در چنین روزی تبریز عزادار است


ساعت: 14:11
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907383

گروهک تروریستی به نام فرقان اولین امام جمعه تبریز را پس از انقلاب به هلاکت رساند و تاریخ را بر آن داشت تا لقب «اولین شهید محراب» را به این روحانی مبارز بدهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مثل این روز تبریز غم و اندوه و گروهک تروریستی به نام فرقان با به هلاکت رساندن اولین امام جمعه این شهر پس از انقلاب باعث شد تا این روحانی مبارز “اولین” نامیده شود. شهید بر قربانگاه” دادن؛ صحبت از سید محمدعلی قاضی طباطبایی ه- مجتهدی شجاع و مبارز که در دوران پهلوی نقش تعیین کننده ای در مبارزه با این رژیم داشت، به گونه ای که نمی توان بدون اشاره به نقش این مبارز سید مبارز از تظاهرات 29 بهمن 56 تبریز صحبت کرد. .

سید محمدعلی قاضی طباطبایی در مهرماه 1293 در تبریز در خانواده ای عمدتاً عالم به دنیا آمد. سید جوان در 25 سالگی برای تکمیل تحصیلات خود به قم رفت و ده سال بعد تصمیم گرفت به سنت آن روزگار در نجف عمل کند تا مورد لطف علمای آن شهر قرار گیرد.

اما سید محمدعلی پس از چند سال تحصیل در نجف به تبریز بازگشت و با تب مبارزات امام خمینی (ره) و پیروی از ایشان در این مبارزه، به چهره ای تأثیرگذار در تبریز تبدیل شد و به نحوی که رژیم پهلوی در در سال 1346 به شهر بافت کرمان و سپس به زنجان تبعید شد.


ca15f2a8 a8ef 4110 92cc ae5e016e29aa خبر خاکستری

در خاطرات یکی از مبارزان انقلابی درباره آقا سید آمده است: «در زمان شاهشاهی همه ائمه جمعه و ائمه جماعات در منزل حسنعلی مروارید جمع می شدند و این مجالس شبانه رایج بود. در خانه علما.» همان شب مأموران شهربانی هجوم آوردند و همه را دستگیر کردند، این خبر به سید کازی طباطبایی رسید، او از تبریز به تهران آمد، صندلی خود را آورد و جلوی کلانتری مرکزی گذاشت و گفت. : «همه باید ظرف یک ساعت آزاد شوند، اگر آزاد نشوند؛ تبریز را در خاک و خون خواهم کشت» و با دستور رئیس شهربانی، همه روحانیون دستگیر شده در کمتر از یک ساعت آزاد شدند..»

پس از پیروزی انقلاب و به فرمان امام خمینی (ره)، سید محمدعلی قاضی طباطبایی به عنوان اولین امام جمعه تبریز انتخاب شد و پس از یک سال در روز کربان بایرام، بعد از نماز مغرب و عشا و در در راه بازگشت به خانه توسط فرقانی ها کشته و شکنجه شد.

وی علاوه بر مبارزات سیاسی و انقلابی، در علم نیز جایگاه بالایی داشت. انتشار مقالات متعدد به زبان عربی توسط سید محمدعلی قاضی طباطبایی در مجلات معتبر جهان اسلام مانند العرفان، المحوه و رساله اسلام نشان از جایگاه والای وی دارد.. کتاب «تحقیق در اولین اربعین سیدالشهدا(ع)» از تألیفات معروف آیت الله است.


بیشتر بخوانید؛


بی احترامی رسانه ملی به ابوذر زمان/ آخرین خبر در سریال آیت الله طالقانی

دیدگاهتان را بنویسید