پایان سفره ویژه «روشانکو»/ چشم طمع زمین خواران به طبیعت شمال.


ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1401/05/16
کد خبر: 1888395

در سال های اخیر زمین، کوه، جنگل و دریا به طعمه ای جذاب و خوش طعم برای صیادان زیستگاه های طبیعی تبدیل شده است، از این رو طبیعت به عنوان موهبت الهی دستخوش تحولات بشری شده و نسل های آینده از این موهبت بی بهره اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; یکی از زمینه های مفاسد اقتصادی زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز است که در سال های اخیر در استان مازندران رو به افزایش بوده و خوشبختانه در سال های اخیر قوه قضاییه جدی تر شده و شاهد ورود دادستان و حتی تخریب بوده ایم. از کاخ هایی به ارزش ده ها میلیارد. اما با وجود این، زمین خواری همچنان بر طبیعت مازندران تاثیر بسزایی دارد.

روشنکوه روستایی جنگلی در 41 کیلومتری ساری و در دهستان چهاردانگه این شهرستان است که طبق آخرین سرشماری سال 95 این روستا تنها 25 نفر جمعیت داشته که ساخت و ساز غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باعث اخراج روستاییان شده است. تعدادی از اهالی ولایات در این روستا بودند.

رژیم غذایی خاص در این حوزه رسانه ای شد و با انتشار این خبر در فضای مجازی و رسانه ها، دستگاه قضایی و منابع طبیعی پای این ماجرا باز شد و صحنه حوادثی بین مالکان و کارمندان شد.


منابع طبیعی مانند جنگل، کوه، دشت و دریا موهبت هایی هستند که خداوند استفاده درست از آنها را برای مردم آسان ساخته و به بهترین نحو ممکن برای آسایش خود از آنها استفاده می کنند، اما در این میان سودجویان و سودجویان نیز هستند کسانی که با سوء استفاده های ملی و ملی سو استفاده می کنند. زمین های طبیعی و به آنها «زمین خواران» می گویند.

میزان مصرف زمین در مازندران بی شک از برخی استان هایی که این نعمت ها را ندارند بیشتر است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسفند 1392 با انتقاد از این وضعیت فرمودند: اکنون بحث زمین خواری به تدریج به کوه خواری تبدیل شده است. گاهی که می روم ارتفاعات شمالی تهران را نگاه کنم واقعا حسرت می خورد. من بارها در جلساتی که با مسئولان شهری و مسئولان دولتی داشته ام درباره این قبیل مسائل صحبت کرده ام. آنها باید در مقابل این قلدرها قاطع باشند.


fbe636cd ab6e 4529 947f af124ee60247 خبر خاکستری

انجام 8 مورد قلع و قمع در روشنکو، ساری
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران اظهار داشت: 8 مورد حکم تخریب برای آزادسازی اراضی ملی در روستای جنگلی روشن کوه اجرا شده است.

وی افزود: با حضور رئیس حوزه قضایی کیاسر، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، نیروی انتظامی و سایر ادارات مرتبط، این احکام بر اساس اجرای احکام قطعی قضایی و 8 فقره تخریب ساخت و ساز غیرمجاز ملی به اجرا درآمد. زمین ها در کم اجرا شد.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: احکام صادره در این پرونده ربطی به فرقه ها و گرایش ها ندارد و برخلاف برخی تبلیغات منفی رسانه ای که اجرای تصمیمات در این منطقه کیاسر را به فرقه ها و گرایش های خاص ساکنان این منطقه مرتبط می کند. این منطقه اجرای مصوبات قطعی است و طبق قانون انجام می شود.

اکبری ادامه داد: اولویت قوه قضاییه اجرای قانون و حفظ حقوق عامه است.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: حفظ و حراست از انفال اعم از منابع طبیعی و اراضی ملی یکی از برنامه های اصلی شورای صیانت از حقوق بیت المال در تمامی حوزه های قضایی استان است و صیانت از این حقوق یکی از برنامه های شورای صیانت از حقوق بیت المال است. از وظایف مهم قوه قضائیه است که شایسته توجه ویژه است.

20 هکتار از اراضی روشنکو احیا شد
ناصر اکبرزاده نماینده ویژه استاندار در مبارزه با جنگل زدایی و تخریب جنگل ها در حاشیه اجرای دستور رفع تصرف مناطق دارای منابع طبیعی و ملی روستای روشنکو ساری گفت: توسط به دستور مقام‌های قضایی هشت فقره تخریب ساختمان‌های مسکونی در تصرف مناطق دارای منابع طبیعی و کشاورزی تشکیل شد.

این مسئول افزود: 20 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در روستای روشنکو از توابع ساری احیا شده است.

ناصر اکبرزاده با بیان اینکه 8 حکم در روستای روشنکوه اجرا شده است گفت: 20 هکتار از اراضی ملی برای مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز آزادسازی شده و عزم ما برای مقابله و مجازات زمین خواران جدی است.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در سال های اخیر چهره طبیعت را مخدوش کرده است، گفت: مازندران که مردمی با شناسنامه و سابقه تاریخی است مورد هجوم رشادت های سلاطین قرار گرفت.

نماینده ویژه استاندار در مبارزه با جنگل زدایی، تخریب کوه ها و حمله به منابع طبیعی تصریح کرد: استان مازندران را از هوا و زمین رصد کرده ام که باعث نگرانی شده و باید از وضعیت موجود صیانت شود.

اکبرزاده با اشاره به اینکه باید اراده ای برای انتقال وضعیت موجود به نسل های آینده وجود داشته باشد افزود: تشکیل ستاد ملی حفاظت از منابع، حفاظت از بیت المال و محیط زیست از دستور استاندار در مازندران کلید خورد. و در کل کشور مطابق با مازندران اعمال خواهد شد.

3041c423 370f 420d 84f1 dd6456f8f5c6 خبر خاکستری

لازم به ذکر است بازگشت اراضی کشاورزی به چرخه تولید و بازگشت اراضی ملی به بیت المال نتیجه ای در پی داشته و امروز تصمیم به تخریب برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای روشنکوه ساری انجام شد.

روشنکوه روستایی جنگلی در 41 کیلومتری ساری و در بخش چهاردانگه این شهرستان است که طبق آخرین سرشماری سال 1394 تنها 25 نفر جمعیت داشته اما ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی باعث شده تعدادی از استان های دیگر شهرک نشین شوند. برای نقل مکان به این روستا

لازم به ذکر است، محمد کریمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران نیز در این زمینه گفت: 380 هکتار از اراضی ملی در سال گذشته در استان رفع تصرف شد و 25 هکتار از اراضی استان رفعه نیز در سال گذشته مصادره شد. 3 ماه.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه در اجرای قانون در مقام دوم قرار ندارد و همه در برابر قانون مساوی هستند، تصریح کرد: سازمان های متولی به افرادی که اراضی ملی را تصرف کرده یا نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام کرده اند تذکرات لازم را می دهند. تعهدات قانونی

عزم جدی قوه قضائیه برای برخورد با زمین خواری
محمد کریمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران نیز گفت: در سال 1400 و چند ماه ابتدای امسال 400 هکتار از منابع طبیعی و اراضی ملی در استان احیاء شد.

این مسئول افزود: دستگاه قضایی با افرادی که به منابع طبیعی و اراضی ملی دست درازی می کنند برخورد جدی می کند.

از یک منبع رایگان استفاده کنید!

محمدعلی احسانی عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه یکی از اقدامات زمین خواران پس از تصاحب زمین برای ساخت ویلا فروش آن است، گفت: در کل یکی از اقدامات زمین خواران پس از تصاحب زمین برای ساخت ویلا است. هدف این افراد دریافت سود بیشتر از یک منبع رایگان است.

وی با بیان اینکه در بحث اقتصاد تخصیص بهینه منابع را دنبال می کنیم، تصریح کرد: این یعنی مشخص شود که چه اموالی متعلق به چه کسی است و مردی که دزد زمین است قطعاً در قبال دریافتی هیچ کاری نکرده است. پول پرداخت نشده است

5fb6eadb 8a48 44b5 943a d63c95bfca81 خبر خاکستری

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه زمین خواری منجر به انحراف در تخصیص منابع می شود، خاطرنشان کرد: پرداخت نکردن وجه در ازای پولی که بدون کار دریافت می شود منجر به عدم استفاده صحیح از منابع می شود و اگر استفاده می شود، دلیل آسان بدست آوردن دیگران را از کار منصرف می کند و این امر بر رفتار صحیح مردم تأثیر می گذارد و انحراف ایجاد می کند و در نتیجه اقتصاد در سطح پایین تری قرار می گیرد که به معنای تولید و رشد اقتصادی کمتر و بیکاری پنهان بیشتر است.

احسانی گفت: زمین خواران بدون کار و حق به منابع می رسند و این باعث می شود افرادی که برای به دست آوردن دارایی های مثبت تلاش می کنند آن کار را رها کنند و اقتصاد متضرر شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی و به ویژه سازمان منابع طبیعی باید اراضی را به عنوان جنگل، سواحل و مرتع تعریف کنند که پس از ملی شدن اراضی متعلق به دولت است و ملی محسوب می شود. نقشه کلی این املاک، به بخش عمومی بازگشت.


لزوم تلاش مضاعف برای مبارزه با زمین خواری

رهبر معظم انقلاب همواره خواستار برخورد قاطع و سازش ناپذیر در زمین خواری بوده اند. مشکلی که نشان می دهد تلاش ها و عدم کنترل این پدیده به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

در عین حال، مسئولان ذیربط از هیچ تلاشی برای ممانعت از زمین خواران دریغ نمی کنند، اما مشکلاتی مانند ضعف قانون، عدم تمایز دقیق منابع طبیعی و اراضی مردم، نبود اسناد مالکیت اراضی دولتی، تغییر کاربری و کار با اسناد عادی این تلاش ها را کاهش می دهد.

با وجود اینکه آشوب های ویژه غذایی در چهاردانگه ساری روشنکوه با تخریب 8 بلوک و مصادره 20 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی خاتمه یافت، اما همچنان روشنکوه در شمال کشور به وفور باقی مانده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید