ساماندهی فضای مجازی به معنای مسدودسازی و فیلترینگ نیست

ساعت: 14:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801622

محسن مهدیان گفت: امروز کسانی که هر گونه تشکل و قانونگذاری فضای مجازی را در حوزه مجازی به فیلترینگ تقلیل می دهند اساساً بستری را برای گسترش شبکه های اجتماعی فراهم می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این کارشناس رسانه به تیتریک گفت: ما عمق آزادی بیان را می بینیم که امروزه تمدن غرب با سانسور هویت ملت در شبکه های اجتماعی بیان می کند.

محسن مهدیان ادامه داد: این سانسور رسانه ای باعث شده من و شما در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک احساس خفگی کنیم و نشان می دهد که ما نمی توانیم هویت خود را در این شبکه ها بیان کنیم.

وی افزود: در آینده با پدیده ای به نام بحران هویت مواجه هستیم که نباید این تغییر را دست کم بگیریم.

وی گفت: هویت یک ملت حماسی است، مانند سیل ویرانگر عمل می کند و دشمن از آن می ترسد.

مهدیان گفت: امروز فرصت مناسبی برای کسانی است که هنوز ماهیت جهانی شبکه‌های اجتماعی را به درستی درک نکرده‌اند و تمام تصورشان از آن بستری دیجیتالی، خنثی و بی‌معنی برای مردم است.

وی ادامه داد: فضای مجازی مانند بازاری است که تنها خریدار و فروشنده را با هم متحد می کند و مانند بازار فیزیکی نیست بنابراین شیوه خرید مشتری نیز متفاوت است.

این کارشناس افزود: کسانی که شبکه های اجتماعی را صرفاً بستری برای عرضه و جستجوی محتوا می بینند، مانند خوش بینانی از افسانه های بازار آزاد و توهمات رقبای نامرئی بازار هستند.

مهدیان گفت: برای بی طرف نبودن و جهت دهی به شبکه های اجتماعی نیازی به بحث و جدل نداریم، باید این روزها را تماشا و ضبط کنیم.

وی گفت: فرض اصلی این است که رسانه های اجتماعی برخلاف تصور عموم یک رسانه هستند.

این کارشناس ادامه داد: مهم ترین نقش رسانه ها انتقال پیام، انتخاب و تکثیر آن است و دقیقا همین شبکه های مجازی هستند که به صورت نامحسوس و غیرصادقانه این کار را انجام می دهند.

مهدیان افزود: شبکه های اجتماعی از طریق قراردادهای رسمی و غیررسمی که من و شما می پذیریم و امضا می کنیم و از طریق جمع آوری داده ها و از طریق الگوریتم ها و سازمان های فنی و در برخی موارد، محتوا را گسترش و فیلتر می کنند و به صورت هوشمند محتوا را ارزیابی می کنند.

او گفت: «مهمتر از همه، علیرغم ظاهر غیرحرفه‌ای و خیرخواهانه آنها، از طریق داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند، خرید می‌کنند و تجارت می‌کنند، مانند یک مکان ملاقات برای من و شما به نظر می‌رسند.

این کارشناس تاکید کرد: امروز کسانی که هر گونه ساماندهی فضای مجازی و قانون گذاری در این حوزه را به فیلتر تقلیل می دهند، اساسا در این شبکه ها بستر را برای رسانه ها فراهم می کنند.

مهدیان در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که با جنگ رسانه ای دشمن در شبکه های اجتماعی مواجه هستیم، نیاز به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش احساس می شود چرا که امروز استکبار بر هویت ملی ما متمرکز شده است و اگر ما غفلت از خواب بیدار نشوید ما باید با بقایای دشمن در دنیای مجازی بیدار شویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید