگیران در نظر می گیرد از طریق فروش سهام و دارایی تامین می شود که معمولا تجربه نشان می دهد که این فروش سهام و دارایی ها چندان موفق نیستند

وی با بیان اینکه مجلس در بودجه سال 1401 9 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی در نظر گرفته است، گفت: از آنجایی که میزان تعیین شده مبنی بر فروش سهام است، این موضوع محقق نمی شود بنابراین در جلسه ای که با دولت داشتیم. آقای میرکاظمی گفتند دولت هم برای معیشت بازنشستگان دنبال کمک است و درصدد است این سهام و منابع آن آزاد شود تا این اقلام به مبلغ قبلی اضافه شود.

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر حدود 7 تا 12 هزار میلیارد تومان در قالب لایحه جدید دولت در اختیار مستمری بگیران قرار می دهیم.

این عضو شورای اسلامی در بخشی دیگر از اظهارات خود با تاکید بر اینکه نظام حقوق و دستمزد باید اصلاح شود، تاکید کرد: در حال حاضر انصاف در پرداخت نداریم و تعیین حقوق متناسب با تورم و هزینه ها نیست.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: همچنین میزان سهم حقوق و دستمزد در بودجه بالای 85 درصد است به گونه ای که اگر بخواهیم 20 درصد سهم حقوق و دستمزد را اضافه کنیم. در سال آینده، این رقم از محدودیت منابع برای سال جاری فراتر خواهد رفت. منابع ما نیز منابع محدودی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 550 هزار میلیارد تومان بدهی اوراق داریم، گفت: تقریبا 440 هزار میلیارد تومان اصل اوراق است. این در حالی است که تاکنون بیش از 60 هزار میلیارد تومان اوراق تسویه کرده ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: چاره ای جز افزایش تولید و افزایش درآمد مالیاتی دولت در حوزه هایی مانند گردشگری، صادرات و گمرک نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید