دستگاه دیپلماسی برای حفاظت از گروه های مقاومت باید یک سند امنیتی بنویسد

ساعت: 12:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806438

دانا از «تهدید سیاست خارجی ایران» خبر می دهد.

دستگاه دیپلماسی با همکاری نهادهای نظامی کشو از ورود اظهارات رسانه ای که به دنبال تحمیل خط استقلال در میان گروه های مقاومت هستند، جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیاست خارجی دولت آیت الله رئیسی مبتنی بر رویکردی عمل گرایانه برای افزایش نقش ایران در روابط منطقه ای و کاهش تنش در منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس است. زیرا وضعیت ژئوپلیتیکی و میزان نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه غیر قابل انکار است.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با رویکرد حمایت از مستضعفین در منطقه فعال بوده و نتیجه این دیدگاه اساسی، تشکیل جنبش مقاومت است.

پس از سیزدهمین بار سکان هدایت دولت، برخی رسانه های فعال با القای خلط به دنبال تضعیف دستاوردهای منطقه ای دولت بودند که گویی جریان مقاومت در برابر ارتباطات منطقه ای ایران در حال تضعیف است! بر همین اساس موجی از رسانه ها مبنی بر تقدم منافع ایران بر دیگر گروه های مقاومت در ذهن آنها شکل می گیرد و گفته می شود که این گروه ها ابزاری برای نقشه کشی ایران و به چالش کشیدن قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا هستند. موضوع تعلیق مخالفان قطعا پس از توافق احتمالی در وین حادتر خواهد شد.

منطقه غرب آسیا شاهد تحولات میدانی و سیاسی بسیاری از جمله تحمیل جنگ به یمن، بحران سوریه و خروج آمریکا از عراق و منطقه، بقایای تروریسم داعش و حضور رژیم صهیونیستی در خلیج فارس بوده است. برای حل این بحران‌ها، دستگاه دیپلماسی باید به خط رسانه‌ای کشور توجه بیشتری داشته باشد تا به مذاکرات مهمی مانند مذاکرات وین، مذاکرات با عربستان، سطح روابط با امارات، روابط با آذربایجان دست یابد. با توجه به غلبه بر وضعیت دوگانه فضای رسانه ای در کشور. تا زمانی که موضوع «اقناع رسانه ای و متعاقب آن گروه های مقاومت» مطرح نشود، تیم سیاست خارجی دولت موجی از برداشت های منفی از سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی وجود دارد.

شاید بررسی برخی از تحولات منطقه و مذاکرات جاری در ایران بی معنا نباشد.

مذاکرات با عربستان سعودی در عراق

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، روز 9 شهریور پس از اجلاس سران بغداد، از تلاش دولت بغداد برای برگزاری سه دور مذاکره میان ایران و عربستان سعودی خبر داد و گفت که دور چهارم مذاکرات برگزار خواهد شد.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران که در راس هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود، روز 21 سپتامبر نیز با همتایان خود از کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر، مصر، اردن و ترکیه در مقر سفیر عراق در نیویورک دیدار کرد. ، شرکت کرد.

پیشتر سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه تماس‌های تهران و ریاض در ماه‌های اخیر منظم‌تر بوده است، تاکید کرد که «مذاکرات خوبی در مورد مسائل دوجانبه وجود دارد».

گفتگوها در جریان جنگ ائتلاف سعودی علیه انصارالله به دلیل عدم وجود افکار عمومی متقاعد کننده موجی از واکنش ها را برانگیخت.

سفر علی باقری به امارات

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز برای تقویت سیاست همسایه مرکزی دولت سیزدهم به امارات سفر کرد و با انور محمد قرقاش مشاور دیپلماتیک امیر امارات دیدار کرد.

وی پس از این دیدار در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما توافق کردیم که صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات باز کنیم.

a162bf69 af20 45b6 ab1c aa133c5d9f55 خبر خاکستری

البته گسترش مسیر تقویت روابط با همسایگان منطقه ای تنها به دستگاه دیپلماسی کشورمان ختم نمی شود.

15 آذرماه، طحن بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات به دعوت رسمی علی شمهانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به تهران سفر کرد و با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. . .

انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات در پی این سفر در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: طنون بن زاید در راستای تلاش امارات برای بهبود روابط با کشورهای منطقه و افزایش ثبات و امنیت این کشور به تهران سفر کرده است.

تلاش جمهوری اسلامی ایران برای افزایش نفوذ خود در منطقه و ایجاد ثبات و امنیت در خاورمیانه تنها به جهان عرب محدود نمی‌شود، زیرا دیپلماسی منطقه‌ای در ماه‌های اخیر بخشی از دیپلماسی منطقه‌ای به‌ویژه توسعه روابط طالبان و طالبان بوده است. روابط پایدار با ترکیه اینجا ایران بود

به توافقنامه شانگهای بپیوندید

در واقع، ایران با پیوستن به توافقنامه شانگهای، این سازمان را به عنوان یک سازمان بین المللی مدرن و باشگاهی از قدرت های غیر غربی می بیند که از ظرفیت خود به عنوان بخشی از برنامه های خود برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند.

7998b559 55b3 462c 9fed 95b862fb8d51 خبر خاکستری

از سوی دیگر، پیوستن ایران به سازمانی که حدود یک سوم زمین جهان را در اختیار دارد و سالانه چندین میلیارد دلار صادرات دارد، فرصت های اقتصادی زیادی را برای ایران به ارمغان می آورد که می تواند سطح روابط منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد.

علاوه بر این، انعقاد قرارداد تبادل گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان نیز مزایای اقتصادی مختلفی برای این کشور به همراه دارد. علاوه بر منافع اقتصادی، کلیه قراردادهای تجارت گاز دارای ابعاد بالایی از امنیت سیاسی هستند که منجر به همسویی سیاسی و وابستگی متقابل طرفین قرارداد می شود. این موضوع در خصوص قرارداد تبادل گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان نیز مطرح است.

آخرین رویکرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه حمایت از خط مقاومت است

رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان مختلف بر اهمیت تقویت جبهه مقاومت تاکید کردند و آن را عامل سرنگونی نهایی رژیم صهیونیستی دانستند.

ایشان در یکی از دیدارهای خود با بسیجیان اهمیت جایگاه خط مقاومت در منطقه را اینگونه بیان کردند که می گوییم «نیروهای مقاومت، نهضت مقاومت، جبهه مقاومت» یعنی. این بدان معناست که حقیقتی به نام اسلام در عصر جدید ظهور کرده است، که این نهضت بزرگ اسلامی صد سال پیش نبود، پنجاه سال پیش، امروز وجود دارد که نظام سلطه را محکم درک می کند و برای آزادی و عدالت اقدام می کند. به وجود آمد؛ آنها می خواهند آنچه را که می توانند برای پاسخ دادن انجام دهند. اینجاست که «فَلِذٰلِکَ فَادعُ وَاستَقِم»; (5) هم دعوت و هم پشتکار لازم است. مقاومت یعنی همین

بنابراین درهم تنیدگی سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بی‌تردید تأثیر دیپلماتیک بر محور مقاومت خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات گروه‌های محور مقاومت در برابر حوادث جاری پاسخ خواهد داد.

194a188c 9229 449b 988a 75fd6310f9a0 خبر خاکستری

برخی رسانه ها نیز از واکنش برخی مقامات ایرانی به حمله انصارالله به امارات در مقایسه با حمله انصارالله به پالایشگاه آرامکو خبر دادند که نشان می دهد مقاومت جمهوری اسلامی ایران دو چندان است.

اما این چالش از آن جهت حائز اهمیت است که بدون شک می توان گفت که مردم کشورهای مقاومت حتی بیش از مردم ایران توسعه کشور را دنبال می کنند چرا که این تحولات همواره خط مشی مقاومت را تعیین کرده است. کشورهای گرا

بنابراین مقابله با جمهوری اسلامی ایران و ارائه رفتار سیاسی در عرصه بین المللی بسیار حائز اهمیت است و هرگونه اقدام بی تدبیری می تواند در درازمدت به دستاوردهای ایران آسیب برساند.

در همین حال، دستگاه دیپلماسی با همکاری نهادهای نظامی کشو باید از بیانیه های رسانه ای برای تحمیل خط استقلال در میان گروه های مقاومت جلوگیری کند. بدون شک مواضع سران قوای سه گانه و نیز دستگاه سیاست خارجی با در نظر گرفتن شرایط کشور و ملاحظات گروه های مقاومت در خنثی سازی این چالش ها موثر خواهد بود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید