رفتار دوگانه اصولگرایان در برابر فیلترینگ و استفاده از فضای مجازی

رفتار دوگانه اصولگرایان در برابر فیلترینگ و استفاده از فضای مجازی

روز جدید : برخورد دوگانه اصولگرایان در مواجهه با فیلترینگ و استفاده از فضای مجازی همان چیزی است که در طرح حفاظت منعکس شده است. در واقع این استاندارد دوگانه در صورت تصویب این طرح در مجلس به تبعیض قانونی تبدیل می شود.

همزمان با بررسی طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی در مجلس که یکی از بندهای آن طبقه بندی جامعه بر اساس میزان دسترسی به اینترنت است، یکی از اصولگرایان مجلس خواستار رفع فیلتر توییتر شد. با این استدلال که توییتر ممکن است برای مقامات رایگان باشد.

این در حالی است که مجلس اصولگرا با تصویب طرح حفاظتی، به طور کامل به دنبال خودی و غیرخودی در استفاده از اینترنت است. موضوعی که منجر به تبعیض و رانت خواری در خصوص حق دسترسی آزاد به فضای مجازی می شود. این طرح ناقض اصول بی طرفی و عدم تبعیض است زیرا دقیقاً در راستای سیاست حمایت گرایی، شناسایی و اعمال قوانین تبعیض آمیز برای انواع خدمات است.

در روزهایی که علیرغم مخالفت های زیاد مردم، طرح دفاع در کمیسیون مشترک مجلس در حال بررسی و تصویب بود، محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی شورای اسلامی، گفت: مجلس باید برکنار شود. چرا باید توییتر برای مقامات رایگان باشد و برای مردم رایگان نباشد؟ من معتقدم، وقتی کارمندان در توییتر هستند، چرا باید برای مردم ممنوع شود؟ ما در مجلس اصلاً دنبال محدودیت اینترنت یا بسترهای مختلف نیستیم. ما نه تنها به دنبال محدودیت نیستیم، بلکه حتی نیاز به آزادسازی برخی بسترها داریم. توییتر فضایی است که در آن ایده‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات زیادی در مورد موضوعات مختلف ارائه می‌شود و مردم ما این بینش را دارند که بتوانند ایده‌ها و نظرات مختلفی را که در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شوند، بررسی کنند. ما باید بینشی در جامعه ایجاد کنیم تا خودشان انتخاب کنند.»

سیاستمداران محافظه‌کار مدت‌هاست که در توییتر فعال هستند. از زمان پیوستن به این شبکه و تشویق همتایان خود به این سوال که چرا این گفتمان و همسایگانشان در ساختار قدرت و تصمیم گیری، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی را فیلتر کرده و از فیلترینگ نیز حمایت می کنند؟

در شرایطی که هنوز حضور سیاسیون به ویژه جناح اصولگرایان در توییتر فراگیر نشده بود و چهره های محدودی از این طیف در توییتر فعال بودند. از مخاطبانی چون حداد عادل، محسن رضایی، جلیلی و توکلی که به تازگی وارد شبکه شده بودند، پرسیده شد که چرا از فیلتر سوئیچ استفاده می کنید؟

گلمعلی حدادعادل که پس از انتخابات مجلس دهم به توئیتر پیوست، همزمان با حضور در توییتر از احمد توکلی استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که چهره های دیگری نیز از راه برسند. حداد ادل در توییتی نوشت: «رسیدن [دکتر توکلی]به توییتر خوش آمدید. امیدوارم همه شخصیت‌های سیاسی از ظرفیت توییتر استفاده کنند.» توییت او گروهی از کاربران را متعجب و طعنه زد.

اکنون یکی از نمایندگان اصولگرا خواستار رفع فیلتر توییتر شده است و این در حالی است که عبدالصمد هرم آبادی، رئیس سابق کارگروه دادگستری کیفری و پس از آن معاون دادستان کل فضای مجازی، بارها از آذری جهرمی وزیر ارتباطات خواسته است که فیلتر شبکه های اجتماعی را حذف کند. در توییتر .

اما اکنون که یک چهره اصولگرا از رفع فیلتر دفاع کرده است، مشخص نیست که متولیان و حامیان فیلتر به آن حمله کنند. متولیانی مانند هورام آبادی یا دادستانی که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرده بود، هرگز پاسخ ندادند که اگر استدلال آنها برای فیلتر بودن توییتر درست است، پس چرا تقریباً همه مسئولان و شخصیت های سیاسی به ویژه همسایگانشان در این فضای فیلتر شده حضور دارند و قانون شکنی می کنند!

این رفتار و رفتار دوگانه اصولگرایان در مواجهه با فیلترینگ و استفاده از فضای مجازی همان چیزی است که در طرح حفاظت منعکس شده است. در واقع این استاندارد دوگانه در صورت تصویب این لایحه در مجلس به تبعیض قانونی تبدیل می شود. نکته اینجاست که جریان اصولگرا می پذیرد که حق استفاده از اینترنت رایگان در صلاحیت همه مردم نیست و دسترسی به آن باید بر اساس نیازی که نه یک نفر، بلکه توسط افراد دیگر یا دیگران شناسایی شده است، درجه بندی شود. در این شرایط قطعا نه تنها حضور چهره های سیاسی اصولگرا و بدنه اجتماعی آنها در فضاهای فیلتر شده مشکل ساز است، بلکه مورد تشویق قرار می گیرد.

مشخص نیست چرا نماینده موافق رفع فیلتر تلگرام طرحی برای رفع آن به مجلس ارائه نکرده است. چرا که طبق چارچوب و قانون مشخصی که در مجالس تصویب شده است، فیلترینگ در کارگروهی که در دادستانی کل است تعیین می شود. علاوه بر تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص توسط کارگروه تعیین مصادیق کیفری، طبق قوانین مدنی کشور، قضات نیز می توانند در این راستا تصمیم گیری کنند. نمایندگان پارلمان اروپا که مخالف فیلترینگ هستند، ممکن است به جای طرح دفاعی، طرح دیگری ارائه دهند و قطعنامه قبلی مجلس را باطل کنند.

سردرگمی اصولگرایان در مواجهه با فیلترینگ را در بدنه اجتماعی حامی آنها نیز می توان دید. به عنوان مثال اخیراً یکی از تشکل های دانشجویی اصولگرا در نامه ای به ابراهیم رئیسی از وی خواسته بود که فیلتر تلگرام و یوتیوب را حذف کند. در نامه آنها آمده است: و برای احیای امید به تغییر در سایر حوزه های مردم و جلوگیری از شکل گیری تصویری متمرکز بر مخالفت آزادی های مدنی و قانونی در آگاهی عمومی.

اما چند ماه قبل از آن، 400 دانشجو در زمانی که سیدابراهیم رئیسی هنوز رئیس قوه قضائیه بود، نامه نوشتند و خواستار پایان دادن به قلدری سایبری شدند، از جمله محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر قوه قضاییه. شورای عالی فضای مجازی مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه کوم در نامه ای به رئیس وقت قوه قضائیه، وضعیت فضای مجازی را پیچیده و اسفبار خواند و خواستار اجرای فوری قانون مسدودسازی تلگرام و اینستاگرام و ممنوعیت کامل فیلتر شد. شکن ها

دیدگاهتان را بنویسید