نامه مسکن مجلس به رئیس بانک مرکزی / بانک ها با بودجه امسال مطابقت ندارد

زمان: 13:56
منتشر شده در: 1400/07/28
کد خبر: 1777801

چندین نماینده مجلس در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی نسبت به عدم رعایت بخشی از قانون بودجه امسال تسهیلات مسکن 360 هزار میلیارد تومانی هشدار دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس قسمت 10 ، نکته A ، تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 ، بانک ها باید 360 تریلیون تن فولاد برای ساخت مسکن اختصاص دهند.

در این بخش از قانون بودجه امسال آمده است:

“در یک سال ، همه بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی موظفند 400000 واحد مسکونی روستایی و شهری را در شهرهای زیر 25000 و 800000 واحد مسکونی شهری (با اولویت محله ها و مناطق محروم) ساخته و نوسازی کنند ، که پرداخت 360 هزار میلیارد تومان ساختمان مسکونی معادل 20 درصد تسهیلات سیستم بانکی ، برای اشخاص. سهمیه هر بانک در ماه آوریل توسط بانک مرکزی تعیین می شود.

کل دوره مشارکت در ساخت و فروش اقساط این تسهیلات بیست سال است و پس از دوره مشارکت به فروش معوق تبدیل شده و تعهدات آن به داوطلب واجد شرایط منتقل می شود. این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به افراد واجد شرایط معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی بازپرداخت می شود. »

بانک مرکزی مقررات اجرایی را برای بانک ها صادر می کند

در ماه ژوئن سال جاری ، بانک مرکزی سهمیه هر یک از این 360 تریلیون تن را تعیین کرد که به شرح زیر است

سهم کمی از وام مسکن در کل روش پرداخت بانک ها

با وجود گذشت 6 ماه از اجرای قانون بودجه 1400 ، این بند از قانون بودجه امسال اجرا نشده است.

در نتیجه ، تعدادی از نمایندگان مجلس ، از جمله تعدادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، در نامه ای به علی صالح آبادی ، رئیس کل بانک مرکزی ، در خصوص عدم اجرای سازوکار 360 هزار میلیارد تومانی با وجود اعلام آیین نامه اجرایی بانک مرکزی از بانک های موجود و تعیین سهمیه برای هر بانک انتقاد می کند.

نامه مسکن نمایندگان به رئیس جدید بانک مرکزی

نامه مسکن نمایندگان به رئیس جدید بانک مرکزی

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید