درخواست تجدیدنظر ایران از کانادا در دیوان بین المللی دادگستری

درخواست تجدیدنظر ایران از کانادا در دیوان بین المللی دادگستری

شکایت ایران از کانادا به دیوان بین المللی دادگستری دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض مصونیت بین المللی به دیوان بین المللی دادگستری، رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد، شکایتی را علیه دولت کانادا مطرح کرده است. دولت ایران

مرکز امور حقوقی بین‌الملل دستیار حقوقی رئیس‌جمهور به نمایندگی از دولت ایران، در دادخواستی که به دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیم شده است، از دادگاه خواسته است که به دولت کانادا دستور دهد تا نقض مصونیت دولت ایران را متوقف کند. دادگاه های آن کشور به منظور جبران خسارات وارده به ایران و خودداری از تکرار این تخلفات در آینده.

بر اساس اعلام معاونت حقوقی رئیس جمهور، آغاز نقض اصول و قواعد حقوق بین الملل توسط دولت کانادا و اقدامات غیرقانونی آن علیه ایران به شهریور 1391 برمی گردد که کانادا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و به اتهام ساختگی و ساختگی. به دلایل نامشروع، ایران را به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کرد. سپس دولت کانادا با نقض قاعده مصونیت دولت ها که یکی از «قواعد اساسی حقوق بین الملل» است، اقدام به مصادره برخی اموال و دارایی های ایران کرد و علیرغم مخالفت های مکرر جمهوری اسلامی ایران این اقدامات طی 13 سال گذشته، رویه معیوب خود را در ادامه مسیر نقض مصونیت دولت و اموال ایران ادامه داد.

دولت کانادا در حالی که ایران را حامی تروریسم و ​​ناقض حقوق بشر می خواند، ناقض سیستماتیک حقوق بشر، حامی سیاست های سلطه جویانه و مداخله جویانه آمریکا در سطح جهانی و همدست رژیم صهیونیستی به شمار می رود. اقدامات غیرانسانی کودک کشی در فلسطین و منطقه جنوب غربی آسیا. نباید فراموش کرد که دولت کانادا نسل کشی صدها کودک هندی در مدارس اجباری و دفن دسته جمعی این کودکان بی گناه را در آرشیو ضد بشری خود ثبت کرده است!

با این حال، سلسله اقدامات غیرقانونی دولت کانادا در مصادره برخی از اموال ایران و عدم اصلاح رویه، ایران را بر آن داشت تا تصمیم خود را برای جلوگیری از ادامه اقدامات غیرقانونی دولت کانادا در رابطه با نقض قواعد اساسی حقوق بین الملل نهایی کند. مصونیت دولت و اموال آن بر این اساس دولت ایران در روز سه شنبه 15 تیر 1402 برابر با 27 ژوئن 2023 پرونده خود را علیه دولت کانادا به دلیل نقض مصونیت دولت و اموال ایران در دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی مطرح کرد. سازمان ملل متحد

ایران با این اقدام بار دیگر موضع اصولی خود را برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و احترام به حاکمیت قانون در روابط طرفین نشان داد و امیدوار است که دولت کانادا مجبور به تغییر رویکرد سیاسی و بازگشت به استانداردهای قانونی با توجه به شرایط موجود باشد. تثبیت شده رویه حقوق بین الملل، به ویژه رویه دیوان بین المللی دادگستری، باید برای اصلاح رویکرد نادرست آن در نقض قاعده اساسی مصونیت دولت اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید