ما در حال بررسی پروژه اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام هستیم

وی گفت: در حال بررسی تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت زمان کوتاهی به آن پاسخ خواهیم داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: امیدواریم ایران بالاخره از فرصتی که مدتی است پیش روی این کشور بوده استفاده کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: بورل در پیشنهاد خود به بازه زمانی اشاره نکرده است، در پاسخ به پیشنهاد او به سرعت عمل خواهیم کرد.

ند پرایس گفت ما می دانیم که زمان بسیار مهم است، همچنین می دانیم که برنامه هسته ای ایران به گونه ای پیش رفته است که برای ما غیرقابل قبول است.

وی تصریح کرد: بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را پیگیری می کنیم و این تلاش تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازگشت به برجام با منافع آمریکا همخوانی نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که احیای برجام همچنان در راستای منافع ملی واشنگتن است، اما امکان آن نامحدود نیست.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: طی هفته گذشته تبادل نظر جدی و سازنده ای با طرف های مقابل در خصوص مذاکرات وین انجام شده است. ایده های خود را برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرد. همچنین برای جمع بندی مذاکرات چه از نظر شکلی و چه از نظر محتوایی ایده هایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز، فشار حداکثری بر ایران را شکست خورده خواند و از قدرت های خارجی خواست تا برای نجات برجام اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز از قدرت های خارجی خواست برای نجات برجام اقدام کنند.

بورل نوشت: من از انگیزه و شتاب دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام به عنوان افسر هماهنگ کننده استفاده کردم و در آوریل سال گذشته تغییر جهت بازگشت آمریکا به برجام فشار داده شد. پس از 15 ماه مذاکره در وین و تعامل با حاضران، به این نتیجه رسیدم که دیگر جایی برای تکان دادن وجود ندارد و برای احیای برجام باید همه تحریم ها برداشته شود.

این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه یادداشت خود خاطرنشان کرد: اگرچه برجام یک توافق کامل نیست، اما همه عناصر اساسی را که طرف های فعلی به سختی به آن دست یافته اند، در نظر می گیرد. اکنون باید تصمیماتی گرفته شود تا از این فرصت بی نظیر برای موفقیت استفاده کرد. من هیچ جایگزین جامع یا موثری برای برجام نمی بینم.
بازگشت برجام نه تنها در رصد برنامه هسته‌ای ایران موثر است، بلکه می‌تواند فضای امنیتی منطقه را تثبیت کند و حرکت مثبتی در جهت اعتمادسازی بین کشورها ایجاد کند.

مذاکرات قطر در روزهای 7 و 8 ژوئیه و پس از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با کمک اتحادیه اروپا انجام شد.

در ادامه مقصر دانستن، مقامات آمریکایی اصرار دارند ایران را دلیل تاخیر در دستیابی به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات معرفی کنند، در حالی که تهران خواسته های خود را بر اساس توافق 2014 و تجربه نقض آن توسط طرف غربی استوار کرده است. . از عهد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در مقاله ای در واشنگتن پست پیش از سفر خود به منطقه، از دونالد ترامپ سلف خود انتقاد کرد و به صراحت نوشت: «در مورد ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و حول محور «ما آمده ایم تا خود را حذف کنیم، متحد هستیم. اکنون این ایران است که تا زمان بازگشت به توافق هسته ای منزوی شده است.»

وی با اشاره به اقدامات ضدایرانی برای صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ژوئن سال جاری (2022) اذعان کرد: دولت من به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت برای پایبندی به برجام شود. برجام 2015؛ چون هنوز حاضرم این کار را انجام دهم.

ایران در پاسخ به مقاله رئیس جمهور آمریکا در روزنامه واشنگتن پست می گوید: تاکید آقای جو بایدن بر اعمال سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران با ادامه تمایل آمریکا برای احیای توافقنامه 2015 در تضاد است. و در مسیر سیاست شکست حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید