درخواست گسترده کارگران برای اصلاح دستمزد به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا

درخواست گسترده کارگران برای اصلاح دستمزد به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا

اعتراضات در صبح روز 29 مارس 1401 آغاز شد. آنچه به عنوان مصوبه مزد در شورای عالی کار با اصرار نمایندگان دولت در آن شورا تصویب شد فاقد اعتبار و مغایر با قانون بود. تورم رسمی حداقل 50 درصد است، اما دستمزدها در سال 1402 تنها 27 درصد افزایش یافته است.

فعالان کارگری سپس شکایت به دیوان عدالت اداری را یکی از راه های اعتراض دانستند. آنان با استناد به بند اول و دوم ماده 41 قانون کار به ویژه بند دوم که الزامی و اجتناب ناپذیر است، خواستار ابطال مزد 1402 و از سرگیری مذاکرات مزد در فضایی برابر و عادلانه شدند.

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره شوراهای اسلامی کار کشور) از موج شکایت کارگران به دادگاه اتحادیه اروپا مبنی بر لغو دستمزد خبر می دهد و می گوید: در روزهای اخیر کارگران زیادی به این نهاد قضایی شکایت کرده اند. و خواستار لغو دستمزد شد. ضمن تشکر از این کارگران، باید از سایر گروه های کارگری و سایر نهادهای حقوق کار بخواهیم به شاکیان بپیوندند. هر چه تعداد درخواست های تجدیدنظر در دادگاه بیشتر باشد، احتمال موفقیت برای ما کارگران بیشتر است.

حبیبی می افزاید: کارگران می توانند به استناد ماده 23 قانون دیوان عدالت اداری برای طرح شکایت یا طرح درخواست از طریق پست سفارشی به خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه کنند. باید بدانیم که نقطه قوت کارگران تنها در اتحاد و همدلی است که می تواند منجر به لغو بخشنامه 296137 افزایش دستمزد شود، بخشنامه ای هم غیرقانونی و هم عاری از عدالت.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه انتظار داریم دادگاه به شکایات کارگران رسیدگی کند و به نفع آنها رای دهد، تاکید کرد. می فرماید: مسأله اجرت یک امر فوری است; از ماه اول سال زندگی کارگران با موضوع دستمزد عجین شده است. لذا قضات دیوان باید این موضوع را در اولویت قرار داده و تا قبل از پایان بهار به فوریت تصمیم بگیرند. زندگی میلیون ها نفر در کشور به این رای بستگی دارد.

لغو دستمزدهای غیرقانونی در این زمان بسیار مهم است. حبیبی با تاکید بر این موضوع توضیح می دهد: همانطور که با صدور رای 179 شورای عمومی دیوان عدالت اداری در سال 75، قراردادهای موقت در کارگاه هایی که جنبه مستمر و دائمی دارند افزایش یافته و امنیت شغلی کارگران از بین رفته است، این بار نیز دستمزدهای غیرقانونی 1402 سال سرکوب دستمزدها را به دنبال خواهد داشت. پس ما وظیفه انسانی و دینی داریم که بی تفاوت نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید