دلایل تاخیر دولت در افزایش مستمری ها

دلایل تاخیر دولت در افزایش مستمری ها

با توجه به اینکه این روزها زمزمه اجرای افزایش مستمری بازنشستگان بر اساس قانون می شود، یکی از موضوعات مطرح شده در این پرونده بحث معوقات و معوقات هزینه شده دولت و مجموعه های ذیربط است. این سوال که چرا با وجود موافقت هیات وزیران، قوه مجریه معطل می شود و قانونی بودن این افزایش را توجیه می کند، سوال امروز کارشناسان است.

در همین رابطه علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه ایثارگران کار) با تاکید بر اینکه «باید از خود دولت پرسید که چرا تصویب افزایش حقوق قانونی بازنشستگان را تا امروز به تأخیر انداخته است»، گفت: بازنشستگان همه رده ها در تاریخ تصویب شد. هفتم اردیبهشت ماه نیز همین پیشنهاد برای بازنشستگان سایر صندوق ها در همان زمان مطرح و اجرا شد، اما مصوبه تامین اجتماعی و بیمه شدگان آن به طور موقت از دستور کار خارج و در کمیسیون های دولتی مطرح شد. در روزهای اخیر تلاش های زیادی برای تصویب نهایی این مصوبه بر اساس مصوبات شورای عالی کار صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی کار در ماده 41 قانون کار اسفندماه سال گذشته ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ماده 111 قانون تامین اجتماعی به طور مستقیم متاثر از مصوبه شورای عالی کار است. شورای عالی کار و هنر. 96 قانون تامین. کمک های اجتماعی معمولاً هر ساله بر اساس میزان افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار انجام می شود. به همین دلیل تلاش شده است تا اصل افزایش حقوق و مصوبه شورای عالی کار بررسی شود تا مستمری بازنشستگان افزایش نیابد. در واقع تاخیر در این چند هفته به این دلیل بود که عده ای در صدد ریشه کن کردن افزایش دستمزدها بودند که به تصویب شورای عالی کار رسید اما این درخواست از سوی نمایندگان کارگری در آن مورد اجابت نشد. شورا.

حیدری با تاکید بر اینکه این گروه بر این باورند که مصوبه شورای عالی کار نمی تواند حقوق بازنشستگی و افزایش مستمری را پوشش دهد، گفت: این تصور البته اشتباه بود، زیرا طبق مواد 41 و 49 قانون کار، شورای عالی کار، موظف به تعیین سطوح قانونی کارگاه ها می باشد. از این حیث وظیفه شورای عالی کار تنها تنظیم اصل 41 و تصویب حقوق نیست، بلکه باید بخشنامه ای در این خصوص صادر کند که در ماده 49 قانون کار آمده است.

این کارشناس تامین اجتماعی گفت: از سوی نمایندگان کارگری شورای عالی کار برای پذیرش کاهش حقوق تحت فشار هستیم. اینکه دولت در سال 1401 نتوانست در مورد بودجه سال 1400 تصمیم گیری کند، در این زمینه پس از مصوبه شورای عالی کار دیگر نمی توان اظهار نظر کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما معتقدیم تا زمانی که گروه‌های اجتماعی فعال اعتراض کنند، تا زمانی که قانون اجرا نشود، هرکسی می‌تواند هر کاری انجام دهد، اما وقتی فردی می‌آید و می‌گوید قانون با آنچه که از سوی مسئولان اجرا می‌شود، در تضاد است. به عبارت دیگر فشار اجتماعی فعالان و مطالبات به نوعی ضمانت اجرایی غیررسمی اجرای قانون است. به عنوان مثال می بینید که چه تعداد از دستورالعمل ها و رویه ها با رای دیوان عدالت اداری در مقاطع مختلف نقض شده است و خود دیوان عدالت اداری پشتوانه ای در کشور برای اجرای صحیح قانون است و هرکسی می تواند به دادگاه شکایت کند. در صورت نقض قانون با اعمال قوانین مصوب.

وی افزود: شاهدیم که در سال های گذشته (در دوره آقای احمدی نژاد) دو شکایت موازی از مستمری بگیران تامین اجتماعی و کشوری به دلیل عدم اجرای قانون در دیوان عدالت اداری مطرح شده است. به استناد مواد 125 و 150 قانون خدمات کشوری. وی تاکید کرد: افزایش حقوق بازنشستگان باید متناسب با افزایش تورم باشد. امروز هم هر مستمری بگیر می تواند با طرح شکایت از عدم اجرای قانون از سوی نهادها، حکم افزایش حقوق بدهد.

حیدری با تاکید بر اینکه قانون بر اظهار نظر و نتیجه گیری شخصی ارجحیت دارد، گفت: فرض بر این است که دولت به دلیل مشکلات اقتصادی خود ممکن است تصمیم خود را برای افزایش مستمری به تعویق بیندازد، اما تکلیف سازمان تامین اجتماعی از اول فروردین ماه مشخص است. سازمان بیمه گر حق ندارد پرداخت دستمزد را حتی یک روز به تاخیر بیندازد و موظف است از اول فروردین آن را پرداخت کند، البته در این مورد بحث وجود دارد؛ زیرا معمولا لیست بیمه کارفرمایان جدید یک نفر ارائه می شود. با تاخیر ماهانه چون در اواسط فروردین بسته شده و لیست در اردیبهشت ارائه می شود و حق بیمه اوایل خرداد ماه به کارفرمایان پرداخت می شود.

نایب رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری افزود: اینکه صندوق تامین اجتماعی باید تمام مستمری یک و نیم میلیون مستمری بگیر را یکجا پرداخت کند در تاخیر در اجرای افزایش حقوق بی تاثیر نیست. به ویژه باید توجه داشت که طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی پس از تصویب شورای عالی کار سازمان تامین اجتماعی می تواند مستمری مستمری بگیران را مستقیما افزایش دهد اما این محدودیت های مالی در عمل دولت را مجبور کرد. و سازمان آنها را دوست ندارد. معطل نکنید، زیرا زمانی که منابع شما تمام می شود، طبیعتا از ابزارهای تامین مالی استفاده کنید که گران و زمان بر هستند. یکی از این هزینه ها اعطای وام بانکی است و دیگری فروش دارایی که بر عهده سازمان تامین اجتماعی یا دولت است. وقتی در یک اقتصاد به سمت تورم سه رقمی حرکت می کنید، فروش دارایی ها و دارایی های اضافی به دولت یا تامین اجتماعی ریسک بیشتری دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بگوییم که این تاخیرها برای جامعه قابل قبول نیست، به ویژه اینکه تورم امسال منجر به افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد و میانگین دستمزد شد، مستمری امسال در مقابل سبد حداقل دستمزدها را پوشش نمی دهد. همه. البته حداقل سبد معیشتی و استاندارد واقعی خط فقر آن چیزی نیست که مرکز آمار محاسبه می‌کند، اما مقادیر بالاتر از این ارقام است و جامعه احساس خود را نسبت به تورم و خط فقر باور می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید