در صورت شکست برجام، سیاست دولت ایران برای توسعه روابط با همسایگان تا حد زیادی بی اثر خواهد بود.

در صورت شکست برجام، سیاست دولت ایران برای توسعه روابط با همسایگان تا حد زیادی بی اثر خواهد بود.

روز جدید «وضعیت در امارات کمی متفاوت است. امارات پس از عادی سازی روابط با ترکیه و اکنون روابط نسبتا قوی با اسرائیل، معتقد است که موقعیت بهتری برای تماس با رقبای خود که احساس خطر می کنند، مانند جمهوری اسلامی و حتی ترکیه و اخوان المسلمین دارد. او همچنین به دنبال تثبیت دستاوردهای خود در اسرائیل و موقعیت خود و تبدیل آن به واقعیت مورد قبول طرف مقابل است. بنابراین روابط آن با ایران و همچنین ترکیه و سوریه را می توان در این چارچوب تعریف کرد.

در صورت بازگرداندن پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران، طبیعتاً همه این کشورها در کنار پنج قدرت بزرگ علیه ایران قرار خواهند گرفت و سیاست دولت جدید ایران برای توسعه روابط با همسایگان خود خواهد بود. ایران تا حد زیادی ناکارآمد خواهد بود و با تعدادی از همسایگان و کشورهای منطقه مواجه خواهد شد که مجبور به همکاری با شورای امنیت هستند.

قاسم محبعلی با اشاره به تغییر سیاست خارجی امارات در خاورمیانه گفت: توسعه در خاورمیانه در حال وقوع است. پس از دو دهه تنش و دوقطبی شدن شدید در خاورمیانه و یهودیه و سقوط صدام، اشغال افغانستان و بهار عربی منجر به تشکیل نیروهای جدید در خاورمیانه از جمله جنگ های نیابتی شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سیاست آمریکا در حال تغییر است و قصد دارد کمتر به طور مستقیم در خاورمیانه مداخله کند، به نظر می رسد دولت های منطقه سعی دارند پس از مدتی خود را با شرایط جدید وفق دهند. دوره بی‌پایان درگیری‌ها و بحران‌هایی که در این دو دهه وجود داشته است، تلاش می‌کند تا دیپلماسی را فعال کند، اگر نتوانند روابط خود را بهبود بخشند، حداقل حکومت کنند، از جمله امارات و ترکیه.

«وضعیت در امارات کمی متفاوت است. پس از عادی سازی روابط با ترکیه و اکنون روابط نسبتا قوی با اسرائیل، امارات معتقد است که در موقعیت بهتری برای تماس با رقبای خود که احساس خطر می کنند، مانند جمهوری اسلامی و حتی ترکیه و اخوان المسلمین است. همچنین به دنبال تحکیم دستاوردهای خود در اسرائیل و موقعیت خود و تبدیل آن به واقعیت مورد قبول طرف مقابل است. بنابراین روابط آن با ایران و همچنین ترکیه و سوریه را می توان در این چارچوب تعریف کرد.

محبعلی درباره آنچه که با تغییر جو منطقه رخ داد، گفت: منطقه یک دوره تنش را پشت سر گذاشته است. از بوش و اشغال عراق، زمانی که ایالات متحده سعی کرد عراق را به عنوان الگوی دموکراسی در خاورمیانه معرفی کند و رژیم ها و استراتژی سیاسی-اجتماعی خاورمیانه را تغییر دهد، تا اوباما که دموکراسی را ترویج کرد و از جنبش های مدنی حمایت کرد. ترامپ تغییر کرده است و اوباما به طرق مختلف ادامه داده و اعلام کرده است که سیاست امنیت ملی ایالات متحده به تهدیدات چین و روسیه توجه بیشتری خواهد کرد و درگیری‌ها و ماموریت‌های نظامی آمریکا در منطقه را کاهش خواهد داد، فضای بازتری برای «بازی نیروهای کوچک‌تر در منطقه». منطقه، از جمله موضوع بازگشت اخیر ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد».

آغاز گفتگوها برای احیای برجام با توجه به پیوستگی همه جانبه خاورمیانه تاثیرگذار است، زیرا در صورت بهبود روابط ایران با اروپا و آمریکا، در صورت امکان، این تلاش که در دوره ترامپ آغاز شده بود، بی‌معنی خواهد بود. یک جبهه ائتلاف به هم پیوسته از کشورهای عربی، اسرائیل و ایالات متحده. طبیعی است که سعی کنند در این زمینه عقب نمانند. اگرچه صحبت از عادی سازی روابط ایران با امارات یا عربستان زود است، اما آنها نیز به موازات پیشرفت برجام این زمان را تجربه می کنند.

او گفت: «همیشه بحران‌هایی در خاورمیانه و جهان عرب وجود داشته و نمی‌توان گفت که در حال از بین رفتن هستند، اما به نظر می‌رسد دولت‌های منطقه به این نتیجه می‌رسند». آنها وارد شدند تا مانند کشورهای توسعه یافته سیاست خارجی را بر مبنای سه جانبه تنظیم کنند. یعنی همکاری، مشارکت و رقابت، برای برقراری حاکمیت و تعادل در جاهایی. دیگر نه جنگ سرد وجود دارد و نه سیاست مداخله مستقیم آمریکا و تجربه دو دهه اخیر نشان می دهد که این کشورها در عین رقابت با یکدیگر، طبیعتاً می توانند روابط دیپلماتیک خود را در داخل حفظ کنند، اما در عین حال طبیعی است. به عنوان مثال، ترکیه و قطر از مصر، عربستان و امارات به یکدیگر نزدیک‌تر خواهند بود، اما دیگر نمی‌توان انتظار داشت که این اختلاف تا این حد جدی باشد.

محبعلی در پاسخ به این سوال که اگر برجام شکست بخورد چه تاثیری بر آن خواهد داشت، گفت: با توجه به اینکه طرف مقابل هستند به هم نزدیک می شوند و اختلافاتشان را کاهش می دهند. اگر برجام شکست بخورد، باید ببینیم چه می شود. . در صورت بازگرداندن پرونده ایران به شورای امنیت و اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران، طبیعتاً همه این کشورها در کنار پنج قدرت بزرگ علیه ایران قرار می گیرند و سیاست اعلام شده از سوی دولت جدید ایران برای توسعه روابط با همسایگان خود این است: تا حد زیادی ناکارآمد خواهد بود و ایران با تعدادی از همسایگان و کشورهای منطقه مواجه خواهد شد که مجبور به همکاری با شورای امنیت هستند و این شامل کشورهایی مانند عراق و پاکستان می شود که در این صورت وضعیت تغییر خواهد کرد.

«روابط منطقه‌ای ما کاملاً با موضوع برجام مرتبط است و همان‌طور که برجام و اقتصاد ما ارتباط مستقیم دارند و اگر تحریم‌ها برداشته شود، اقتصاد ما شروع به رشد خواهد کرد. اگر برجام احیا شود، روابط ما با خاورمیانه و کشورهای منطقه احیا می شود، گفت: رو به بهبود است، در غیر این صورت هم اقتصاد ما و هم روابط ما با کشورهای منطقه دچار بحران می شود. .

دیدگاهتان را بنویسید