درخواست عبدالرز داوری از حداد عادل: از عبارت «خدایشان» برای رهبری استفاده کنید

درخواست عبدالرز داوری از حداد عادل: از عبارت «خدایشان» برای رهبری استفاده کنید

روز جدید عبدالرضا داوری در نامه ای به حداد عادل نوشت: برای رهبر معظم انقلاب به جای آیت الله از تعبیر «خدایشان» برای تعریف جایگاه ملکوتی ایشان استفاده کنید.

عبدالرضا داوری به حداد عادل نامه نوشت. احتراماً همانطور که می دانید نهاد رهبری عالی ترین نهاد در ساختار سیاسی، فرهنگی، نظامی و قضایی جمهوری اسلامی ایران است. و تمایز لازم با سایر نهادها و مقامات رسمی و غیر رسمی مانند مراجع و روحانیت وجود دارد. اکنون عنوان آیت الله عنوانی است که بر اساس تشریفات جاری حوزوی برای توصیف جایگاه حقوقی مسئول مدیریت در فضای رسمی مکاتبات و تشریفات رسانه ای به کار می رود که به نظر من به دلایل زیر ناقص است: همزمان اول استفاده از عنوان «آیت الله» برای مقام معظم رهبری و ده ها شخصیت و شخصیت دینی دیگر مرزهای هویت نهاد رهبری با دیگران و همچنین انحصار قانونی لازم در این نهاد برای اداره امور دینی را نقض می کند. نظام و جامعه نمی تواند معرف تخصص و الوهیت فردی باشد که سمت رهبری و ولی وکالت را به عهده دارد.

در این راستا پیشنهاد می‌کنم فرهنگستان زبان و ادب فارسی به دلایل زیر استفاده از لقب «خدایشان» را به جای عنوان «آیت‌الله» برای مسئول هیئت حاکمه در نظر گرفته و تصویب کند.

اولاً لقب «الهه» در قرائت اول معادل فارسی «آیت الله» به معنای «نشانه خدا» است و دوم اینکه در قرائت دوم عنوان «الهه» معادل «الهه» است که یک مقام خوب الهی و ملکوتی رهبری. در تئوری، ولایت فقیه، جمهوری اسلامی را از سایر نهادها متمایز می کند و هرگز این دو مورد مهم همزمان با استفاده از عنوان آیت الله ارائه نمی شود.

بر این اساس و بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد، پیشنهاد می کنم موضوع تغییر عنوان رهبر معظم انقلاب در مکاتبات رسمی و سوابق رسانه ای از عنوان «آیت الله» «خدایشان» مورد بررسی، تجدید نظر، تصویب و تصویب قرار گیرد. تایید شده. به گزارش فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به فضل الهی، پایه و اساس بهبود و ارتقای گفتمان عمومی در رهبری بیش از پیش است و پیشاپیش از شما سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید