دلیل کمبود شیر خشک مشخص شده است

دلیل کمبود شیر خشک مشخص شده است

پس از اظهارنظرهایی مبنی بر کمبود شیرخشک در برخی شهرها به ویژه شهرهای مرزی، تاکید شد که قیمت پایین و به دنبال آن مصرف غیرمنطقی دلیل کمبود شیرخشک در برخی شهرها است و به طور کلی محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. تولید و فروش خود.

مهندس هانی طبرزاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در گفت وگو با ایسنا، درباره تولید شیرخشک معمولی و رژیمی در کشور گفت: در سال گذشته 60 میلیون واحد شیرخشک معمولی یا معمولی تولید کردیم که یک عدد است. 20 درصد افزایش از 1400 تولید داشتیم.

وی با بیان اینکه برای شیرخشک ارز دریافت کرده ایم، گفت: در حال حاضر موجودی شیرخشک در کشور کافی است و در عین حال ظرفیت تولید ما مازاد است و کارخانه ها در سه شیفت مشغول به کار هستند. بنابراین تهیه شیر خشک مشکلی ندارد.

تدرض زاده درباره علت کمبود شیرخشک در برخی شهرها به ویژه شهرستان های مرزی گفت: در حال حاضر در برخی داروخانه ها کمبود شیرخشک شنیده می شود. علت کمبود این است که از آنجایی که قیمت شیرخشک اجباری است، قیمت آن را سازمان حمایت مصرف کننده و سازمان غذا و دارو تعیین می کنند و بر این اساس قیمت شیرخشک پایین است و از طرفی دیگر ، مصرف غیر منطقی شیر خشک در سبد خانوار وجود دارد. قبلا خانواده ها سعی می کردند بعد از شش ماهگی کودک را به تدریج با غذای سفره آشنا کنند اما الان خانواده ها تا دو سالگی برای نوزاد از شیر خشک استفاده می کنند و چون قیمت شیرخشک ارزان است زیاد خرید می کنند و مصرف بالایی دارد. از شیر خشک

و ادامه داد: در عین حال قیمت پایین شیرخشک جذابیت خروجی آن را به بازار و کشورهای همسایه افزایش می دهد. از آنجایی که شیرخشک ایرانی ارزان ترین شیرخشک دنیاست، احتمال نشتی وجود دارد. درخواستی برای تعدیل قیمت به سازمان غذا و دارو ارائه کرده ایم که هنوز به آن رسیدگی نشده است.

با بیان اینکه برای رفع این مشکل هر خانواده ای باید با توجه به نیاز خود شیرخشک تهیه کند، گفت: در حال حاضر محدودیتی برای خرید شیرخشک وجود ندارد. در همان زمان، سازمان غذا و دارو رویه ای را برای کنترل تولید، توزیع و مصرف شیرخشک راه اندازی کرد.

وی تاکید کرد: مردم نگران نباشند. تولید شیرخشک کافی داریم، مواد اولیه کافی برای تولید آن داریم، ارز تامین شده و شرایط ما در زمینه عرضه شیرخشک خوب است. فقط نیاز به بازنگری قیمت دارد تا مصرف غیرمنطقی و احتمال نشتی کاهش یابد.

وی در خصوص میزان تولید ماهیانه شیرخشک در کشور گفت: حدود 5 میلیون شیر خشک معمولی و 1.5 میلیون شیرخشک رژیمی در کشور تولید می کنیم اما مصرف واقعی کمتر از این مقدار است. مصرف منظم شیرخشک حدود 35 تا 40 میلیون واحد در سال است اما اکنون به دلیل مصرف غیرمنطقی آن به 60 تا 70 میلیون واحد رسیده است.

تدرض زاده با بیان اینکه حدود 200 میلیون دلار ارز به تولید شیرخشک اختصاص یافته و از نظر توزیع ارز هیچ کمبودی نداریم، گفت: باید بر تولید، توزیع و عرضه شیرخشک نظارت شود. شیر خشک اکنون دارای کد T-Tech است و قابل ردیابی است.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای فروش شیر خشک نداریم. کمبودی که در برخی شهرها وجود دارد مصرف بی رویه و نشت به بازار و کشورهای همسایه به دلیل قیمت پایین است. بر این اساس خواسته ما تغییر قیمت شیرخشک است.

دیدگاهتان را بنویسید