دستمزدها تاثیر چندانی بر تورم ندارد/ شناسه کارگری امسال چقدر است؟

زمان: 09:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791105

نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرنگار راه دانا:

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه تاثیر دستمزد کارگران در افزایش تورم ناچیز بوده است، گفت: اندازه تعطیلات پایان هر سال کارگران به درستی در نظر گرفته نمی شود.

فرامرز توفیکی رئیس کمیته حقوق و دستمزد و نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص آخرین موضوعات مطرح شده در جلسه کمیته دستمزد و شورای عالی کار در خصوص وضعیت معیشتی کارگران گفت: درآمد کارگران حاصل، دستمزد و تلاش آنهاست. ; بنابراین تفاوت بین دستمزد و دستمزد کارگران از نظر عملکرد و نقش آنها در تولید و سطح دستمزد از نظر تورم بسیار کمتر از کارمندان است.

دستمزد کارگران تاثیر چندانی بر افزایش تورم ندارد


نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: تاثیر دستمزد کارگران بر تورم در مقایسه با دستمزدهای نجومی که برخی مدیران و کارمندان دولت دریافت می کنند بسیار ناچیز است. تأثیر واقعی بر تورم ناشی از ده ها میلیون درآمد دولت است، نه دستمزد کارگران. وقتی این را به تورم بالای 50 درصدی که دولت قبل و همین منجمان بر کارگرانی که بیشترین قشر مردم را تشکیل می دهند، بگذاریم، کمبود معیشت این قشر چشمگیر خواهد بود.

توفیقی با اشاره به تاثیر تورم بالای سال گذشته بر معیشت خانوارهای کارگری گفت: اگر تورم را صفر فرض کنیم، باز هم با توجه به تورم در نیمه اول سال آینده و افزایش هزینه های معیشتی کارگران اجباری یا ناخواسته، تورم را صفر فرض کنیم. اکنون در نظر گرفته و حقوق سال آینده را بر خلاف سال های گذشته جبران کند.

وی با تعیین حداقل سبد روزانه برای کارگران ادامه داد: به عنوان مثال در سامانه بازرگام نباید برنج عمومی با هزار سختی و محدودیت را مبنای سبد روزانه قرار داد و برای احقاق حقوق کارگران، واقعی است. قیمت برنج در بازار که به راحتی قابل دسترسی است. باید اساس باشد. دولت و شرکای کارگری باید متمایل به تورم واقعی باشند نه تورم مصنوعی.

روز کارگر امسال چقدر است؟

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در خصوص رقم عید سعید فطر امسال گفت: طبق قانون کار دو برابر حداقل دستمزد مصوب سال جاری است، مشروط بر اینکه حقوق بیش از سه برابر نباشد. یعنی اگر کارگری حداقل دستمزد را دریافت کند باید دو برابر حداقل مزد عیدی بگیرد و هر چه مزد بیشتر باشد عیدی هم بیشتر می شود تا میزان عیدی از 3 برابر حداقل حقوق تجاوز نکند. .

توفیقی تاکید کرد: مشکل اینجاست که عیدی کارگران به درستی به عنوان عیدی پایان هر سال در نظر گرفته نشده و همواره مبنای محاسبه حداقل دستمزد امسال است. مورد توجه قرار گیرد.

5adba194 ba24 49be a33e e687f3529e1b خبر خاکستری

مبلغ عیدی باید همراه با حقوق بهمن یا اسفند به کارگران پرداخت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس تصمیمات اتخاذ شده حداقل دستمزد در سال جاری معادل دو میلیون و 655 هزار و 495 تن است. به این ترتیب با احتساب حداقل دستمزد دو برابر شده، آستانه کار 5 میلیون و 310 هزار و 990 تن و حداکثر 7 میلیون و 966 هزار و 485 تن است.

طبق قانون کار کلیه کارگاه های مشمول قانون کار موظفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین حقوق به عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند. مبلغ پرداختی به هر یک از کارکنان در این خصوص نباید از معادل نود روز حداقل دستمزد قانونی تجاوز کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید