دلبستگی یک نیاز اساسی برای شکل گیری شخصیت کودک است / مشکلات ارتباطی ریشه در ناامنی خانه در دوران کودکی دارد

زمان: 12:36
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776748

مهری زیدآبادی گفت: والدینی که چندین شغل دارند یا حتی کسانی که کارهای خانه را به گذراندن وقت با فرزندان خود ترجیح می دهند ، باید بدانند که یکی از مهمترین وظایف والدین ، ​​مراقبت از فرزندان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهری زیدآبادی ، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، در مصاحبه با آر.آه آرماند ؛ وی گفت: والدین امروز بیشتر درگیر کار خود هستند و سهواً از فرزندان خود غافل می شوند.

وی ادامه داد: والدینی که چندین شغل دارند یا حتی کسانی که تکالیف خود را به گذراندن وقت با فرزندان خود ترجیح می دهند ، باید بدانند که یکی از مهمترین وظایف والدین ، ​​مراقبت از فرزندشان است.

مهری زیدآبادی با اشاره به اهمیت روانشناسی کودک تصریح کرد: روانشناسی کودک به ما کمک می کند تا دنیای زیبایی را برای کودکان و در نتیجه بزرگسالان ایجاد کنیم و این شاخه از روانشناسی به مطالعه و بررسی همه مسائل روانی مربوط به کودکان بپردازد. به تا 12 سالگی یکی از مهمترین و موثرترین دوره های زندگی بشر است.کودکی دوره ای است که در آن شخصیت فرد شکل می گیرد.

وی گفت: کودکان و همچنین بزرگسالان از مشکلات روحی و روانی رنج می برند و تجلی آن به شکل اختلالی مانند اوتیسم ، اختلالات یادگیری ، اختلالات توجه ، اجابت مزاج ، جویدن ناخن و … است.

مهری زیدآبادی با بیان اینکه یکی از مهمترین بحث ها در روانشناسی کودک ، دلبستگی و نتیجه آن در رفتار و زندگی آینده است ، گفت: دلبستگی در کودکان به معنای ارتباط عاطفی عمیق بین کودک خردسال و فرد مراقبت کننده از او است. نیاز به دلبستگی یک ضرورت است. ”این اولین و مهمترین عامل برای رشد شخصیت است که بر اساس سبک دلبستگی کودکان ، نحوه برقراری ارتباط با دیگران در بزرگسالی است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اذعان داشت: ما چهار نوع دلبستگی ایمن ، دلبستگی پایدار ، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی مختل یا گیج شده داریم: با دلبستگی ایمن ، کودک در حضور شما احساس اطمینان می کند و با آرامش به فعالیت هایی مانند بازی و … می پردازد. محیط. او ممکن است در زمان حضور شما به فرزند شما بچسبد و ترجیح می دهد به شما نزدیک باشد تا در اطراف خود کاوش کند. به منظور جلوگیری از دلبستگی ، کودک نمی خواهد با شما ارتباط برقرار کند یا تعامل داشته باشد.

مهری زیدآبادی افزود: نوع دیگری از دلبستگی دلبستگی شکسته یا گیج شده است ، رفتار کودکانی که دارای این سبک هستند مملو از تناقض ، تناقض و سردرگمی است ، این کودکان در مواجهه با مراقب خود رفتار یکسانی ندارند ، اما رفتار آنها بین عشق و نفرت در تضاد است. “

وی گفت: “بهترین نوع دلبستگی دلبستگی ایمن است. اگر به فرزند خود توجه کافی داشته باشید و فوراً به نیازهای او پاسخ دهید و با صبر و مهربانی با او ارتباط برقرار کنید ، یک دلبستگی ایمن در فرزند خود ایجاد خواهید کرد.”

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در مورد تأثیرات دلبستگی پایدار در کودکان گفت: “کودکانی که سبک دلبستگی پایداری دارند دائماً مضطرب و غمگین می شوند که حتی در بزرگسالی نیز آنها را همراهی می کند ، بنابراین همیشه نگران روابط صمیمانه با دیگران هستند و در نظر می گیرند. خود آنها فکر می کنند طرد شده اند یا دوست ندارند و تصور خوبی از خود ندارند.

وی گفت: “کودکانی که دارای سبک دلبستگی اجتنابی هستند در آینده پرخاشگر و خجالتی می شوند و نمی توانند رابطه صمیمانه ای با دیگران داشته باشند.”

مهری زیدآبادی در مورد آثار اختلال دلبستگی یا گیج شدن دلبستگی گفت: افرادی که دارای سبک دلبستگی مختل یا گیج هستند در روابط بعدی خود با دیگران دچار مشکل می شوند که علاوه بر آسیب های دوران کودکی ، مشکلات زیادی را در بزرگسالی نیز ایجاد می کند.

این روانشناس ارشد بالینی می گوید: بنابراین ، بهترین توصیه برای والدین ایجاد محیطی امن و مناسب برای فرزندانشان است تا در آینده افراد سالم ، شاد و موفقی باشند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید