دردی که سالهاست درمان نشده / خطری در کمین قلب تپنده شهر است

اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل جاذبه‌های گردشگری و بازسازی به بخش‌هایی از بازار بزرگ قزوین مانند کاروانسرای سعدالسلطنه، قیصریه، کاخ حاج رضا، کاخ رضوی توجه ویژه‌ای شده است، اما دیگر راسته‌های این بازار قدیمی از توجه دور نمانده است. مقامات شهری

این سفارش کولبران (خرده فروشان) در بازار قزوین است، همان راسته ای که چندی پیش چند مغازه آتش گرفت اما ماجرا کاملا مشخص نیست. مسلما زیرساخت ها و امکانات برخی از نقاط این بازار به حدی فرسوده و قدیمی است که از نظر ایمنی جان و مال سوداگران این بازار را به خطر می اندازد.

فرسودگی تاسیسات برق چهره زشت بازار قزوین را نشان می دهد، سقف های قدیمی، کابل های درهم و آویزان که هر لحظه قابل اتصال هستند.

یکی از کسبه قدیمی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین در خصوص مشکلات تاسیسات بازار گفت; وی گفت: کابل ها و پست های برق برخی از نقاط بازار بسیار قدیمی است و قدمت آن به نیم قرن می رسد. جان ما از سوی تاجران و افرادی که برای خرید به اینجا می آیند در خطر است.

وی با اشاره به اینکه سیم و کابل برق و تلفن در این رابطه چندین بار به سرقت رفته است، افزود: تاسیسات برقی موجود در بازار از کیفیت و امنیت مطلوبی برخوردار نبود.

یکی از کسبه جوان که از گرانی عوارض شهرداری گلایه داشت به صبح قزوین می گوید: سالانه باید مبالغ زیادی از عوارض و دارایی های شهرداری بپردازیم و انتظار داریم بخشی از آن صرف بهسازی و نوسازی بازار شود.

وی ادامه داد: چندی پیش از سرویس برق خواستیم راهروهای بازار را روشن کنند و گفتیم که شما باید آزادانه مقدمات را تهیه کنید و در نهایت دو لامپ کوچک وصل شد و باید خودتان لامپ را خریداری کنید.

خبرنگار صبح رصد میدانی قزوین; بازار سنتی قزوین نشان از فرسودگی امکانات و نبود زیرساخت های مناسب داشت که با برخی از مسئولان شهری در این باره صحبت کردیم.

مهندس احمد احمدی مدیر برق شهر قزوین در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی در خصوص مسائل ایمنی در بازار قزوین نیز گفت: طبق بررسی های انجام شده آتش سوزی در بازار سنتی قزوین در سال های اخیر به دلیل اتصال به شبکه متعلق به شرکت برق استان نبوده است، اما در اکثر موارد آتش سوزی از دیگر عوامل بوده است. گاهی به دلیل اتصال داخلی مغازه ها و واحدهای صنفی هستند که سیم کشی داخلی مغازه ها و ساختمان های موجود را خارج از صلاحیت و فعالیت شرکت برق منطقه کنترل می کنند و متولی دیگری دارند.

وی افزود: مدیریت برق قزوین تاکنون بازار برق را در راسته (سرای وزیر، فرش فروشی) بهبود و بهینه سازی کرده است و در مقابل آن بازار قیصریه، زرگرها، راسته تنکابنی، سفارش بازار چمن ( تره بار) و همچنین نوسازی شبکه تامین برق اصلی بازار و افزایش ظرفیت تا 7 برابر ظرفیت قبلی از خیابان نادری تا بازار سعادت و خیابان سعدی توسط مدیریت برق شرکت انجام شد. قزوین.

مدیر برق شهرک قزوین در پایان یادآور شد: اصلاح شبکه برق سایر نقاط بازار با اولویت در دستور کار شرکت توزیع برق منطقه ای قرار دارد که پس از تامین اعتبار لازم محقق خواهد شد.

مهدی مهدیهانی دبیر شورای اسلامی و رئیس عمران، حمل و نقل و زیربنایی قزوین در گفت و گو با صبح قزوین؛ اعلام کرد: برای رفع مشکل بازار قزوین از دو هفته پیش به درخواست شورای شهرداری قزوین و تلاش کمیسیون خدمات شهری؛ مدیران کل میراث فرهنگی، مدیریت بحران، مدیر آبفای و فاضلاب، برق و مخابرات شهر قزوین و جمعی از مدیران شهری در صحن شورا حضور یافتند و موضوع مطرح شد.

وی ادامه داد: نتیجه این جلسه هم افزایی نهادهای مربوطه برای ساماندهی کسبه در بازار قزوین بود تا شاهد مشکلات و آسیب های بیشتر ناشی از فرسودگی تاسیسات آب، کابل ها و پست های برق نباشیم.

e99192ee 9133 4321 819b d8f9021a6875 خبر خاکستری

رئیس اداره ساخت، حمل و نقل و زیربنایی شهر قزوین با بیان اینکه برای تحقق این امر نیاز به اقدام عاجل از سوی مدیریت شهری است، افزود: شهرداری قزوین، اداره برق و آب و سایر نهادها باید موثر باشند. او کار خود را کرد تا برای بافت فرسوده بازار که قلب تجاری و هویت شهر است، کاری انجام دهد.

مهدیهانی در پایان گفت: طی یکی دو هفته آینده با هماهنگی کمیسیون خدمات شهری برای تامین امنیت مردم این موضوع را مجددا در دستور کار قرار می دهیم و از سوی دیگر شهروندان و کسبه می توانند با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهند. در بازار «ببخشید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ هویت و تمدن هر شهری را آثار باستانی و سنتی آن مشخص می کند، لذا حفظ و نگهداری از آنها امری ضروری است، این تلاش در جهت حفظ هویت شهر است و بی توجهی مایه حسرت مادام العمر خواهد بود.

نبود سازه ایمن و ایستگاه آتش نشانی در مجاورت بازار و بدنه های فرسوده و قدیمی مغازه ها، فرسودگی تاسیسات لوله کشی و از طرفی درهم تنیدگی مغازه ها ممکن است اتفاقی باشد.

این در حالی است که موضوع فرسودگی بازار چندین بار در جلسه شورای شهر مطرح شد و اعضای شورا با اشاره به وخامت وضعیت بازار بزرگ و اهمیت ایمن سازی مجموعه به شهرداری هشدار دادند که امنیت بازار را در دستور کار خود قرار دهد. باید دید مجموعه شهر، میراث فرهنگی و نگهبانان چه زمانی وارد عمل خواهند شد، زیرا این حادثه باید قبل از وقوع آن اصلاح شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید