اثبات بی اعتبار بودن توافقنامه ، پایان اعتراف تلخ ظریف برای استفاده از عبارت “تعلیق تحریم ها” به جای “لغو تحریم ها”

زمان: 22:36
منتشر شده در: 1400/07/20
کد خبر: 1775682

کارشناس سیاسی برنامه زنده کانال بصیرت در شبکه اجتماعی روبیکا گفت: اعتراف ظریف مبنی بر استفاده از عبارت “تعلیق تحریم ها” به جای “لغو تحریم ها” در قرارداد برجام ، بی اعتبار بودن این قرارداد را ثابت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر منوچهر محمدی ، کارشناس مسائل سیاسی ، اظهارات اخیر ظریف ، وزیر امور خارجه سابق ، در خصوص برجام را در پخش مستقیم از شبکه بصیرت در شبکه اجتماعی روبیکا بیان کرد. مهمترین سخنرانی های دکتر محمدی به شرح زیر است:

– با پیروزی حجت الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت سیزدهم ، تغییرات جدی و اساسی در زمینه های مختلف به ویژه در رابطه با موضوع هسته ای رخ داده است و از آنجا که دولت روحانی تمام تخم مرغ های خود را به طور جدی در برجام و موضوع هسته ای ، با موضع بسیار ضعیفی وارد مذاکرات هسته ای شد ، در نتیجه برجام شکست خورد ، اما چنین روشی بخشی از سیاست های دولت سیزدهم نیست.

– دولت حسن روحانی به دنبال پایان دادن به موضوع هسته ای و مذاکرات با آمریکا و کشورهای غربی به هر نحوی است ، حتی با موفقیت اندک ، و حتی وزارت خارجه دولت قبل نیز گفت که توافق بد بهتر از عدم توافق است. آمریکایی ها و اروپایی ها!

ظریف همان فردی است که در صورت فشار یک دکمه توسط مقامات نظامی آمریکا کشور خود را بی اهمیت می دانست و به سیستم دفاعی کشور ما اعتقادی نداشت و در همین شرایط روحانی موضوع خوردن نان و آب را به هسته ای مرتبط کرد. از طرف دیگر ، صنعت هسته ای کشورمان را متوقف کرد و از سوی دیگر ، ایالات متحده که به اهداف خود رسیده بود ، دلیلی برای پذیرفتن تعهدات خود نداشت و تحریم ها را لغو نکرد.

– در زمینه اعلام ترامپ مبنی بر از بین بردن توافق برجام ، رهبران انقلاب گفتند در این شرایط ما توافق برجام را می سوزانیم ، اما دولت روحانی که وابستگی خاصی به این توافق داشت تصور می کرد بدون توافق ایالات متحده. او با کشورهای اروپایی همکاری کرد و سرانجام دید که اروپایی ها با اجازه آمریکا هیچ دستاوردی برای کشور ما در موضوع برجام نخواهند داشت و کشور ما در شرایطی بود که همه چیز را برای برجام می داد ، اما این کار را کرد. هیچ کاری انجام ندهید و نه تنها تحریم ها برداشته نشده اند ، اما در دولت های اوباما و ترامپ شاهد افزایش تحریم ها علیه ایران بوده ایم.

– متأسفانه بندهای توافق برجام به قدری ضعیف نوشته شده و توسط آمریکا دیکته شده بود که موضوع رفع تحریم ها در آن توافق ذکر نشده بود ، اما از عبارت “تعلیق تحریم ها” استفاده شد و این موضوع توسط ظریف مورد بحث قرار گرفت. در گفتگوی اخیر. شبکه سوسیالیست خانه باشگاه اعتراف کرد که ظریف قبلاً اعلام کرده بود که خودش قرارداد را نوشته و اکنون به جای لغو تحریم ها با کلمه “تعلیق” آشنا نیست!

– در پی قطعنامه مجلس شورای اسلامی که نوعی بازگشت به حالت اولیه مسئله هسته ای و افزایش غنی سازی و جلوگیری از اجرای توافق برجام بود ، دولت روحانی همچنان معتقد بود که برجام باید احیا شود ، اگرچه در روزهای اخیر دولت قبلی. ما بودیم ، اما در کنفرانس وین آنها سعی کردند برجام را پایان دهند ، اما موفق نشدند و رهبران انقلابی در سخنرانی اخیر خود آب پاکی را به دست آمریکایی ها ریختند و اعلام کردند که در صورت لغو همه تحریم ها ایران به برجام باز می گردد. ایالات متحده برای تأیید این موضوع ، و دوم ، ایالات متحده برای اطمینان از خروج از برجام ، و چنین اظهاراتی برای ایالات متحده و اروپا ناخوشایند بود زیرا آنها در جریان مذاکرات وین از ایران امتیاز بیشتری خواستند.

– ایالات متحده از ایران می خواهد که به کنفرانس وین بازگردد ، با این امید که این کنفرانس ما را در موقعیتی قرار دهد که هرچه می خواهند انجام دهیم و دولت سیزدهم کشور ما معتقد است که ایالات متحده باید آزمایش کند و حسن نیت خود را نشان دهد و تا لغو تحریم ها ، مذاکرات در وین بی نتیجه خواهد بود.

-دولت سیزدهم معتقد است که همه سیاست های کشور نباید تحت تأثیر موضوع برجام قرار گیرد و بنابراین ایجاد سیاست هایی برای افزایش تولید در کشور و همچنین خودکفایی را در دستور کار خود قرار داده است و در صورت اجرایی شدن این موضوع ، نیازی به کشورهای خارجی نیست ما نداریم و در این صورت آنها باید تحریم ها را لغو کنند ، زیرا این به ضرر آنها خواهد بود.

– عضویت دائمی ایران در کنفرانس شانگهای و انعقاد موافقت نامه های بلندمدت با چین و روسیه شرایط بهتری را برای ایران ایجاد کرده و منجر به نادیده گرفتن موضوع برجام و تحریم ها شده است.

– بازگشت ما به برجام مشکلات زیادی دارد زیرا در این توافق به موضوع تعلیق اشاره شده و به موضوع لغو تحریم ها اشاره ای نشده و احیای این برجام به نفع ایران نخواهد بود ، زیرا موضوع تعلیق تحریم ها به ضرر است. از ایران

– متأسفانه سیستم محرکی که در این توافقنامه پیش بینی شده است ، هنگامی که می خواهیم از عدم تعهدات کشورهای عضو برجام شکایت کنیم ، نمی توان به نتیجه رسید و همه چیز به ضرر ایران است.

– دولت آقای رئیسی آگاه است و با هوشیاری به این موضوعات عمل می کند و از طرف دیگر مطیع رهبری هستند و این فرصت خوبی است تا ما نتیجه شکست خورده را که شبیه جنازه است فراموش کنیم.

– دولت جدید ، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه می توانند با وحدت و اجماع و روحیه انقلابی مشکلات کشور را حل کنند.

– ایالات متحده با خروج از افغانستان اعتبار جهانی خود را از دست داد ، زیرا پس از 20 سال حضور در افغانستان برای از بین بردن طالبان ، سرانجام پس از آسیب های سنگین به طالبان واگذار کردند و این نشان دهنده ضعف و فروپاشی ایالات متحده است. بدهی های زیادی در جهان دارد و با مشکلات اجتماعی زیادی روبرو است و دیگر یک ابرقدرت در جهان نیست.

– ایران باید مطابق یک سیاست قدرتمند و با وقار در جامعه بین المللی عمل کند و این همان سیاستی است که دولت آقای رئیسی برخلاف دولت قبلی در نظر دارد و آن را اجرا خواهد کرد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید