در حال بررسی درخواست های ایران هستیم/نظرات خود را به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد

وی گفت که ایالات متحده به رایزنی با متحدان خود در اتحادیه اروپا در مورد ایران ادامه می دهد و نمی تواند جزئیاتی را فاش کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: واشنگتن در 16 ماه گذشته جزئیات بسیار گسترده ای از موضوعات اصلی را برای بازگشت به پایبندی به برجام طی کرده و معتقد است که اکثر مسائل اصلی حل شده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: تلاش برای نجات توافق هسته ای در مراحل پایانی خود قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان پاسخگویی به نظرات و مطالبات ایران گفت: ما بازخوردهای خود را به طور منظم و خصوصی به اتحادیه اروپا خواهیم رساند.

ند پرایس در عین حال با تکرار ادعای پیشرفت برنامه هسته ای ایران، دیپلماسی را بهترین راه در این زمینه دانست و گفت: برای ما و دیگر کشورها مهم است که ایران سلاح هسته ای نداشته باشد.

وی در عین حال بدون اشاره به زیاده خواهی آمریکا در روند مذاکرات تصریح کرد: روند مذاکرات بیش از حد لازم به طول انجامیده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین استدلال کرد که فهرست کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی به وضوح موضوعی خارج از برجام است.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن پیشنهادات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشد، روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده نظرات خود را به اتحادیه اروپا منتقل می کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره پیشنهادات ایران گفت: ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان می گذاریم.

شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که ایران در مذاکرات لغو تحریم ها در صورت خروج مجدد این کشور از توافق هسته ای، از واشنگتن خواستار غرامت شده است.

یک کانال تلویزیونی نزدیک به دموکرات‌های آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی به نقل از یک دیپلمات منطقه‌ای گفت که ایران به دنبال تضمین دریافت غرامت در صورت خروج رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از توافق است.

سی‌ان‌ان به نقل از این دیپلمات منطقه‌ای که نام خود را ذکر نکرد و گفت با مذاکرات آشناست، ادامه داد که ایران نسبت به احتمال خروج رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها ملاحظاتی دارد.

این دیپلمات گفت: به نظر می رسد پیشرفت هایی به خصوص در موضوع تحریم غیرمستقیم شرکت های ایرانی فعال در خارج از کشور حاصل شده و دیدگاه ها به یکدیگر نزدیک شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از این منبع نوشت: موضوع اصلی برای ازسرگیری توافق، تضمین‌هایی است که ایران برای اطمینان از دریافت غرامت در صورتی که دولت بعدی آمریکا تصمیم به خروج مجدد از توافق بگیرد، درخواست کرده است.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران پس از پنج ماه وقفه از 22 مرداد ماه در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 26 مرداد با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که شامل راه حل های به روز در مورد لغو تحریم ها و هسته ای ایران است. برنامه . .

پس از پایان این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مدعی شدند که متن نهایی به همه طرف ها ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود، زیرا ادعای ایران وزارت امور خارجه است. رسمی رد شد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم در مورد نهایی کردن متن توافق در وین صحبت کنیم.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته ای) وجود ندارد، زیرا تا زمانی که همه مسائل به توافق نرسد، توافقی وجود نخواهد داشت.

مذاکرات با رسیدن به خط پایان به مراحل حساس رسید و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف ناقض توافقنامه 1994 است.

هیأت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که رسیدن به توافق ضروری است، ثبات لغو تحریم ها به نوعی تضمین شده است و این موضوع نباید به عنوان اهرم فشاری برای استفاده در آینده علیه ایران باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید