دستور دادستان کل کشور به پلیس برای برخورد با کشف حجاب

دستور دادستان کل کشور به پلیس برای برخورد با کشف حجاب

عبدالصمد خرم آبادی معاون نظارت بر دادستانی کل کشور در تفاهم نامه ای به بررسی وظایف ضابطان و دستگاه قضایی در برخورد با جرم افشای حجاب پرداخت و نوشت: جرم «افشای حجاب». حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران نیروی انتظامی موظفند با اعمال تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی سال 1375 و قسمت اخیر ماده 44 قانون آیین دادرسی کیفری نسبت به دستگیری مرتکبین جرایم ظاهری و ارائه آنها اقدام نمایند. به مراجع ذیصلاح قضایی اخیرا طی بخشنامه ای از سوی دادستان کل کشور، برخورد با جرم بدحجابی در سراسر کشور به پلیس دستور داده شد.

با رعایت دستور رئیس محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور به دادستان های عمومی و انقلاب کشور اعلام شد که وفق ماده 32 قانون آیین دادرسی نظارت بر اعمال مسئولین حوزه رسیدگی به جرم افشای حجاب و در اجرای بند (11) و بند (ج) ماده 235 قانون فوق، رؤسای محاکم را موظف می‌کنند مرتکبین جرم کشف حجاب را به مجازات تکمیلی محکوم کنند. و مجازات های ثانویه علاوه بر جزای نقدی و همچنین به رؤسای کل دادگستری کشور ابلاغ می شود تا نسبت به رسیدگی جدی و بازدارنده به جرم افشای حجاب اقدام فوری لازم را انجام دهند.

طبق تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی 1375، مجازات اصلی جرم افشای حجاب از ده روز تا دو ماه حبس است. اما از آنجایی که در اعمال سایر مقررات، حبس کمتر از سه ماه الزاماً باید به مجازات جایگزین تبدیل شود، با عنایت به مواد 23، 26، 65 و 87 قانون مجازات اسلامی، دادگاه می تواند مرتکب جرم را مجازات کند. افشای حجاب علاوه بر پرداخت جزای نقدی برای تحمل یک یا چند مورد از مجازات‌های ثانویه و تکمیلی مانند تبعید، ممنوعیت حرفه یا کار معین، انفصال از مشاغل دولتی و دولتی، ممنوعیت خروج از کشور، التزام به انجام وظیفه. خدمات عمومی رایگان، ممنوعیت عضویت در محکومیت احزاب، گروه ها و نهادهای سیاسی یا اجتماعی، مصادره وجوه دخیل در ارتکاب جرایم (مانند بستن محل فعالیت و مصادره وسیله نقلیه، مصادره رسانه ها)، الزام به تحصیل در یک حرفه خاص، کار یا کار و غیره. به مدت 6 ماه

مجازات جرم افشای حجاب از مجازات های درجه 8 می باشد، لذا طبق مواد 340 و 427 قانون آیین دادرسی کیفری این جرم مستقیماً در دادگاه کیفری دو رسیدگی می شود و رأی دادگاه قطعی و قطعی است. غیر قابل تجدید نظر

مجازات جرم تشویق و ترغیب به رفع حجاب بسیار شدیدتر از جرم رفع حجاب است، زیرا تشویق و ترغیب دیگران به رفع حجاب یکی از مصادیق بارز ترویج فساد است و مجازات مروج است. فساد طبق بند (ب) ماده 639 قانون مجازات اسلامی از یک سال تا ده سال حبس است، لذا محاکم مکلفند کسانی را که دیگران را به رفع حجاب تشویق کنند به مجازات مذکور محکوم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید