در اراده ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و باثبات تردیدی وجود ندارد


ساعت: 21:50
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1886025

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با بورل با بیان اینکه در اراده ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و باثبات تردیدی وجود ندارد، گفت: اگر آمریکا گامی واقع‌بینانه به سوی توافق بردارد، توافق خوب در دسترس است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از اینکه «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی گفت که متنی را در مورد جزئیات لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام روی میز گذاشته‌ام، امشب (چهارشنبه، ۱۴ مرداد) حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم ها را بررسی کرد.

*در اراده دولت ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و باثبات تردیدی وجود ندارد

وزیر امور خارجه در این گفت وگوی تلفنی با قدردانی از زحمات جوزپ بورل و معاون وی انریکه مورا گفت: در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات تردیدی وجود ندارد. اگر آمریکا گامی واقع بینانه در راه یافتن راه حل و دستیابی به توافق بردارد، توافق خوبی در اختیار همه طرف ها قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات همواره حسن نیت و اراده جدی خود را برای دستیابی به توافق نشان داده است و با اشاره به متنی که اخیراً از سوی بورل ارائه شده است، تاکید کرد: ایران از ادامه این مذاکرات استقبال می کند. از مسیر دیپلماسی و مذاکره می کند.

لازم به ذکر است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (سه شنبه، 13 مرداد) در مقاله ای در فایننشال تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم ها نوشت: «پس از 15 ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و با تعاملات بی‌شماری با طرف‌های برجام و ایالات متحده، به این نتیجه رسیده‌ام که فضا برای سازش‌های مهم بیشتر به پایان رسیده است. من اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که جزئیات لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای برای احیای برجام را شرح می دهد. این توافق کامل نیست، اما تمام عناصر لازم را در بر می گیرد و شامل سازش های دشواری است که همه طرف ها به دست آورده اند. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی امروز با بورل خاطرنشان کرد: آمریکا همیشه می گوید که خواهان توافق است، بنابراین این رویکرد باید در متن توافق و در عمل رعایت شود.

* ایران تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده است

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت و گو گفت: طرف ایرانی تاکنون اراده مثبت و جدی در روند مذاکرات از خود نشان داده است و اکنون زمان آن رسیده که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

بورل بار دیگر بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و مشورت با همه طرف ها تاکید کرد.

در این گفت‌وگو طرفین در خصوص نحوه ادامه کار به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است، علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز در شب 13 مرداد (سه شنبه) در توییتی نوشت: در هفته گذشته تبادل نظر جدی و سازنده ای با طرف های مقابل در خصوص مذاکرات وین هماهنگ کننده ایده های خود را برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرد. همچنین برای جمع بندی مذاکرات چه از نظر شکلی و چه از نظر محتوایی ایده هایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

لازم به ذکر است که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اظهارات اخیر بورل در توئیتی نوشت: بهترین توافق ممکن برای طرفین روی میز است، این توافق به وضوح تضمین کننده و سود اقتصادی قابل اندازه گیری برای مردم ایران است. من از همه کشورها می خواهم که گام نهایی را بردارند.”

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۲ مرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: روند گفت وگو از طریق کانال های ارتباطی ادامه دارد. هم در سطح انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد ایران تماس‌ها و تبادل پیام‌ها و هم در سطح وزیر امور خارجه با بورل بحث و تبادل نظر است، وی گفت: پیشنهادهای مختلفی تاکنون رد و بدل شده است و برخی نیز کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه، دوستانه و بر اساس تلاش های جمیله وارد شدند و پیشنهادهایی برای تطبیق دیدگاه ها ارائه کردند. در منطقه ما وزرای امور خارجه کشورهای دوست مانند عمان، قطر و عراق تلاش کرده و می کنند، کشورهای دیگری از حوزه اروپایی نیز وارد شدند، ایتالیا و فرانسه بر اساس حسن نیت تلاش کردند تا دیدگاه ها را به هم نزدیک کنند. وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به توافق جدی هستیم، گفت: یک توافق خوب، با ثبات و قوی.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه 6 تیرماه گفت و گوی تلفنی داشتند. اسراف و شک و تردید را کنار بگذارید. تصمیم مجدد منجر به نتیجه مجدد می شود و آمریکایی ها با اهرم به نتیجه نمی رسند. (ادامه مطلب)

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۳ تیرماه با بورل گفت‌وگوی تلفنی داشت و وی در توئیتی در این باره نوشت: با جوزپ بورل تلفنی گفتگو کرد. توافق تنها بر اساس درک متقابل و احترام به منافع متقابل امکان پذیر است. ما مذاکرات را برای دستیابی به یک توافق قوی و پایدار ادامه خواهیم داد. ایالات متحده باید تعیین کند که آیا خواهان توافق است یا تلاش می کند به طور یکجانبه خواسته های خود را تکرار کند. هر دو در یک زمان ممکن نیست.

بورل برای اولین بار در دولت سیزدهم در ابتدای ژوئیه به تهران سفر کرد و پس از آن تصمیم گرفته شد مذاکرات قطع شده در وین در 20 مارس از سر گرفته شود، به این منظور هفتم و هشتم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید