دولت از عبارت جراحی اقتصادی استفاده نکرده است/بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری بکنند

وی بیان کرد: در آن روزها برنامه های سیاست خارجی دولت قبل محقق نشد و نارضایتی هایی از عملکرد دولت در سیاست داخلی وجود داشت و کشور درگیر بحرانی همه جانبه بود، بنابراین دولت مردم موظف شد بر حل این مشکلات تمرکز کند. بحران ها

سخنگوی دولت وی با بیان اینکه دولت سیزدهم دو بار در زمینه زیرساخت ها و بهداشت و درمان سرمایه گذاری کرده است، ادامه داد: حدود 15 هزار تخت بیمارستانی به تخت های بیمارستانی فعال کشور و حدود 10 درصد تخت های بیمارستانی موجود کشور در این دو سال اضافه شده است. رسید

بهادری جهرمی با اشاره به دو برابر شدن تخت های PECU در این دولت گفت: در 2 سال گذشته حدود 500 پروژه برای تجهیز و توسعه طرح های تصفیه مورد استفاده قرار گرفته است که از این تعداد 100 پروژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است. بیش از 2000 پروژه بهداشتی تکمیل شده است.

وی بیان کرد: اکنون توزیع پزشک و متخصص در مناطق محروم نسبت به گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

سخنگوی دولت بهره برداری از 53 مرکز دندانپزشکی در 2 سال گذشته با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برشمرد و افزود: همچنین در معاینه دستیاری، سهمیه محلی به مناطق کم برخوردار نیز توجه شد. در نظر گرفته شد تا رشته دستیار پزشکی دارای نیروی متخصص در این رشته ها باشد.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: درمان ناباروری در این دو سال تحت پوشش بیمه قرار گرفت و کودکان تا 5 سال و مادران باردار نیز از بیمه رایگان بهره مند شدند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تمامی افرادی را که جزو دهک پنجم بودند شناسایی کرده است، افزود: در حوزه اقلام دارویی پیش از این حدود 400 دارو تحت پوشش بیمه قرار می گرفت و اکنون به بیش از هزار دارو رسیده ایم.

بهادری جهرمی در حوزه خودرو اقداماتی را هم در زمینه ارتقای کیفی با کنار گذاشتن خودروهای با استاندارد کمتر و هم در حوزه کمی انجام داد، ادامه داد: دولت باید مصرف را برای تولید خودروهای برقی به ویژه برای مقابله با هوا کنترل کند. آلودگی هایی که این روزها با آن مواجه هستیم سوخت، راه حل عدم تعادل سوخت که متأسفانه مغفول مانده و ایجاد جایگاه های شارژ خودروهای برقی در کلانشهرها به ویژه تهران برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: حدود 100 ایستگاه در تهران با اقدامات جهادی فعال شد، 40 اتوبوس در روز جمعه تحویل شد، 80 تاکسی برقی تحویل شهرداری تهران شد و انشاالله در هفته جاری 200 تاکسی برقی را به شهرداری کرج تحویل خواهیم داد.

سخنگوی دولت با اشاره به حرکت تولید و واردات خودروهای برقی گفت: اولویت با خودروهای برقی برای رفع اختلافات و جبران آلایندگی ها بوده و تحویل آنها نیز آغاز شده است. ما با خودروهای عمومی شروع کردیم زیرا بیشترین استفاده را دارند و بیشترین ترافیک را در خیابان ها دارند، بنابراین می توانند بیشترین تاثیر را در کاهش مصرف و آلایندگی داشته باشند.

وی درباره جراحی اقتصادی گفت: دولت این عبارت را به کار نمی برد، بلکه در رسانه ها مطرح شد! اجاره و سود 4200 تومانی را با ارز 28500 مقایسه کردید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه زمانی دولت ارز نداشت و حجم تجارت خارجی کم بود، اظهار داشت: در دولت قبل حجم مبادلات خارجی حدود 80 میلیارد دلار و واردات و صادرات هر کدام 40 میلیارد دلار بود. در عین حال تجارت ما منفی بود. با فرض زوج بودن، حدود 40 میلیارد دلار کل ارزی است که دولت در اختیار دارد.

بهادری جهرمی افزود: یعنی منابع ارزی محدود است و در ابتدای دولت نرخ ارز در بازار حدود 27 هزار تومان بود، بانک مرکزی 27 هزار تومان از بازار خرید و 4200 به واردکننده کالاهای اساسی فروخت. کالا، یعنی دلار حدود 23 دلار از جیب خودش پول درست کرده و به پول وارد کرده است.

وی به اقدامات دولت در این حوزه پرداخت و تصریح کرد: در حاکمیت مردمی با توجه به سیاست توسعه دیپلماسی همسایگی و حرکت هایی که به موازات مذاکرات رفع و خنثی سازی تحریم ها صورت گرفت، حجم تجارت خارجی ما افزایش یافت. به 112 میلیارد رسیده است و دلار حدود 30-40 درصد است که از حجم تجارت قبلی فراتر رفته است.

دبیر شورای دولت گفت: درآمدهای ارزی دولت افزایش یافته و فروش نفت ما نیز افزایش یافته و درآمدهای ارزی دولت و کشور نیز افزایش یافته است. پول خلق کنید و قیمت آن را کنترل کنید. با منابع ارزی بیشتر و ساماندهی سیستم توزیع ارز، توزیع ارز را کنترل می کنیم. بانک مرکزی با کنترل عرضه و تقاضا که به آن مدیریت نرخ ارز شناور می گویند، یعنی حجم عرضه ارز و حجم تقاضای واقعی را کنترل می کند، سعی می کند نرخ تعادلی را به صورت 28، 500 یا 29 تومان مدیریت کند تا از طریق این نرخ ارز محدود باشد

سخنگوی دولت تصریح کرد: بنابراین مدیریت تقاضا و عرضه منابع ارزی و اولویت بندی منابع ارزی در اینجا مطرح می شود. با اولویت بندی توزیع، نرخ ارز کنترل می شود و در آنجا با ایجاد پول از خرید و تسویه نرخ بازار ارز با نرخ عرضه ارز کنترل شده، و این دو مقوله کاملاً متفاوت هستند.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پرداختن به مسائل معیشتی پرسنل پرستاری به جای سلفی گفت: در مقدمه اشاره کردم که وقتی ۱۵ سال دیگر نرخ های پرستاری اجرا می شود و به تدریج منابع برای آن تامین می شود، خوب با موارد زیر – تا همین وزیر بهداشت که نامش را ذکر کردید، جبران بخشی از معیشت کادر درمانی و رشته های پزشکی در اولویت است.

وی گفت: آقای عین اللهی پیگیری فوق العاده ای در جلسات دولت داشت تا بتواند سقف حقوق پزشکان را حذف کند و از مهاجرت این نخبگان جلوگیری کند چرا که دولت برای عادلانه شدن پرداخت ها با حذف سقف حقوقی موافقت نکرد.

سخنگوی دولت گفت: ایشان هم در هیأت مزد و هم در هیأت وزیران بحث، مناظره و بحث و جدل کردند و جنگیدند تا این مصوبه در نظام پزشکی گرفته شود تا امکانات درمانی به ویژه با اولویت دادن به مناطق محروم، سقف نداشته باشد.

بهادری جهرمی با اشاره به حوزه تعیین نرخ و تخصیص منابع نظام پرستاری گفت: هر سیستمی نیازمند منابع و اولویت‌هایی است. اینکه وزیر بهداشت می تواند این منابع را چه در حوزه طرح دروار و چه منابع مورد نیاز بیمه و اجرای نرخ پرستاری تامین کند، کار قابل تقدیری است که انجام شده که البته کافی نیست. .

وی ادامه داد: در حوزه های مختلف از جمله در این حوزه با توجه به تورم بالایی که در سال های اخیر تجربه کرده ایم نیازمند حمایت های موثرتری هستیم.

مجوزهای کار پرستاری و پزشکی وزارت بهداشت با اولویت بندی مناطق محروم افزایش یافت

بهادری جهرمی با بیان اینکه در تمامی سفرهای استان پروژه های بهداشتی و درمانی اجرا و منابع به این حوزه اختصاص می یابد، اظهار داشت: گام به گام وظیفه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی به دولت برای افزایش ظرفیت داده است، بوده است. به منطقه زیرساخت انجام شده است. مجوزهای کار پرستاری و پزشکی وزارت بهداشت با اولویت بندی مناطق محروم در این دولت افزایش یافته است.

وی در پاسخ به اینکه ساکنان کارمزد متناسبی ندارند، گفت: وقتی سال ها تورم وجود دارد معمولا درآمدها کفاف هزینه ها را نمی دهد و فقط ساکنان نیستند. دولت سعی کرده به تدریج سرعت سود را افزایش دهد و این نشان از توجه دولت دارد. در دو سال، هزینه اقامت بیش از 2.5 برابر شده است. شهریه ساکنین قبل از این دولت 2.5-4 میلیون بود و در این دولت 2.5 برابر شد و به 10 میلیون رسید.

وی تصریح کرد: در تورم 60 درصدی و کمبود دخل و خرج دولت مقصر نیست بلکه دولت در قبال آن مسئول است.

سخنگوی دولت بازرسی از مدیران را یکی از نتایج آشکار شدن این فساد در واردات چای دانست و گفت: در دولت دو رویکرد وجود دارد. در مقاطعی دولت هایی بودند که اگر فسادی رخ می داد، نهادهای نظارتی خارجی با آن برخورد می کردند، اما در مواجهه با رویارویی، فساد ریشه دوانده بود و از مفسدان حمایت می شد. آیا اظهارات مقامات قضایی را به خاطر دارید که گفتند می خواهند با فلان مفسد برخورد کنند اما مقاومت کردند؟ این دولت بر اساس شعار آیت الله رئیسی در شناسایی و مقابله با فساد پیشگام شده است. بیش از 60 نفر از رهبران متخلف دولت به دلیل سوء مدیریت برکنار و منتقل شدند.

وی درباره ارتقاء در دولت گفت: رویه دولت این است که مشکلات را به دست مردم بسپارد و کار مردم را انجام دهد. یکی از مصادیق حکومت مردم این است که در زمان کمبود دارو، رئیس جمهور ۲۲ آبان به داروخانه رفت و گلایه های مردم را از نزدیک شنید نه فقط پشت میز.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بانک‌ها کار اشتباهی انجام می‌دهند، این دیدگاه دولت بوده و هست، گفت: نگاه دولت این بود که بانک‌ها را در مسیر درستی که باید بروند ساماندهی کنند. برای سایر موسسات مالی و بانک های غیر فعال برنامه دارد و آنها را رصد و تراز می کند، امروز فقط یک بانک دولتی زیان ده داریم.

بهادری جهرمی با بیان اینکه امسال تولید خودرو به یک میلیون و 500 هزار خودرو می رسد، خاطرنشان کرد: در طول سال به یک میلیون و 500 هزار خودرو نیاز داریم. اما در دولت قبل تولید خودرو زیر 800 هزار بود.

به گفته وی، در این دولت 5 خودرو به دلیل استاندارد پایین از خط تولید خارج شد، در حالی که تیراژ تولید بالا بود و سهولت تولید برای دولت بالا بود.

وی با بیان اینکه نهضت تولید خودروهای برقی آغاز شده است، گفت: برای رفع مشکلات و جبران آلایندگی ها اولویت اول با خودروهای برقی بود و عرضه آن ها نیز آغاز شد و با خودروهای عمومی شروع کردیم زیرا پرمصرف ترین و پرکاربردترین هستند. بیشترین تردد در خیابان ها تا بتوانند بیشترین تاثیر را در کاهش مصرف و آلایندگی داشته باشند این هفته 200 تاکسی برقی تحویل شهرداری کرج می کنیم دیگر هیچکس نمی تواند پراید صفر بخرد با تولید در غرور.

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: میزان رشد نقدینگی با برنامه بانک مرکزی در دولت سیزدهم با خلق پول و ایجاد بانک ناامن و ناسالم جلوگیری شد. نرخ رشد نقدینگی از 40.3 درصد به 26 درصد و نرخ رشد اقتصادی به بالای 7 درصد رسیده است و جهت نقدینگی به سمت رشد است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه جراحی اقتصادی اصطلاح دولتی نیست، گفت: دولت از این واژه استفاده نمی کند بلکه در رسانه ها مطرح شد. در دولت قبل حجم تجارت خارجی حدود 80 میلیارد دلار بود، یعنی واردات و صادرات هر کدام 40 میلیارد دلار بود. در ابتدای دولت، نرخ ارز در بازار حدود 27 هزار تومان بود، بانک مرکزی 27 هزار تومان ارز از بازار خرید و 4200 به واردکننده کالاهای اساسی فروخت، یعنی به ازای هر دلار حدوداً ایجاد کرد. 23 هزار تومان از جیب خودش بریزد و به پول بگذارد، ارز رانت است و ارز است که کسری بودجه و ایجاد نقدینگی و تورم ایجاد می کند.

سخنگوی دولت گفت: وقتی دولت بین خود و مردم دیوار می کشد معلوم است که مردم بین خودشان دیوار می کشند و وقتی دولت بین خود و مردم دیوار می کشد مردم هم بین خودشان دیوار می کشند. جامعه ایران یک جامعه یکپارچه است.