دموکرات ها در آستانه سقوط روزی جدید

دموکرات ها در آستانه سقوط روزی جدید

محسن رفیق: امروز، 8 نوامبر، ایالات متحده صحنه انتخابات سرنوشت ساز برای هر دو مجلس کنگره، سنا و مجلس نمایندگان است. این انتخابات که انتخابات میان دوره ای نامیده می شود و دو سال پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، به یک سوم کرسی های مجلس سنا و تمامی کرسی های مجلس نمایندگان رای داده می شود. انتخابات میان‌دوره‌ای امسال اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است زیرا تسلط کنونی دموکرات‌ها بر کنگره بسیار شکننده است و با از دست دادن این اکثریت ناچیز، دستور کار سیاسی باقی‌مانده رئیس‌جمهور دموکرات ایالات متحده در خطر خواهد بود.

به گزارش رویترز، شواهد نشان می دهد که جمهوری خواهان در ایالات متحده شانس زیادی برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان آمریکا دارند، در حالی که دموکرات ها بیشتر احتمال دارد اکثریت سنا را حفظ کنند. بر اساس این گزارش، از دست دادن کنترل مجلس نمایندگان و تشکیل مجلس نمایندگان جمهوری خواه برای شکست بیشتر قوانینی که جو بایدن و دیگر دموکرات هایش می خواهند تصویب کنند کافی است و احتمالا موجی از تحقیقات جدید کنگره را در مورد دولت بایدن به همراه خواهد داشت.

به این دلیل که امروز همه 435 کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده، 35 کرسی از مجموع 100 کرسی سنا و 36 کرسی فرمانداری ایالات متحده از مجموع 54 فرمانداری رای گیری می شود. انتظار می رود ده ها مسابقه در سراسر ایالات متحده بسیار نزدیک باشد. کارشناسان همچنین می گویند ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا مشخص شود کدام حزب در نهایت کنترل کنگره آمریکا را به دست می گیرد. معمولاً اولین نتایج از رای گیری پستی می آید که اغلب به نفع دموکرات هاست. برخی از ایالت ها شمارش آرا حضوری را در اولویت قرار می دهند که معمولاً به جمهوری خواهان تبدیل می شود.
بر اساس گزارش رویترز، موج گسترده حمایت از جمهوری خواهان احتمالاً ساعاتی پس از بسته شدن رای گیری به اعلام پیروزی منجر خواهد شد. اما با توجه به اینکه انتظار می رود ده ها مسابقه رودررو شوند و شمارش آرا در ایالت های کلیدی مانند پنسیلوانیا روزها طول بکشد، کارشناسان می گویند احتمال زیادی وجود دارد که آمریکایی ها در شب انتخابات به رختخواب بروند بدون اینکه بدانند کدام طرف پیروز شده است.

این در حالی است که در آمریکا حزبی که در قدرت است معمولاً در اولین دوره چهار ساله رئیس جمهور جدید کرسی های مجلس نمایندگان را از دست می دهد. حزب دمکرات باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در انتخابات سال 2010، 63 کرسی ویرانگر را در اولین دوره ریاست جمهوری خود از دست داد. در سال 2018، دو سال پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، حزب جمهوری خواه 41 کرسی در مجلس نمایندگان را از دست داد. در هر دو مورد کنترل این مجلس معکوس شد.

با این حال، در انتخابات امسال، جمهوری خواهان تنها به پنج کرسی در رای گیری 8 نوامبر نیاز دارند تا اکثریت را در مجلس 435 عضوی کسب کنند. جمهوری خواهان در حال حاضر 213 کرسی و دموکرات ها 221 کرسی دارند. به گزارش ایسنا، با دستکاری حوزه های انتخابیه، چشم انداز آنها برای کسب این کرسی ها افزایش یافت. رویه‌ای که در آن یکی از حزب‌ها خطوط منطقه‌ای کنگره را برای تحکیم قدرت در طول فرآیند تقسیم مجدد یک دهه یک‌بار دستکاری می‌کند. جمهوری خواهان این طرح های شیرین جدید را از طریق مجالس ایالتی تحت کنترل خود، از جمله در تگزاس و فلوریدا، پیش بردند. همزمان طرح تهاجمی دموکرات ها در نیویورک از سوی دادگاه عالی آن ایالت باطل اعلام شد. به گفته تحلیلگران برجسته انتخابات، در انتخابات امروز، کمتر از 35 رقابت در مجلس نمایندگان ایالات متحده یک چالش واقعی تلقی می شود.

به گزارش رویترز، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که از تسلط جمهوری‌خواهان هراس دارند، سعی کرده‌اند به سرعت از مجلس نمایندگان خارج شوند. 31 دموکرات مجلس نمایندگان اعلام کرده اند که در حال بازنشستگی هستند یا به دنبال سمت دیگری هستند که بیشترین میزان برای حزب از سال 1992 است. این مجلس کنگره در حال حاضر 50 به 50 بین دموکرات ها و جمهوری خواهان تقسیم شده است و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، به عنوان رئیس سنا، رأی تعیین کننده را دارد و ورق را به نفع دموکرات ها برمی گرداند. اما نامزدهای دموکرات در آریزونا، جورجیا و نوادا می‌توانند به حزب کمک کنند تا این کرسی‌ها را حفظ کند، در حالی که جمهوری‌خواهان می‌توانند کرسی‌هایی را در پنسیلوانیا و ویسکانسین، دو ایالتی که در انتخابات 2020 به بایدن در برابر دونالد ترامپ رای می‌دهند، به دست آورند. از سوی دیگر، یک موج جمهوری خواه می تواند شاهد باشد که همه آن کرسی ها به همراه کلرادو و نیوهمپشایر به آن حزب می رسد.

با این حال، در حالی که بایدن در رای گیری امروز شرکت نمی کند، انتخابات میان دوره ای اغلب به عنوان یک همه پرسی برای رئیس جمهور ایالات متحده عمل می کند. محبوبیت بایدن در تابستان پس از یک رشته پیروزی سیاسی و برخی اخبار در مورد بهبود اقتصاد کمی افزایش یافت، اما محبوبیت او نزد مردم آمریکا همچنان در وضعیت بدی قرار دارد. بر اساس نظرسنجی اوت رویترز، کمتر از نیمی از ساکنان این کشور، فقط 38 درصد از آنها، عملکرد او را تایید می کنند. همین نظرسنجی نشان داد که 69 درصد از آمریکایی ها معتقدند کشورشان در مسیر اشتباهی قرار دارد، در حالی که تنها 21 درصد معتقدند که کشورشان در مسیر درستی حرکت می کند.

این در حالی است که ترامپ امروز در رای گیری نیست، اما او با موفقیت از طیفی از نامزدهای همفکر خود حمایت کرده است، زیرا او به دنبال تبدیل شدن به رهبر عملی حزب خود در آستانه رقابت دیگری برای کاخ سفید در سال 2024 است. با ما همراه باشید. دموکرات‌ها همچنین از تصمیم دادگاه عالی برای نقض حقوق سقط جنین سود بردند و هیاهوی این حکم باعث شد که رای جمهوری‌خواهان به نفع دموکرات‌ها، به‌ویژه در کانزاس، منتهی شود. دموکرات‌ها همچنین امیدوارند که مشکلات حقوقی دونالد ترامپ ناشی از یورش اف‌بی‌آی به عمارت وی در فلوریدا، و همچنین تحقیقات در حال انجام در مورد نقش او در پیشبرد طرحی برای لغو نتایج انتخابات 2020، ایالت‌هایی را که در حال تغییر هستند نسبت به جمهوری‌خواهان کمتر مطلوب کند. نامزدهای.

به گزارش ایسنا، انتظارات دموکرات ها مبنی بر اینکه بهبود سریع اقتصادی پس از همه گیری کووید-19 چشم انداز میان مدت آنها را بهبود می بخشد برآورده نشده است. در همین حال، علیرغم کاهش شدید بیکاری، اقتصاد ایالات متحده همچنان از تورم افسارگسیخته رنج می برد که باعث افزایش هزینه های اصلی خانوارها مانند غذا و انرژی می شود. اگرچه قیمت برخی از کالاها مانند بنزین کاهش یافته است، بانک مرکزی ایالات متحده اخیرا هشدار داده است که باید گام های جدی برای کنترل تورم برداشته شود که می تواند رشد را کاهش دهد. در این زمینه، نظرسنجی‌های رویترز و دیگر نظرسنجی‌ها همچنان اقتصاد را به‌عنوان دغدغه اصلی رای‌دهندگان آمریکایی نشان می‌دهند که به مراتب از سایر موضوعات مانند جرم، مهاجرت، سقط جنین و محیط زیست پیشی می‌گیرد.

این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره به این انتخابات در آمریکا در سخنانی تاکید کرد که دموکراسی در خطر است. به گزارش وب سایت NDTV، باراک اوباما که همچنان یکی از چهره های اصلی حزب دموکرات آمریکا است و بسیار محبوب است، در راهپیمایی اخیر خود در جورجیا گفت که برای انتخابات کنگره در 8 نوامبر، همه باید بیرون بیایند و به آن رای دهند. جلوگیری از نظریه پردازان توطئه یک انتخاب به اهرم های قدرت نمی رسد.

اوباما گفت: «انتخاب دموکرات‌ها در رای‌گیری کافی نیست. ما باید افراد خوب را بالا و پایین انتخاب کنیم. در سراسر کشور، برخی از چهره هایی که برای تضعیف دموکراسی ما تلاش کرده اند، نامزد شده اند و می خواهند بر انتخابات بعدی نظارت کنند. و اگر آنها پیروز شوند، نمی توان گفت چه اتفاقی ممکن است بیفتد.» اوباما همچنین بار دیگر از ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 انتقاد کرد و با اشاره به حقوق سقط جنین گفت: «زنان در همه جا باید بتوانند در مورد آنچه برایشان می افتد نظر داشته باشند. نباید بحث برانگیز باشد که بگوییم شخصی ترین انتخاب های مراقبت های بهداشتی باید توسط یک زن و پزشک او انجام شود، نه توسط تعداد انگشت شماری از سیاستمداران عمدتا مرد.”

در هر صورت، انتخابات امروز در آمریکا به طور علنی مشخص خواهد کرد که کدام حزب کنترل سنای آمریکا را به دست می گیرد و همچنین تعیین خواهد کرد که آیا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده می تواند دستور کار خود را پیش ببرد یا خیر. همچنین نبردی بی امان برای حاکمیت این ایالت در جریان است. جایی که برایان کمپ جمهوری خواه با استیسی آبرامز دموکرات روبرو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید