«ده مروارید» مرواریدی است که زمین خواران شب برای فتح آن تلاش می کنند


ساعت: 11:48
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893164

محسن هزنه ها در رابطه با تخریب کوه هایی که در محدوده بالای قبرستان این روستا اتفاق می افتد، گفت: متأسفانه دهیاری اهرم قانونی ندارد و مسئولان نیز جرات رفع آن را ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن هزنه ها دهیاری روستای ده لولو در گفتگو با «راه آرمان» در خصوص مشکلات این روستا گفت: منطقه کوهپایه با وجود پیگیری های فراوان همچنان با مشکلات عدیده ای مواجه است و تا رسیدن به یک گردشگری واقعی راه زیادی در پیش دارد. پلت فرم و اقتصاد پایدار ایجاد کرد

وی با بیان اینکه از شهریور سال گذشته همزمان با دولت جدید به عنوان سرپرست روستای ده لولو منصوب شدم، اظهار داشت: در این مدت کوتاه فعالیت های خوبی از جمله ایجاد زیرساخت های جدید از جمله آسفالت، نقشه برداری انجام شده است. و حل مشکلات آب که همچنان عملکرد بسیار ضعیفی در این زمینه در حل این مشکل داشت و دلیل این عملکرد ضعیف ادغام اداره فاضلاب روستایی و شهری بود.


کوهپایه قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری را دارد

وی در خصوص پتانسیل بالای گردشگری در کوهپایه افزود: در مرحله ای از تاریخ هستیم که گردشگری جزو 5 صنعت برتر دنیاست و علیرغم اقدامات و نامه های بعدی دهیاری و پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس و بیان ظرفیت ظرفیت های کوهپایه ای که در ایام تعطیلات همیشه مملو از گردشگر است اما هنوز به منطقه گردشگری تبدیل نشده و از نگاه صنعت گردشگری به آن نگاه نشده است. توسعه اقتصادی است و ما همچنان به نفت و نهادهای بالادستی وابسته هستیم.

وی ادامه داد: با وجود پتانسیل خوبی که در حکمرانی و استقلال از نفت و رسیدن به اقتصاد باثبات و دور شدن از اقتصاد تک محصولی داریم، همچنان به نفت وابسته هستیم و از صنعت گردشگری در حد قابل قبولی استفاده نمی کنیم.


دو قسمت شدن جدای کوهپایه شاید گزینه دیگری نباشد/تخصیص اعتبار بر اساس نیاز پروژه

خزانه در خصوص پروژه دو خطه جاده کوهپایه افزود: برنامه ریزی ها آماده شده است اما اعتبارات ملی و استانی برای این مشکل کافی نیست و به همین دلیل پیشرفت پروژه بسیار کند است در حالی که بودجه پروژه در یک واحد است. در صورت عدم ارائه وضعیت به همین صورت خواهد بود و پس از اعتبار لازم هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

دهیار ده لولو در خصوص پروژه بزرگراه کوهپایه و اخذ عوارض گفت: این پروژه نیازهای خاص خود را از جمله تامین زیرساخت های لازم و تامین اعتبارات عمرانی و نیروی انسانی می طلبد چرا که این جاده 32 روستا است. و پیگیری هایی در این زمینه انجام شده و در آینده شاهد اجرایی شدن این مشکل خواهیم بود.

وی با اشاره به تقسیم کوهپایه ها به دو بخش سازه قدیم و سازه جدید، ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارات ما بر اساس سرانه است، مسئولیت آسفالت کل محدوده کوهپایه ها را بر عهده ندارد، بنابراین ما اولویت با مردم محلی شهرستان است و بخش محلی نیز مشارکت لازم را دارد، گروه روستایی نداشته است و پیش بینی می شود آسفالت بصورت رایگان انجام شود، البته بیشترین همکاری را با مردم داریم. و حتی در حوزه های معاونت مشارکت پروژه به صورت قسمتی با مردم انجام می شود.

هزانه به تفاوت قیمت انشعابات مصرفی در این روستا اشاره کرد و گفت: با نامه هایی که در شعب نوشته شده، بین اهالی و غیر بومی بحث ایجاد کردیم و امتیاز ویژه ای به اهالی و اهالی منطقه دادیم. و مبلغ کمتری برای هزینه خدمات در این رابطه پیشنهاداتی از جمله هوشمندسازی آبرسانی به اداره آب ارائه شده است که البته یک چالش زیرساختی است.

وی در خصوص خبر واگذاری زمین سرگرمی توسط دهیاری به برخی افراد با مهر دهیاری گفت: این خبر کاملا کذب است زیرا دهیاری مجوز و اختیار انجام چنین اقدامی را ندارد، دهیاری تنها حق تشکیل پرونده را دارد و متولی اصلی واگذاری زمین در روستاها اساس ساخت مسکن است.

وی به موضوع زمین خواری در دهه 70 اشاره کرد و گفت: در روستای کهپایه با مشکل زمین خواری مواجه هستیم که از دهه 70 باقی مانده و اکنون آثار آن کل جغرافیای منطقه را مختل کرده است.

دهیار ده لولو ادامه داد: در سال 1358 فردی شناخته شده زمین وسیعی را به عنوان پروژه درختکاری توبی از اداره منابع طبیعی اجاره و تصرف کرد و مدعی واگذاری زمین به وی شد. وسعت زمین های بالاتر را مشخص می کند که به 5 هزار مترمکعب می رسد اما از طرفی با سند سازی زمین ها را به قطعات کوچکتر فروخته است، البته این فرد در زندان است و از شهریور ماه تقریباً 20 نفر هستند. پرونده هایی علیه وی در دادگاه مطرح می شود.تحصیل و حکم وی نیز قطعی شده است، اما عواقب اقدامات وی باعث گسترش روستا شده است.


تبدیل کوهپایه ها به منطقه گردشگری نیازمند عزم ملی است

خزانه ها در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به تبدیل شدن کوهپایه به منطقه گردشگری در آینده گفت: نیاز به این آینده روشن، همکاری و نقش تسهیل گری مسئولان بالادستی است و به همین دلیل به دنبال ثبت ملی قنات کهپایه در فهرست ملی هستیم. بناهای تاریخی

دهیار ده لولو با بیان اینکه کوهپایه بیش از 5 هزار مشترک و امتیاز رسمی دارد، افزود: حتی کوهپایه پتانسیل شهرستان شدن را دارد که این امر مستلزم کمک مسئولان بالادستی است، نامه های زیادی به نهادهای اجرایی استان نوشته ایم. اما مسئولین نیز مکاتبات ما را اجرا می کنند و به مرجع بالاتر ارسال می کنند.

هزانه ها افزود: مسئولان در راستای تسهیل گری همکاری لازم و کافی را ندارند، اگر این همکاری صورت گیرد بسیاری از مشکلات و مسائل حل می شود و حتی فرصت ایجاد بازار خوداشتغالی را خواهیم داشت.

وی در رابطه با تخریب کوهی که در محدوده بالای قبرستان این روستا در حال وقوع است گفت: متاسفانه دهیاری اهرم قضایی ندارد و حتی با چند مورد برخورد فیزیکی شد اما در حین ساخت دیوار در شب تعداد این افراد زیاد است، مکاتبات و پیگیری نیز انجام شد، اما مراجع بالادستی فقط پرونده تشکیل می دهند و تخلفات را طبق ماده 99 به کمیسیون ارجاع می دهند که عملاً ما را از برخورد با آنها باز می دارد.


اساس فعالیت شورا مبارزه با فساد است

هزانه ها تصریح کرد: تا زمانی که اولویت دهیاری و شورای مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد من نیز فقط به عشق روستا و عمران از فعالیت خود دفاع می کنم زیرا این راه درست است اما وقتی احساس کنم دهیاری دچار موازی کاری شده است. ، من استعفا می دهم زیرا حقوق من این نهاد نیست.

دهیار روستای ده لولو بیان کرد: در طرح هادی مصوب 1387 اولین حفاظت و نگهداری با کاربری باغی و زراعی است. او فقط به عنوان یک ذینفع است و ملزم به اجرای قطعنامه است.

وی ادامه داد: بودجه اندک دهیاری ها صرف هزینه های پرسنل روستا، جمع آوری زباله، زیرسازی و بهسازی اطراف رودخانه می شود، در حالی که اکثر نیروهای ما پیمانکار هستند و هنوز به طور رسمی استخدام نشده اند.

وی امر به معروف را وظیفه ای فراموش شده در روستای ده لولو خواند و گفت: علیرغم پیگیری های انجام شده در خصوص استقرار پایگاه بسیج در راستای اجرای برنامه های فرهنگی و تیم های نظارتی امر به معروف. متأسفانه با سنگسار از سوی مسئولان مواجه هستند و برای جلوگیری از فساد و پارتی های شبانه، مذاکراتی با نیروی انتظامی صورت گرفت که درخواست افزایش گشت های شبانه برای افزایش امنیت منطقه را داشتند که هنوز ترتیبی داده نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید