دستاورد جدید فیلترینگ: بازدید ایرانی ها از پست های تلگرامی دو برابر شد

دستاورد جدید فیلترینگ: بازدید ایرانی ها از پست های تلگرامی دو برابر شد

روز جدید گزارش مرکز تحقیقات بتا نشان می دهد که از اواسط شهریور تا اواسط مهر 1401، تعداد بازدید از پست های تلگرام بیش از 2 برابر شده است. این در حالی اتفاق می‌افتد که فیلترینگ از اواخر سپتامبر فراگیرتر شده است و استفاده از ابزار برای تغییر IP دشوار است.

از 30 سپتامبر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران فیلتر شدند و اپراتورهای اینترنتی برای ساعات زیادی ملی شدند. علاوه بر فیلترینگ در تعدادی از پلتفرم ها، امکان استفاده از ابزارهای جعل IP نیز دشوارتر از قبل شده است. اما آمارها نشان می دهد که فیلترینگ در واقع شکست خورده است و بازدید محتوا در تلگرام نسبت به گذشته حتی بیشتر شده است.

نتایج جدیدترین مطالعه انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی بتا که در زمینه داده کاوی فعالیت می کند، نشان می دهد که علیرغم فیلتر بودن تلگرام، تعداد بازدید از پیام ها و پست های این پیام رسان در حدود 1.2 میلیارد بازدیدکننده داشته است. از 15 آگوست تا 15 سپتامبر. بین 15 سپتامبر و 15 اکتبر به حدود 2.8 میلیارد بازدید رسید و بیش از دو برابر شده است.

این آمار و ارقام به خوبی نشان می دهد که فیلترینگ شکست خورده است و تنها چالش هایی را برای مردم ایجاد می کند که عواقب جبران ناپذیری دارد و همچنین چالش هایی را برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ آجری و آنلاین ایجاد می کند. در این میان باید به گزارش شرکت ابر دراک نیز اشاره کرد که در آن فیلترینگ اخیر باعث آسیب و اختلال در سایر سرویس ها و سایت ها نیز شده است.

گزارش بتا نیز محبوبیت تلگرام را نشان می دهد و زمانی که رقیب آن، واتس اپ نیز در ایران فیلتر شد، مردم ترجیح دادند از تلگرام با امکانات مختلف آن نسبت به پیام رسان متا استفاده کنند.

اگرچه تلگرام از سال ۲۰۱۷ فیلتر شده است، اما طبق آمارهای اخیر بیش از ۴۰ درصد ایرانیان از این پیام رسان استفاده می کنند. واتس اپ نیز به دلیل نداشتن فیلتر و تعداد زیاد کاربران بین المللی توانسته جایگاه خود را در بین مردم ایران پیدا کند تا جایی که طبق آمارهای اخیر ۷۱ درصد ایرانیان از آن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید