فاجعه خشک شدن چشمه مروارید برای چشمه کوهرنگ تکرار شد!

ساعت: 14:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783193

به نظر می رسد دومینوی انقراض و خشک شدن چشمه های چهارمحال و بختیاری پایان نخواهد یافت، چشمه هایی که ریشه حیات در این استان و سرچشمه رودخانه های بزرگ کشور هستند اما هیچکس اهمیت آن را نمی داند چرا که توسعه پیشرفت و تامین آب برای صنایع بزرگ در دل کویر این مهمتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ ماجرای گم شدن چشمه های چهارمحال و بختیاری تازگی ندارد.

ناپدید شدن و خشک شدن چشمه مروارید با زلالی و پاکی آب آن که درخشندگی آن در صخره های منبع نور خورشید نمایان بود، در دهه 80 فراموش نشد و گرمای آن هنوز در بین مردم منطقه تازه است. علاقه مند است.

چشمه مروارید و چشمه دیمه از معروف ترین و قدیمی ترین چشمه های کوهرنگ هستند که یا در حال خشک شدن هستند و یا با بحران شدید آب مواجه هستند.

چشمه مروارید هزاران سال است که دره مروارید را در محل تلاقی آب های برفی کوه احمد لیوه تشکیل می دهد، اما به دلیل اشتباه محاسباتی در ساخت تونل کوهرنگ 3، شریان آن قطع و برای همیشه خشک شد.

باید دید خشک شدن این چشمه تا چه اندازه باعث نارضایتی مردم شده و چه آسیب هایی به محیط زیست منطقه وارد کرده است که حتی پمپاژ آب از رودخانه شهریاری نیز نمی تواند خسارت این فاجعه زیست محیطی را جبران کند. .

تاریخ همیشه تکرار می شود، حقیقتی تلخ که هیچ استثنایی در آن وجود ندارد و خشک شدن چشمه مروارید بر اثر خطای محاسباتی این بار به چشمه کوهرنگ رسید، حالا یا با خطای محاسباتی یا بر اثر زلزله یا حتی خشکسالی.

به نظر می رسد دومینوی از دست رفتن و خشک شدن چشمه های چهارمحال و بختیاری پایان نخواهد یافت، چشمه هایی که ریشه حیات در این استان و سرچشمه رودخانه های بزرگ کشور هستند، اما هیچکس اهمیت آن را نمی داند چرا که توسعه پیشرفت و تامین آب برای صنایع بزرگ واقع در دل کویر بسیار مهمتر است.

در حال حاضر چشمه کوهرنگ 600 لیتر در ثانیه کسری دارد. این چشمه آب آشامیدنی بسیاری از شهرها و روستاها را تامین می کند. با توجه به کاهش دبی آن و پیش بینی بارش کم، احتمال افت فشار و یا کمبود منابع آبی در آنها وجود دارد. مناطق.

eba12cb0 161b 4cdd 84ab b1da28c9ce53 خبر خاکستری

به گزارش جهانبین نیوز؛ کاهش دبی بهاره کوهرنگ در فصل پاییز برای اولین بار است که اتفاق می افتد و متأسفانه با کاهش 40 درصدی بارندگی در سال پربارش، چهارمحال و بختیاری دومین استان خشک کشور شد.

به گفته اهالی، چشمه کوهرنگ که نفسش شمرده شده بود، وقتی از زردکوه بختیاری آمد، آب جوشان داشت.

چشمه کوهرنگ هر چقدر هم که می خواست کم آب نبوده است

یکی از اهالی کوهرنگ گفت: از نیاکان خود شنیده ایم که چشمه کوهرنگ همیشه جوشان و خروشان بوده و هیچ گاه میل به خشک شدن نداشته است.

4c7ec0f8 459c 43af 864b 36f40e19b558 خبر خاکستری

آب و نان مردم بختیاری از چشمه کوهرنگ تامین می شد

یکی دیگر از اهالی نیز در این خصوص گفت: چشمه کوهرنگ به طول 100 کیلومتر آب شرب حدود 200 هزار نفر از مردم روستاها و شهرهای شهرکرد و کوهرنگ را تامین می کند.

وی افزود: آب و نان مردم بختیاری از چشمه کوهرنگ تامین می شد و اکنون با کاهش آب آن قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

کاهش شدید ذخایر برف و یخ در کوه های چهارمحال و بختیاری

سید هاشم فاطمی کارشناس آب منطقه چهارمحال و بختیاری گفت: طی چند دهه اخیر ذخایر برف و یخ در ارتفاعات این استان به شدت کاهش یافته و می توان گفت به صفر رسیده است.

وی افزود: در زمین شناسی سازه هایی به نام سینکول وجود دارد، این سازه ها فروچاله هایی هستند که آب را از برف های ذوب شده به چشمه ها می برند.

کارشناس آب منطقه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر این پرتگاه ها در ارتفاعات این استان شناخته شده است یعنی ذخایر برف و یخ را در این پرتگاه ها از دست داده ایم.

2406bdad b680 4ec2 b3f7 41dcafa7f812 خبر خاکستری

چهارمحال و بختیاری دیگر حتی آب خوردن هم ندارد

حجت الاسلام امیرقلی جعفری عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: بزرگترین مشکل استان چهارمحال و بختیاری آب است.

وی افزود: مشکل آب تنها در بحث کشاورزی نیست که حتی در تامین آب شرب نیمی از ساکنان چهارمحال و بختیاری نیز مشکل ایجاد کرده است.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: کشور با تغییرات اقلیمی مواجه است، این تغییرات در چهارمحال و بختیاری بیشتر به چشم می خورد، بنابراین بحران های آبی داشته ایم.

جعفری با اشاره به سفر اعضای کمیته کشاورزی، آب و محیط زیست به چهارمحال و بختیاری گفت: … در روستا متوجه اشتباه بودن این تفکر شدند.

وی خاطرنشان کرد: آخرین فاجعه حوضه آبی این استان که در چند روز اخیر رخ داده، خشک شدن چشمه کوهرنگ است که از شاخه های سه رودخانه بزرگ کشور است.

آیا زلزله چشمه های کوهرنگ را در بر گرفت؟

به گزارش جهانبین نیوز؛ نظریه دیگری نیز وجود دارد که خشک شدن چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های کوچک این شهرستان به دلیل زلزله نسبتا شدیدی است که در هفته های اخیر در شهرستان کوهرنگ رخ داده است.

یکی از اهالی منطقه بازفت گفت: چشمه تامین کننده آب بر اثر زلزله خشک شده و چندین متر زیر زمین بالا آمده است.

وی افزود: چشمه ای که آب مورد نیاز مردم را تامین می کند خشک شده است و باید به طرق مختلف برای شرب و مصرف روزانه آب را از دره تامین کنیم.

4517192d 5931 4c8b 8e81 2421fcb66067 خبر خاکستری

خسارت زلزله به منابع آبی شهرستان کوهرنگ

فرشاد متقی، مدیر روابط عمومی لوله کشی و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سدها علاوه بر آسیب به تاسیسات آب شرب چلگرد و مجتمع های آبی دزدداران، تبارک و دشت زرین، به مخازن آب گلم و سراغاسد نیز آسیب وارد کردند. . نیز وارد شد.

وی افزود: ظاهر چشمه های آب در برخی از روستاهای منطقه نیز جابجا شده و تلاش شده تا آب به صورت موقت به این روستاها وصل شود.

فرضیه اول خشک شدن ناگهانی آبراه چشمه کوهرنگ بر اثر زلزله در این منطقه است.

روح اله فتاحی، رئیس هیئت مدیره انجمن هیدرولوژی ایران درباره دلایل افت ناگهانی آبدهی چشمه کوهرنگ گفت: به گفته مسئولان محلی دو فرضیه در مورد این مشکل وجود دارد، چشمه های جدید، فرضیه اول در مورد ناگهانی بودن آب چشمه است. خشک شدن جریان آب چشمه کوهرنگ در اثر وقوع زلزله در این منطقه.

وی افزود: ممکن است پس از وقوع زلزله در شهرستان کوهرنگ، دال ها و لایه های خاک جابجا شده و برخی از کانال ها و کانال های تامین کننده چشمه کوهرنگ مسدود شده باشد. ناپدید شدن برخی از چشمه ها و پیدایش چند چشمه دیگر در این منطقه این فرضیه را تقویت می کند که مسیل های تغذیه کننده چشمه کوهرنگ مسدود یا منحرف شده اند که منجر به پیدایش چندین چشمه دیگر شده است.

فتاحی گفت: در صورتی که دبی آب چشمه کوهرنگ متناسب با تغییرات سال های گذشته با شروع بارندگی های موثر در ماه های آینده افزایش یابد، فرضیه تاثیر زلزله بر کاهش شدید دبی آب این چشمه رد می شود. تا ثابت کنیم ابتدا باید به نقشه های ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی منطقه در سال ها و ماه های گذشته دسترسی داشته باشیم و سپس نقشه های جدید را برای مشاهده تغییرات تهیه کنیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ آخرین خشکسالی ها در سال آبی 86-86 در این استان آغاز شد که خسارات زیادی به این استان وارد کرد.

بیش از 96 درصد چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی و استان های همجوار آن متاثر از خشکسالی هستند.

علاوه بر این در دهه های اخیر طمع عده ای که گاه برخی از آنها را مافیای آب می نامند به دلیل تخریب منابع آبی چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است.

اصرار بر تونل زنی آب برای مدیریت صنایع آب در مناطق بیابانی و یا محصولاتی مانند برنج در مناطقی که اصلاً مناسب این کار نیستند، منابع آبی قابل استفاده برای شرب و همچنین آینده را در این شرایط زمین از بین برده است. ، همان حادثه ای که به دلیل خطای انسانی باعث خشک شدن چشمه مروارید شد و شاید هم اکنون نیز آب بسیار کمی از چشمه کوهرنگ جاری شده باشد.

در نهایت خطراتی مانند زلزله با سهل انگاری دیگر انسان در از بین بردن شریان های حیاتی زندگی انسان که همان چشمه ها هستند دست به دست می شود، همچنان که برخی معتقدند خشک شدن چشمه کوهرنگ در اثر زلزله و تغییر خاک ناشی از آن است. به رویداد بلوک آب به زمین.

در هر صورت چه به دلیل خشکسالی، خطای انسانی، بی احتیاطی و انتقال غیرقانونی آب و چه به دلیل زلزله چهارمحال و بختیاری دیگر آبی برای آبیاری حتی مردم خود ندارند، این واقعیتی انکارناپذیر است که مسئولان اقشار مختلف مردم به این شهر سفر می کنند. این استان و آن را تصدیق کنید.

شاید بهتر باشد طبیعت را مدتی به حال خود رها کنیم تا دوباره احیا شود برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، انتقال غیراصولی آب و …. فشار بر طبیعت است که قطعاً پیامدهای منفی خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید