در میان «بنیادگرایان» چه می گذرد؟

در میان «بنیادگرایان» چه می گذرد؟

روز جدید واقعیت این است که جریان اصولگرایی به طیفی از توتالیتاریسم کشیده شده است که با استفاده از نهادهای قانونی و توان مالی، سیاسی و امنیتی که در اختیار دارند، می کوشند کل جریان اصولگرایی، تمام قدرت (سه) را در اختیار بگیرند. اختیارات) و نهادهای دولتی) کشور را در دست می گیرند. این گروه حاضر به همکاری با هیچ گروه و جریانی نیستند و همه را خائن می دانند جز خودشان».

– همین یک دهه پیش، بحث چندانی در مورد اینکه اصولگرایی چیست و چه کسی اصولگرا بود، وجود نداشت. اما در سال های اخیر دیگر نمی توان این واژه ها را به راحتی تعریف و تشخیص داد.

به گزارش فرارو، در سال های اخیر تنش در دومینووار در میان افرادی که خود را بنیادگرا معرفی می کنند، محسوس بوده است. گاهی نسل جدید این جریان، چهره های معروف سنتی را اصولگرا نمی دانند و جریان های خارج از طیف فکری خود را رد می کنند. شرایط به گونه ای است که ناظران دایره اصولگرایان را بیش از پیش بسته می بینند.

او جلوه بارز آن را در زایش واژه هایی چون «اصولگرایی ناب و ناپاک»، «بنیادگرا و انقلابی»، «انقلابی و فراانقلابی»، «رادیکال و میانه رو» و «مدرن و سنتی» می بیند.

با این تفاسیر، برای بررسی دقیق تر تحول در مفهوم اصولگرایی و دوگانگی های نوظهور در این جریان، سید مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصولگرا، محمدناصر سکائی بیریا، از اعضای ارشد جبهه پایداری و منصور حاجیت پور، از فعالان سیاسی اصولگرا پرسیده شد.

نسل جدید اصولگرایان اصول اصولگرایی را به معنای اصلی آن نمی دانند

در همین رابطه مصطفی هاشمی طبی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو گفت: مشکل جریان اصولگرایی این است که این روزها توسط کسانی انجام می شود که از هیچ اصولی پیروی نمی کنند و کاری به جریان ندارند. بنیادگرایی آنها فقط بر اساس علایق و نظرات شخصی خود عمل می کنند که در بیشتر موارد با اصول بسیار متفاوت است. جالبتر این است که بسیاری از این افراد در حال حاضر خود را اصولگرا نمی دانند و اگرچه در ابتدا با این طرز فکر و حرکت همذات پنداری می کردند، اما اکنون حساب خود را تقسیم کرده اند. به طور خلاصه، این طیف گسترده است.

وی در ادامه تاکید کرد: بین اصولگرایان فعلی و فعالان دهه های اول انقلاب تفاوت های زیادی وجود دارد. حالا دیگر آدم هایی مثل آقای ناطق نوری، عسگراولادی، بشارتی و شهید ایرکی را نمی توانید پیدا کنید. اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگویم اینها پایبند به اصول اخلاقی و انقلابی بودند نه اصولگرایان امروزی. به همین دلیل فکر می کنم افرادی که امروز خود را در قالب اصولگرایی مطرح و تعریف می کنند، اصلا اصولگرا نیستند».

این سیاستمدار اصلاح طلب افزود: وقتی مردم دچار کمبود می شوند و نه تجربه کافی دارند و نه تحصیلات لازم، اما در عین حال می خواهند خودنمایی کنند و نشان دهند که فقط انقلابی هستند، شروع به طرد مردم می کنند. آنها فکر می کنند که بی ادبی می تواند راهی برای آنها باشد و در واقع معتقدند که هدف وسیله را توجیه می کند. برای همین دروغ می گویند، تهمت می زنند و حذف می کنند. اما واقعیت این است که اصولگرایی اصلا اینطور نیست. اگر به نسل فعال دهه 1960 نگاه کنید، می بینید که آنها کاملاً متفاوت عمل می کردند. حتی به نظر من اخلاق و رویکرد آنها منجر به حذف و انزوا شد.»

هاشمی طبا در پایان تاکید کرد: به نظر من اتفاقی که برای نسل درخشان اصولگرایی افتاد این بود که افرادی بودند که اصول را نمی دانستند و به آن اهمیت نمی دادند اما از شهرت، نفوذ و قدرت برخوردار بودند. همین امر باعث شده است که بسیاری از اصولگرایان شناخته شده و معتبر خود را از این جریان سیاسی منزوی یا دور کنند. در واقع این جریان به دست کسانی افتاده است که هیچ کاری برای انقلاب نکرده‌اند، اما مدعی تمام عیار انقلاب هستند».

طیف پایداری هیچ طیف دیگری را جز خودش نمی پذیرد

منصور هچیت پور، فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفتگو با فرارو گفت: اصولگرایی به عنوان اصلی ترین جریان زاییده انقلاب در این سال ها دچار حواشی یا افراط و اعتدال شده است. اگر بخواهیم تعریف ملموسی از این جریان بدهیم، باید بگویم که اصولگرایی جریانی است که با تمام قواعد و اصول جمهوری اسلامی موافق است. همانطور که مسائلی مانند مرجعیت دینی، قانون اساسی، حراست مقدس و غیره، اما تحولاتی که در این جریان رخ داد، به دلیل نبود مرکز آموزش و نظریه پردازی و مدیریت رهبری، دچار تبعیض و بی عدالتی شد. امروز اصولگرایان مدل موتلفه (سنتی)، اصولگرایان الگوی جبهه پایدار (تندرو) را داریم که هیچ طیفی را جز طیف خود نمی پذیرند و اصولگرایان معتدلی را داریم که نگاهی معتدل، اصولی و بنیادی به ارزش های انقلابی دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال های اخیر در جریان اصول گرایی یا به نوعی نفوذی، طیفی از «خودمحقین» به وجود آمده که رویکردهای فوق العاده تند و رادیکالی دارند و عمدتاً به عنوان ابرانقلابیون معرفی و شناخته می شوند. اینها کسانی هستند که هیچکس را جز خودشان قبول ندارند. یعنی اگر بخواهم ساده بگویم این طیف هیچ فردی را عددی نمی داند که بخواهد تحمل کند. ما می توانیم تبلور این طیف را در جبهه پایداری ببینیم. افرادی مانند مرحوم آیت الله هاشمی، آقای ناطق نوری، آقای لاریجانی و آقای ولایتی را قبول ندارند و آنها را خارج از جریان اصولگرایی تعریف می کنند.

هچیت پور تصریح کرد: واقعیت این است که جریان اصولگرایی درگیر طیفی از تمامیت خواهی است که با استفاده از نهادهای قانونی و توان مالی، سیاسی و امنیتی که در اختیار دارند، تلاش می کنند تمام جریان اصولگرایی را به دست بگیرند، مگر اینکه قدرت (نیروهای سه گانه و نهادهای دولتی) کشور را به دست گیرند. این طیف تمایلی به همکاری با هیچ گروه و جریانی ندارند و همه را خائن می دانند جز خودشان. از طرف دیگر، وقتی احساس می کنند با کسی اختلاف دارند، بلافاصله او را حذف می کنند. نمونه این مشکل آقای کلیباف است که این روزها سعی در تضعیف و در نهایت رفع آن دارد. یعنی می خواهند او را مثل لاریجانی و آقایان ناتیک نوری و مرحوم آیت الله هاشمی از جریان اصولگرایی خارج کنند».

جوانان انقلابی امروز بهتر از فعالان سابق امتحان پس داده اند

محمدناصر سکائی بیریا یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری نظر دیگری دارد. وی در گفتگو با فرارو گفت: مبانی انقلاب تا امروز ثابت مانده است و اگر هر سال سخنرانی مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام را بررسی کنید، می بینید که اصول انقلاب مربوط به دیدگاه امام است و به تفصیل توضیح داده شده است. اینها اصولی است که همواره مورد تایید و قبول مردم و حامیان انقلاب بوده است. بنابراین اصلاً اصول تغییر نکرده است، اهداف یکی است، اصول یکی است. اما برخی از مردم می‌خواهند این را القا کنند که اصول ما تغییر کرده است. من با قاطعیت می گویم که اصلاً اینطور نیست.

وی ادامه داد: البته این حرکت طی چند دهه گذشته فراز و نشیب هایی داشته است، اما روند اساسی انقلاب باقی مانده است. دلیلش هم این است که ما در همان مسیری که امام پیشنهاد کرده اند حرکت می کنیم. البته برخی منحرف شدند و از این جریان خارج شدند، اما حرکت کلی جریان مطابق با گام دوم انقلاب رو به جلو است. این مرحله به معنای تغییر اصول نیست. بلکه به معنای پیشرفت و ورود به مرحله جدیدی است. «الان برخی اصلاح طلبان ادعا می کنند که ما تغییر کرده ایم، اما این یک اشتباه است.

وی در خصوص اصطلاحاتی مانند انقلابی و ابرانقلابی، اصولگرا و انقلابی و … که امروزه به کار می رود، گفت: اینها همان مواردی است که جریان های اپوزیسیون مطرح کرده اند تا اصولگرایان را تندرو بدانند. برای توضیح جریان فکر می کنم ادبیات مقام معظم رهبری فقط باید یک شاخص باشد. شرایط باقی مانده مهم نیست. ما نباید به شرایطی که مخالفان و دشمنان تعیین می کنند توجه کنیم».

سکائی بیریا در خصوص تفاوت اصولگرایان فعلی با اصولگرایان معروفی که در دوران انقلاب و بعد از انقلاب فعال بودند، مانند ناتیک نوری، لاریجانی و… گفت: «گاهی اوقات نسل جدید بهتر شده است. این بدان معناست که جوانان انقلابی امروز بهتر از بسیاری از افرادی هستند که در امتحان مردود شدند. البته اگر در نقطه ای ضعفی وجود داشته باشد، قطعاً ناشی از ناآگاهی است و باید آن قسمت ها را تقویت کنیم. به نظر من دهه آینده دهه فعالیت فرهنگی برای ساختن ذهن جوانان به روش صحیح خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید