هدیه دولت ابراهیم رئیسی به زمین خواران؟

این روزنامه نوشت: آیین نامه اجرایی تعیین تکلیف اراضی متصرفی بر اساس تکلیف قانون بودجه 1401 در حالی اعلام شد که تصمیم سیاسیون برای رسمیت بخشیدن به مالکیت این اراضی توسط مالکان اعیان ساخته شده روی آن ها با آن مواجه شده است. واکنش شدید کارشناسان بازار مسکن و محیط شهری. بر اساس بند «ک» تبصره «11» قانون بودجه سال 1401 کل کشور، وزارت راه و شهرسازی مجاز است از اراضی تحت مالکیت خود با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی استفاده کند که قبل از سال 1393 در تصرف اشخاص قرار گرفته است. طبق نقشه های مصوب شهرسازی ساخته شده و به بهره برداری رسیده و به مالکان نجیب واگذار شده است. بررسی ها نشان دهنده شناسایی دو هدف مهم در تدوین این بند از قانون بودجه 1401 است که یکی از آنها مربوط به بحث کارشناسی و الزام رسمی شدن مالکیت در سکونتگاه های غیررسمی برای امکان اخذ تسهیلات بانکی برای نوسازی و نوسازی است. بلوک های ساخته شده در این شهرک ها.

از گذشته تا کنون یکی از مهمترین و موثرترین راهکارها برای مقابله با برخی از بد مسکنی ها، سندسازی و در نتیجه بانکی کردن واحدهای ناپایدار این شهرک ها برای دریافت وام نوسازی است. اما هدف مهم دیگر از تدوین این ماده قانونی، استفاده از منابع حاصل از این واگذاری ها به نفع تامین مالی طرح های حمایتی مسکن به ویژه سیاست ساخت یک میلیون مسکن در سال است.

مفاد اجرایی این ماده قانونی حاوی چند سؤال و ابهام مهم تدوین و تصویب شد. مهم ترین نکته پاسخ به این سوال است که سهم حاشیه نشینان از مصوبه جدید چقدر است؟

جزییات این مصوبه نشان می دهد که اگرچه در متن قانون آمده است که واگذاری این اراضی به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی در اولویت قرار گیرد، اما در متن این مصوبه نه تنها خود شهرک نشینان، ساکنان تمام اراضی که قبل از سال 2014 تصرف و ساخته شده اند مشمول این هستند.

بنابراین سوال دوم این است که: در قالب این مصوبه، به غیر از شهرک نشینان، امتیازات ویژه ای به زمین خواران داده شده و آنها نیز با قیمت منطقه ای که در بهترین حالت یک دهم قیمت است، مالکیت رسمی اراضی متصرفی می شوند. قیمت روز زمین؟

دیدگاهتان را بنویسید