قلب تپنده اقتصادی کرمانشاه در انتظار احیا است / بازار 200 ساله در انتظار برنامه ریزی مسئولان


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893167

با توجه به اتفاقاتی که برای بناهای تاریخی یا خطرناک در برخی نقاط کشور رخ داده است، لازم است بناهای خطرناک برای جلوگیری از بروز حوادث مرمت شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، در روزها و سال های اخیر روزهای شومی برای برخی بناهای تاریخی و خطرناک رقم خورده است، از این رو ریزش برخی بناها علاوه بر خسارات مالی، خسارات جانی نیز به همراه داشته است.

این اتفاقات هشداری برای تخریب آثار تاریخی و هشداری برای بناهایی است که در گذر زمان پایداری و استحکام خود را از دست داده اند.


25 میلیارد تومان برای مرمت و احیای بازار زرگرها به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده است.

داریوش فرمانی در گفتگو با مرصادنیوز وی گفت: تاریکه بازار یا بازار قدیمی کرمانشاه حکایت از تاریخ غنی این منطقه دارد و قلب تپنده اقتصادی و تجاری این شهر است.

نائب رئیس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: این بازار حدود 200 سال پیش در زمان حاکم کرمانشاه محمدعلی میرزایی دولتشاه ساخته شده است.


df570653 a031 4275 93ef 76bacb19fc73 خبر خاکستری

وی با اشاره به اینکه این بازار یکی از میراث های معماری کهن و شایسته توجه است، خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال 1376 بازار قدیم کرمانشاه را با شماره 1944 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند.

این مسئول با بیان اینکه این بازار تاریخی و قدیمی باید مرمت شود، افزود: 25 میلیارد تومان برای مرمت و احیای آن به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده اما هنوز تخصیص نیافته است.

وی یادآور شد: در سال های اخیر مرمت و مرمت بخش هایی از بازار قدیمی کرمانشاه انجام شده است.

فرمانی با اشاره به حوادثی که برای بناهای تاریخی یا خطرناک در برخی نقاط کشور رخ داده است، تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز حوادث لازم است بناهای خطرناک استان مرمت شوند.


فعالیت 250 طلافروشی در بازار زرگرها

محمد سعید جعفری در گفتگو با مرصاد نیوز وی گفت: 250 طلافروشی در بازار زرگران کرمانشاه فعال است.


01f87ecd c1f3 4f6f 8acf 606df2972be1 خبر خاکستری

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه در خصوص احیای این بازار و عدم برنامه ریزی دقیق مسئولان گفت: حدود 13 سال پیش قرار بود فاز اول بازار طلا و جواهر در ورودی مسجد جامع در محدوده مرمت شود. سه تا چهار ماه ولی متاسفانه دو سال طول کشید!

وی ادامه داد: این بی برنامگی مسئولان میراث، منجر به ورشکستگی تعدادی از طلافروشان شده است.

جعفری با بیان اینکه ما موظف به رعایت قانون هستیم، خاطرنشان کرد: اگر احیا و بازسازی این بازار با بی برنامگی مانند دفعه قبل منجر به اعتراض و تعطیلی دستفروشان شود، مخالفت خود را اعلام می کنیم.


e728dc47 e419 45b6 894f ef54cef8e1c3 خبر خاکستری

وی خطاب به مسئولان گفت: این مغازه ها محل کسب درآمد و امرار معاش هستند، ما نباید با عدم تعامل و برنامه ریزی و بلاتکلیفی این عزیزان مانند پروژه مانوریل آسیبی به آنها وارد کنیم.

رئیس صنف طلا و جواهر کرمانشاه تصریح کرد: احیا و مرمت باید با تعهد و ضمانت اجرا از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام شود که به وضوح شروع و پایان کار را مشخص می کند.

من گزارش میدم مرصاد، برای جلوگیری از وقوع حوادث باید نظارت ویژه ای بر وضعیت ساختمان هایی که به دلیل قدمت آنها دچار فرسودگی شده اند صورت گیرد و البته طبق مقررات انجام تعمیرات و ایمن سازی در بناهای تاریخی مستلزم اقدامات کارشناسی است. توسط سازمان مسئول در این زمینه انجام شود سرعت را کم کنید تا شاهد اتفاقات ناگوار دیگری نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید