درد گران قیمت و داروهای کمیاب

درد گران قیمت و داروهای کمیاب

روز جدید اگر این روزها به داروخانه ها سر زده باشید حتما متوجه شده اید که وضعیت دارو حتی از چند ماه پیش پیچیده تر شده است، علاوه بر افزایش قیمت، بسیاری از داروها کمیاب یا کمیاب شده اند! بنابراین کمبود دارو با روی آوردن به داروهای خاص حتی به رایج ترین داروها هم رسیده است. در این شرایط بیماران مجبور می شوند با قیمت های گزاف به بازارهای غیررسمی دارو روی بیاورند.

در حالی که کمبود و گرانی دارو باعث سردرگمی بیماران می شود، مقام های دولتی می گویند که کمبود دارو در کشور وجود ندارد و اگر شرایط کمی تغییر کند، می توان به آن رسیدگی کرد و داروهای لازم را به راحتی در داروخانه های سراسر کشور یافت. کشور.

عدم این دارو در 10 تا 15 سال گذشته بی سابقه بوده است

اما این گفته، آمار و مشاهدات نشان از مشکلات دیگری دارد. برخی از داروسازان می گویند کمبود دارو در 10 تا 15 سال گذشته بی سابقه بوده است. علاوه بر این، تشکیل صف‌های طولانی در مقابل برخی داروخانه‌ها و بیماران سرگردانی که به دنبال یک یا چند دارو هستند، ثابت می‌کند که کمبود دارو کاملاً مشهود است و با انکار و حاشیه‌سازی قابل حل نیست. علاوه بر بیمارانی که جلوی داروخانه ها پرسه می زنند، انجمن های مرتبط با بیماری های مختلف از جمله بیماران خاص، گهگاه از کمبود دارو در بیماران خود خبر می دهند. همین چند روز پیش پناهی مهر عیسی لو، دبیر انجمن بیماران کلیوی ایران با گلایه از وضعیت این بیماران گفت: «آنها هم باید درد بیماری، کمبود دارو و سردرگمی داروخانه ها را تحمل کنند. “

در سال های اخیر قیمت دارو یا کمبود دارو هر از چند گاهی افزایش یافته است. اما امسال با اعلام گرانی داروها آغاز شد. محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران تنها چند روز پس از تعطیلات نوروزی در 18 فروردین ماه از افزایش قیمت داروها در هفته های آینده خبر داد. این بدان معناست که موج گرانی دارو که از سال گذشته آغاز شده بود امسال تشدید خواهد شد. این در حالی است که حذف ارز 4200 تومانی که کالایی شدن درمان را تشدید کرده است نیز مشکلات دارویی را تشدید کرده است تا معضل دارو بیش از پیش غیر قابل حل به نظر برسد.

در گذشته فعالان مواد مخدر تحریم ها را عامل اصلی کمبود دارو در کشور می دانستند، اما اکنون بسیاری رونق بازار دارو را نتیجه سیاست های نادرست می دانند. همین دیروز، سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت، آن را مقصر شرایط فعلی دانست. به گفته وی، وزارت بهداشت هنگام تزریق قطره ای دارو در داروخانه های دولتی و منتخب می گوید که کمبود دارو برطرف شده و مردم برای یافتن داروی مناسب و جستجو از این داروخانه به داروخانه دیگر دچار سردرگمی می شوند.

کمبود دارو و ادعاهای متناقض

آنچه که وضعیت را در حوزه پزشکی دوپهلو و مبهم می کند، مشاغل جنجالی روسای وزارت بهداشت، انکار مسائلی که از روز آنها در حوزه پزشکی روشن تر است و بی برنامگی این وزارتخانه در تهیه دارو است. به گونه ای که بیماران نمی توانند زمان و تاریخ خاصی را برای حل مشکل دارویی خود تصور کنند.

به عنوان مثال در فروردین ماه امسال بهرام دارابی رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش 6 برابری قیمت داروهای وارداتی و افزایش 30 تا 100 درصدی داروهای داخلی خبر داده بود که رد شد. روز توسط محمد هاشمی، سرپرست وزارت بهداشت.

مهدی رضایی، معاون بیمه و خدمات سلامت نیز از افزایش 40 درصدی قیمت 560 محصول در سال گذشته خبر داد. اما وزارت بهداشت آن را به دولت قبل نسبت داد. این ادعا به این دلیل است که افراد آشنا به صنعت دارو معتقدند افزایش قیمت ها در همان دوره پس از توزیع نشدن ارز دولتی برای دارو اتفاق افتاده است.

بهرام دارابی، رئیس سازمان غذا و دارو، علیرغم اینکه بیماران با کمبود و گرانی داروها زندگی می کنند و با پوست و گوشت آنها دست می زنند، در آخرین نشست خبری خود هرگونه افزایش قیمت دارو را تکذیب کرد و گفت: بازار دارویی کشور در حال تعمیم است چرا که این افزایش قیمت می تواند موضوع پنج درصد بازار دارویی کشور باشد.

بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت نیز گفت: مشکلی برای داروی «گران‌قیمت» در کشور وجود ندارد و با توجه به تأمین ارز برای مواد اولیه و دارو، تولید داروهای داخلی افزایش می‌یابد. با داروهای اصلی مشکلی وجود ندارد.
محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو، طبق معمول، توپ را به سمت «کمبود» و گرانی داروهای «دشمن» انداخت و گفت: دارو هدف گذاری شده و کمبود و گرانی دارو کلید واژه شده است. می تواند عملیات روانی آنها را رمزگذاری کند.”

با شناخت کمبود دارو در کشور

علی‌رغم تکذیب‌ها و تکذیب‌های مدیران وزارت بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو، سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا کمبود دارو را تایید کرد. اینها باید در همه داروخانه های کشور موجود باشد و در دسترس بیماران باشد.» عین اللهی محمد محبر پیشتر در نامه ای به بهرام، فضای کشور را “بد و نگران کننده” توصیف کرده بود و از وزارت بهداشت خواسته بود که به این موضوع رسیدگی کند.

چند روز پیش یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزایش قیمت داروها را قطعی خواند و گفت: در آینده با کمبود و گرانی دارو مواجه خواهیم شد، بنابراین دست اندرکاران باید هر چه زودتر برسند. مسعود پزشکیان مدعی شد: افزایش قیمت داروها مشهود است و بدتر هم خواهد شد. دلیلش فقط این نیست که از بهمن سال گذشته ارز برای دارو در نظر گرفته نشده است. او توضیح داد: «هیچ پولی که بخواهند آزاد کنند وجود ندارد. «بودجه بسته است و درآمد مشخص است، آن وقت می خواهند ریال را از کجا بدهند؟

بیماران به دلیل کمبود یا گرانی داروها به دارو دسترسی ندارند، در حالی که بسیاری از محصولات دارویی تحت پوشش بیمه نیستند و این باعث رنج مضاعف بیماران می شود. این در حالی است که کارشناسان سلامت معتقدند منطقی ترین راه برای کاهش هزینه های درمانی بیماران در بخش دارویی تقویت بنیه مالی شرکت های بیمه است.

دیدگاهتان را بنویسید