دلیل اصلی سقوط قطار وجود بوم بیل مکانیکی در خط بوده است


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855288

کمیسیون عالی سوانح راه آهن در خصوص حادثه قطار مسافربری مشهد – یزد اطلاعیه ای صادر و علت اصلی این حادثه را اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کمیسیون عالی حوادث راه آهن ضمن تسلیت به خانواده های داغدار و تسلیت و آرزوی سلامتی برای جان باختگان حادثه قطار مسافری مشهد – یزد در 27 دی ماه 1401، از حضور کمیسیون پس از حادثه در محل خبر داد. و اسناد مربوطه، از جمله مکالمات ضبط شده کارکنان، رویدادهای ثبت شده در سیستم های هشدار الکتریکی، سوابق ثبت شده در لوکوموتیو و ایستگاه ها و تحقیق از کارکنان مربوطه.

در ادامه جلسات، گزارش اولیه حادثه هنگام خروج از خط قطار مسافربری در بلوک عباس آباد – نولا با توجه و اعمال حساسیت لازم نسبت به علل و عوامل حادثه به شرح زیر منتشر می شود.

برای بهسازی و تعویض تراورس در بلوک عباس آباد ریزو (خط گرم)، با توجه به شرایط ترافیکی و گرمای هوای منطقه، قرار شد عملیات شبانه از ساعت 24 الی 5 بامداد در زیر چتر انجام شود. به دستورالعمل مربوطه از شرکت تعمیر و نگهداری خط و از محل قرارداد تعمیر و نگهداری خطی انجام می شود.

برای سهولت در تردد قطارها، پذیرش و اعزام قطار در ایستگاه های عباس آباد و ریزو باید به صورت محلی با استقرار افسر وظیفه انجام می شد و یک افسر وظیفه موقت در محل عملیات بهسازی تعیین شد.

از ساعت 00:00 روز 27 اسفند 1401. عملیات بهسازی خط توسط تلگرام شماره 151 و 152 رئیس فروشگاه خط با سرعت مجاز 30 کیلومتر در ساعت بلوک عباس آباد ریزو و محدودیت سرعت 15 کیلومتر /ساعت در محدوده عمل و عبور از محل جهت کاهش سرعت با علامت افسر وظیفه انجام می شود زیرا ایستگاه موقت 244 + 450 کیلومتر توسط مدیر ترافیک برقرار می شود و تلفن به کنترل و ایستگاه ها ارسال می شود. از هر دو سو.

قطار مسافری 6811 مشهد – یزد که در ساعت 19:20 مورخ 17.03.1401 از مشهد حرکت کرده بود در ساعت 3:25 روز 18.03.1401 در ساعت 3:25 وارد ایستگاه طبس شد و طبق برنامه ماموران و رئیس قطار تغییر کردند. و قطار با دریافت دستور احتیاط ساعت 3:35 به سمت یزد حرکت می کند.

رئیس تعمیرگاه ساعت 4:25 از پایان عملیات بهسازی کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو خبر داد و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلوک فوقانی برای تردد خودروهای ریلی تخلیه می شود.

ساعت 4:30 صبح اولین وسیله نقلیه راه آهن با کد 209 (لوکوموتیو № 169) از ایستگاه عباس آباد به ایستگاه ریزو با سیستم دزدگیر برقی اعزام می شود.

در پی ورود لوکوموتیو 169 به ایستگاه ریزو در ساعت 5:05 بامداد، قطار مسافربری مشهد – یزد پس از اقامه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و آمادگی راننده قطار با سامانه سیگنال الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می شود.

در حین عبور قطار مسافربری در بلوک عباس آباد ریزو، مدیر خط دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط بدون هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاه های طرفین و تعمیر بیل مکانیکی (قرار دادن زنجیر چرخ) را صادر کرد. . به راننده یک بیل مکانیکی داده می شود و بوم بیل مکانیکی با وجود اشغال بلوک و نزدیک شدن به مسافر در داخل خط قرار می گیرد. ثبت می شود و به دید و امضای رئیس قطار و لوکوموتیو نزدیک می شود و در عین حال مکان مربوطه مطابق با قوانین عمومی حرکت و تردد به علائم هشدار دهنده (30 و 15) مجهز می شود.

لکوموتیوها با عبور از قوس و سنگر منطقه تاخیر (شعاع 2000 متر) و تماشای بیل مکانیکی داخل خط، مدام سوت هشدار و ترمز سریع می نوازند، اما به دلیل نزدیکی فاصله، قسمت بالایی لوکوموتیو با بوم برای خارج شدن از خط، تصادف و واژگونی بیل مکانیکی و برخورد با سالن های قطار. به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایداری خط در محل، سالن های دوم، سوم و چهارم واژگون شده و سالن های 5 تا 8 از خط خارج شده و قطار پس از طی مسافتی حدود 220 متری از محل برخورد متوقف می شود.

بر اساس بررسی های انجام شده تاکنون دو دلیل مهم وقوع این حادثه انسداد مسیر قطار مسافربری توسط بیل مکانیکی (پس از پایان عملیات و اعلام پاکسازی مسیر قطار از عملیات بهسازی اصلی) و سرعت غیرمجاز است. اندازه گرفتن.

همچنین سایر علل و عوامل موثر در وقوع این حادثه نیز در دست بررسی است که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید