گزارش دیتاک: فیلترینگ نتوانست مانع حضور کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی شود

گزارش دیتاک: فیلترینگ نتوانست مانع حضور کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی شود

خیلی ها فکر می کردند با فیلتر شدن اینستاگرام، این شبکه اجتماعی از رتبه شبکه های محبوب حذف می شود. اما داده های Datac نشان می دهد که از زمان اعتراضات، حجم محتوای عمومی به تدریج افزایش یافته است.

زومیت نوشت: گزارش دیتاک نشان می دهد که با وجود فیلتر شدن تلگرام، اینستاگرام و توییتر در ایران، هنوز ۱۰ میلیون کاربر ایرانی در این سه پلتفرم حضور دارند.

60 درصد از کل کاربران اینترنت در جهان عضو شبکه های اجتماعی هستند. در ایران 54 درصد افراد در شبکه های اجتماعی مختلف عضو و حضور دارند. حضور پررنگ مردم در این پلتفرم ها، شبکه های اجتماعی را به فضایی مهم تبدیل کرده است.

امروزه این شبکه ها هم بستر مهمی برای کسب و کار هستند و هم بخشی از سرگرمی و تعامل مردم و هم فضایی برای دریافت اخبار، اطلاعات و آموزش های مختلف.

با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی، مطالعه آنها و بررسی رفتار کاربران آنها می تواند نکات جالبی را ارائه دهد. دیتاک گزارش سالانه خود را در سال 1401 با هدف کسب اطلاعاتی از رفتار کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

این گزارش به بررسی شبکه های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام و توییتر می پردازد و نکات مهمی را درباره فعالیت کاربران در این پلتفرم ها در یک سال گذشته به دست می آورد.

بر اساس یافته‌های دیتاک، کاربران ایرانی با وجود تمام محدودیت‌هایی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، همچنان حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارند.

یافته های دیتاک نشان می دهد که تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ تا ۶۱ میلیون ایرانی کاربر تلگرام بودند.

اینستاگرام ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر ایرانی دارد و حدود چهار میلیون کاربر ایرانی در توییتر فعال هستند.

البته این تعداد، تعداد کاربران منحصر به فرد نیست، بلکه تعداد کل حساب هایی است که ایرانی ها در این شبکه ها فعال کرده اند.
فیلترینگ با حضور و فعالیت ایرانیان مقابله نکرد

در سال 1401 مجموعاً 690 میلیون پست از 530 هزار کانال فعال ایرانی در تلگرام منتشر شد.

در گزارش دیتاک از میزان فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام آمده است: «بسیاری از کاربران ایرانی فکر می کردند با فیلتر شدن اینستاگرام، این شبکه اجتماعی مانند فیس بوک از رتبه شبکه های اجتماعی پرطرفدار ایرانی حذف می شود. اما داده‌های دیتاک نشان می‌دهد که از زمان اعتراضات، حجم محتوای عمومی در این پلتفرم به مرور زمان افزایش یافته است.»

یافته های دیتاک نشان می دهد که در سال گذشته، 450 میلیون پست از 6 میلیون اکانت عمومی ایرانی در اینستاگرام ارسال شده است و کاربران ایرانی بیش از 25000 بار در ثانیه پست های اینستاگرام را مشاهده می کنند.

سال گذشته، ایرانیان حدود 233 توییت در ثانیه ارسال کردند که 95 درصد از تمام توییت‌ها ریتوییت و تنها 5 درصد توییت دست اول بودند.

آنچه در مورد 1401 حائز اهمیت بود، فیلترینگ گسترده ای بود که اجرا شد و این محدودیت هنوز در برخی از پلتفرم ها مانند اینستاگرام، واتس اپ، گوگل پلی و غیره پابرجاست. دیتاک با اشاره به این محدودیت ها به نکته مهمی اشاره کرد.

بر اساس یافته های این گزارش، با آغاز اعتراضات ۱۴۰۱ و فیلتر شدن اینستاگرام، میزان پست های منتشر شده در این شبکه اجتماعی به وضوح کاهش یافت؛ این روند نزولی تا اوایل دی ماه 1401 ادامه یافت و سپس به سطح قبلی بازگشت.

در تلگرام و اینستاگرام بیشتر محتوای ارسال شده تصویری است در حالی که در توییتر بیشتر محتوای متنی ارسال می شود.

از نظر موضوع، بیشتر مطالب درج شده در تلگرام در دسته بندی های «سرگرمی و زندگی روزمره»، «هنر و رسانه» و «مالی و اقتصادی» است. اما در توییتر کاربران بیشتر در موضوعات «سیاسی»، «سرگرمی و روزانه» و «اجتماعی» پست می گذارند.

موضوعاتی مانند هنر و رسانه، سرگرمی و زندگی روزمره، و مسائل اجتماعی بیشترین محتوای اشتراک گذاری شده در اینستاگرام هستند.

کانال های پروکسی، نرخ ارز، دلار، طلا و ارزهای دیجیتال 76 درصد از 100 کانال فعال تلگرام فارسی را تشکیل می دهند. کانال فعال یعنی کانالی که بیشترین تعداد پست در تلگرام فارسی را داشته باشد.

هشتگ ها یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در شبکه های اجتماعی هستند که می توانند مهم ترین و داغ ترین مسائل جامعه را به نمایش بگذارند. در سال 1401 بیشترین هشتگ های مرتبط با موضوع اعتراض توسط کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مختلف استفاده شد.

در اینستاگرام هشتگ ایران بیشترین تکرار را دارد و هشتگ های بلوچستان، تهران، اسخ و مهسا امینی از پرمخاطب ترین هشتگ ها هستند.

رایج ترین هشتگ های اینستاگرام در سال 1401

نکته مهم در مورد میزان استقبال کاربران از شبکه های اجتماعی این است که در هر ثانیه در جهان 4.7 کاربر جدید به شبکه های اجتماعی اضافه می شود.

فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، واتس اپ، وی چت، تیک تاک، تلگرام، اسنپ چت، توییتر و پینترست پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در جهان هستند و بیشترین تعداد کاربر را دارند. نکته جالب در مورد 10 شبکه پرکاربرد دنیا فیلتر بودن همه آنها در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید