درگیری در مرز آذربایجان و ارمنستان/ 7 نظامی آذربایجانی کشته شدند

درگیری در مرز آذربایجان و ارمنستان/ 7 نظامی آذربایجانی کشته شدند

روز جدید وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد که در درگیری با ارمنستان در مرز دو کشور، 7 نظامی آذربایجان کشته و 10 نظامی دیگر زخمی شدند.

مقامات ارمنستان می گویند که یکی از سربازان آنها کشته شده است و می گویند 13 سرباز آنها در جریان درگیری های روز سه شنبه اسیر شدند و 24 نفر دیگر از آنها خبری در دست نیست.

به نظر می رسد این درگیری ها بدترین از زمان جنگ شش هفته ای در منطقه قره باغ کوهستانی در سال گذشته باشد که حدود 6600 کشته برجای گذاشت.

وزارت دفاع ارمنستان ارتش جمهوری آذربایجان را به گلوله باران مواضع ارامنه متهم کرد. در همین حال، دولت آذربایجان ارمنستان را به “تحریک گسترده” در مرز متهم کرده است.

درگیری ها سه شنبه شب پس از آن آغاز شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود تماس تلفنی داشت و خواستار آتش بس شد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره وضعیت مرزی گفت وگو کرد.

ارمنستان و آذربایجان ده ها سال است که بر سر قره باغ کوهستانی، منطقه ای در جمهوری آذربایجان که از پایان جنگ 1994 تحت کنترل ارمنستان از نیروهای جدایی طلب ارمنی است، درگیر درگیری بوده اند.

مسکو در نوامبر گذشته در امضای توافقنامه صلح بین دو کشور شرکت کرد که میانجیگری پایان جنگ شش هفته ای بود.

آتش بس با میانجیگری روسیه به آذربایجان اجازه داد تا کنترل بیشتر قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن را دوباره به دست گیرد.

تنش ها در مرز ارمنستان و آذربایجان از ماه می افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید