در ایران خودرو چه می گذرد؟/ از توقف تولید خودرو تا صادرات خودرو

در ایران خودرو چه می گذرد؟/ از توقف تولید خودرو تا صادرات خودرو

مدیرعامل ایران خودرو خطاب به دولت نوشت که به دلیل کمبود ارز این شرکت باید تولید را متوقف کند، از سوی دیگر تفاهم نامه صادرات خودرو با مقامات عمانی امضا کرده است! این در حالی است که سال گذشته وزارت حراست از 800 هزار نفر در طرح پیش فروش خودرو 100 میلیون تومان پیش پرداخت گرفت و همچنان برای تحویل خودرو در سال 1403 ثبت نام می کند و مشخص نیست تکلیف ثبت نام چیست. در مرحله اول فروش خودرو در سیستم یکپارچه باشید؟

افشای نامه مدیرعامل ایران خودرو پس از 20 روز

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو خطاب به سرپرست وزارت حراست نوشت: ایران خودرو به دلیل کمبود ارز مجبور به توقف تولید است و چالش تولید خودرو در سال 1402 جدی است. بتواند تا پایان سال به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کند و چنین رویدادی می تواند یک بحران اجتماعی ایجاد کند.»

تولید را متوقف کنید

عظیمی در آن نامه به خالی بودن انبارها و تامین کنندگان قطعات ایران خودرو و در نتیجه توقف تولید اشاره کرده است. به گونه ای که تنها در یک مورد در هفته سوم اردیبهشت تولید حدود 5000 خودرو متوقف شد. وی از وزارت امور خارجه خواست در اسرع وقت دستور لازم برای تامین ارز مورد نیاز را صادر کند. این نامه را مدیرعامل ایران خودرو در تاریخ 27 اردیبهشت نوشت اما در 17 خرداد در رسانه ها منتشر شد.

قرارداد صادرات خودرو

عظیمی روز دوشنبه همزمان با رسانه ای شدن متن هشدارها و مطالبات خود، تفاهم نامه صادرات خودرو به عمان را امضا کرد.

عظیمی مدیرعامل این شرکت در نامه هشدار خود به وزارت حراست به صراحت نوشت که قرار است ایران خودرو تا پایان سال تنها 200 هزار دستگاه خودرو از تعهدات مربوط به 1402 را به مشتریان تحویل دهد. . بر این اساس مهلت تحویل برخی خودروهای ثبت شده در سامانه برای سال آینده نیز مشخص شد. اعتراض شاکیان به تاخیر در تحویل محصولات حتی به آنها اجازه انصراف و تعویض خودروی انتخابی را داد. نتیجه این چالش ها عدم حضور ایران خودرو در مرحله دوم ثبت نام سامانه یکپارچه بود.

مسائل ارزی

مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه دیدار با سید مهدی نیازی سرپرست وزیر امنیت و وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری سلطنت عمان این تفاهم نامه را با بخش خصوصی عمان امضا کرد.
سیاست های نادرست، رکود اقتصادی، ادامه تحریم ها قیمت خودروهای داخلی را نجومی کرده و توانایی اقشار متوسط ​​و پایین را برای خرید خودرو کاهش داده است.
کارشناسان بر این باورند که ایران خودرو و سایپا باید به بخش خصوصی واگذار شود یا تعطیل شود، دلیل آن هم این است که به گفته پلیس خودروهای تولید داخل نامرغوب هستند و جان هموطنانمان را در جاده ها و شهرها می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید