«دستورالعمل تطبیق کارگاه» اعلام شد.


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907277

معاون روابط کار وزارت تعاون، رفاه اجتماعی «دستورالعمل سازش کارگاهی» را اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس مصوبه ماده 157 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز. ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قراردادهای کارآموزی، قراردادهای کارگاهی یا قراردادهای دسته جمعی کار، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای کار در یک واحد نیست، از طریق کانون انجمن صنفی کارگران یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما رسیدگی می کند. لذا در رابطه با اعمال ماده فوق برای ایجاد سازش مستقیم بین کارفرما، کارگر یا کارآموز یا نمایندگان آنها قبل از تشکیل پرونده در مراجع حل اختلاف کار، «دستورالعمل سازش کارگاهی» به شرح زیر ابلاغ شد: :



لازم به توضیح است: بخشنامه شورای سازش سابق به شماره 46995 مورخ 5/5/1387 به دلیل نواقص به موجب دادخواست شماره 174 مورخ 13/3/1392 شورای عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد. جوامع اروپایی و پس از طرح موضوع در جلسات با حضور شرکای اجتماعی و قضات دیوان عدالت اداری و کارشناسان خبره، متن پیش نویس دستورالعمل سازش کارگاهی با عنایت به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید. مفاد مصوبه شورای عمومی دیوان عدالت اداری.



بر اساس دستورالعمل اعلام شده، رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی موضوع ماده 157 قانون مدنی قبل از تشکیل پرونده در مراجع حل اختلاف کارگری موضوع فصل نهم قانون مدنی در سازمان کارگری با مرکز آن انجام خواهد شد. در کارگاه مربوطه و در صورت عدم سازش بین طرفین دعوا، در مرجع حل اختلاف کار مطرح و طبق مقررات کار رسیدگی و تصمیم گیری خواهد شد.



ماده 1- در صورت بروز اختلاف بین کارمند، کارآموز و کارفرما و عدم سازش مستقیم طرفین، اشخاص مذکور موظفند مطابق ماده 157 قانون کار و قبل از تشکیل پرونده. در مراجع حل اختلاف کارگری، درخواست سازش خود را به سازمان ارائه دهید. در کارگاه هایی که تشکل کارگری وجود ندارد، ارگان های حل اختلاف کارگری به درخواست ذینفع به اختلاف رسیدگی می کنند.



ماده 2 – حل اختلاف از طریق سازش مستلزم ارائه درخواست کتبی به سازمان کار مبتنی بر کارگاه است.
ماده 3 ـ سازمان كار با مركز در كارگاه موظف است ظرف مدت 5 روز كاري از تاريخ وصول درخواست، جلسه سازشي تشكيل دهد.



ماده 4- تشکل کارگری مستقر در کارگاه کتباً از کارفرما، کارگر یا کارآموز برای شرکت در جلسه سازش دعوت به عمل می آورد.



ماده 5- در صورت عدم تشکیل جلسه سازش یا عدم سازش در مهلت مقرر، تشکل کارگری مستقر در کارگاه موضوع «عدم سازش» را ثبت و برای کارگر یا کارآموز و کارفرما به ارائه و تشکیل پرونده در مراجع حل اختلاف کار



ماده 6- در صورت مصالحه، تشکل کارگری کارگاهی «سازش نامه» تنظیم می کند که سازش نامه مذکور به امضای کارگر یا کارآموز و کارفرما و نماینده یا نمایندگان سازمان کارگاهی می رسد. . سازش نامه صادر شده قطعی و لازم الاجرا است.



ماده 7- در سازش نامه موارد زیر درج شده است:



الف- نام کارگاه
ب- تاریخ انشا
ج- نام و نام خانوادگی، شماره ملی و نشانی طرفین قرارداد
د- مسئله سازش
ه- اسامی نماینده یا نمایندگان تشکل کارگری حاضر در جلسه سازش



ماده 8 – سازش نامه در سه نسخه تنظیم و یک نسخه به کارگر و یک نسخه در اختیار کارفرما و یک نسخه در سازمان کار بایگانی می شود.



ماده 9- در صورتی که موضوع سازش خاتمه رابطه کار باشد و طرفین در خصوص فسخ رابطه حقوقی و تسویه حساب به توافق برسند، تاریخ بیکاری کارگر قراردادی یا اجباری بودن آن درج می شود. سازش نامه در این صورت چنانچه نرخ بیکاری و نحوه آن به تصویب کمیسیون دو نفره بیمه بیکاری مختلط برسد، فرد بیکار در صورت داشتن سایر شرایط مقرر در قانون و مقررات مشمول بیمه بیکاری خواهد شد.



ماده 10- در صورت استنکاف طرفین از اجرای مفاد قرارداد سازش و یا اعتراض یکی از طرفین به سازش، مراجع حل اختلاف کار به موضوع رسیدگی خواهند کرد.

ماده 11- مراجع حل اختلاف کار، روند سازش را بررسی و در صورتی که سازش منطبق بر قوانین و مقررات باشد، براساس آن نسبت به صدور رأی اقدام می کنند. در غیر این صورت سازش نامه را لغو و طبق قوانین و مقررات تصمیم مقتضی صادر می کنند.



ماده 12- در صورتی که اختلاف بین کارگر، کارآموز و کارفرما به تصمیم کمیته انضباطی باشد، طرفین موظفند طبق مواد این دستورالعمل در کارگاه سازش و در صورت لزوم طی کنند. ، برای حل و فصل اختلافات کارگری، دعوای دعوی خود را با مراجع قضایی مطرح کنید.



ماده 13- مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها مسؤول حسن اجرای این بخشنامه و برگزاری دوره های آموزشی کارگاهی برای تشکل های کارگری می باشند.



ماده 14- در صورت بروز اختلاف و ابهام در اجرای این دستورالعمل، نظر اداره اصلی روابط کار و پاداش الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید