بی اطلاعی از جنایات آمریکا در افغانستان توسط دیوان بین المللی دادگستری

ساعت: 01:50
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790142

دادستان دیوان کیفری بین المللی خروج آمریکا از تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان را توجیه کرد و گفت که جدی ترین جنایات توسط طالبان و داعش صورت گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کریم خان، یکی از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در دیدار با کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) گفت: من این تصمیم را بر اساس شواهدی گرفتم که نشان دهنده جدی‌ترین جنایات است. از نظر شدت، وسعت و گستره، به نظر می رسد که این کار توسط داعش و طالبان انجام شده است… من گفتم این (مسئله) را در اولویت قرار می دهم و از قضات خواستم که اجازه دهند این تحقیق انجام شود.

او قبلا گفته بود که با توجه به شرایط در حال تغییر، دادگاه کیفری بین‌المللی یوگسلاوی سابق (ICTY) اکنون به جای جنایات جنگی ایالات متحده، بر طالبان و داعش تمرکز خواهد کرد.

بسیاری از گروه های حقوق بشری از تصمیم کریم خان در ماه سپتامبر برای توقف تحقیقات نیروهای آمریکایی انتقاد کرده اند. آغاز تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در افغانستان، به‌ویژه برای جنایات ارتکابی توسط سربازان آمریکایی، منجر به تحریم‌هایی از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده علیه فتوا بنسودا، دادستان سابق دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) شده است. ).

در سال 2017، بنسودا از قضات بین‌المللی درخواست مجوز برای آغاز تحقیقات کامل کرد و گفت که ظن «معقولی» به جنایات جنگی توسط طالبان، نیروهای آمریکایی در افغانستان و سیا در بازداشتگاه‌های مخفی خارج از کشور وجود دارد.

این تحقیقات در سال 2020 پس از تایید حکومت سرنگون شده اشرف غنی که تلاش خواهد کرد به تنهایی در مورد اتهامات جنایات جنگی تحقیق کند، متوقف شد. اما تغییر حکومت در افغانستان کریم خان را بر آن داشته تا خواستار از سرگیری تحقیقات شود. او گفت که تصرف قدرت توسط طالبان به این معنی است که جنایات جنگی به درستی بررسی نمی شود.

در طول 20 سال اشغال افغانستان، ایالات متحده نه تنها بسیاری از غیرنظامیان را در آن کشور کشت، بلکه باعث رشد سایر گروه های تروریستی شد و افغانستان را ناامن کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید