تصویب دوفوریت «طرح ابطال تصمیمات دیوان دادگستری جوامع اروپایی در مورد انتخاب شوراها

ساعت: 12:04
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782284

نمایندگان با فوریت لایحه ای را تصویب کردند که در صورت نهایی شدن، آرای دیوان عدالت اداری در مورد صلاحیت نامزدها و اعتبار انتخابات شوراها باطل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه (16 آبان) مجلس شورای اسلامی، دو فوریت الحاق یک تبصره به ماده 63 قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراها و شهرداران کشور در دستور کار این شورا قرار گرفت. جلسه باز

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها درباره این طرح گفت: نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده هیات های نظارت مرکزی، ارشد، استانی، شهرستانی و بخشداری است. بر اساس قانون، رسیدگی به اعتراضات نامزدها بر عهده هیأت مرکزی نظارت است و آرای آن قطعی و لازم‌الاجرا است.

نماینده مردم یزد در مجلس ادامه داد: در ماده 64 قانون انتخابات شوراها آمده است که هیچ سازمان یا ارگانی جز وزارت کشور و شورای مرکزی حق دخالت در انتخابات را ندارد. قانونگذار نظارت بر انتخابات هیئت مدیره را در نهادهای نظارتی متمرکز کرده است.

وی افزود: امروز شاهدیم که برخی نهادهای قضایی مانند دیوان عدالت اداری پس از انتخابات فلسفه وجودی هیات های نظارت را زیر سوال بردند که این امر باعث تضعیف جایگاه مجلس و سایر دستگاه های نظارت بر انتخابات و مخدوش شدن مشارکت مردمی شد. انتخابات

رئیس کمیته امور داخلی و شوراها گفت: تاکنون 65 مورد توقف موقت رای گیری در هیات های نظارت صادر و پنج رای قطعی صادر شده است. بدون اینکه از هیأت نظارت دلیل مثبت پرونده را بخواهند. هیئت های نظارت بر اساس استعلام از مراجع ذیربط نظر خود را اعلام کرده اند، بنابراین تعلیق هیئت های نظارت بدون درخواست اصل پرونده صحیح نیست.

جوکار تاکید کرد: برای تسریع و جلوگیری از ورود افراد غیر ماهر به شوراهای اسلامی، طرح اضطراری برای الحاق تبصره به ماده 63 قانون ارائه شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این تبصره هیات مرکزی نظارت در خصوص تغییر یا رد صلاحیت نامزدها یا تایید و ابطال انتخابات بر اساس این قانون رای قطعی و قطعی صادر کرده است و این تصمیم قابل رسیدگی قوه قضاییه نیست. و شک و تردید قضایی.» هرگونه رای در دستگاه های ذیربط ششمین دوره انتخابات شهری و روستایی باطل است.

رئیس کمیته امور داخلی و شوراها تصریح کرد: در صورت تصویب این طرح، آرای صادره از دیوان دادگستری اروپا مسدود می شود. این طرح باید در اسرع وقت تصویب شود.

در نهایت نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی را تصویب کردند تا بررسی کلی و جزئی آن در دستور کار مجلس قرار گیرد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید