دوربین های معلول ایران نکات برجسته این امکانات را پوشش دادند


ساعت: 16:09
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892324

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه جدید خود مدعی شده است که دوربین‌های خاموش در ایران نقاط مهمی از تأسیسات تولید سانتریفیوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای جدید مدعی شده است که دوربین‌های خاموش در ایران نقاط مهمی از تأسیسات ساخت سانتریفیوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دهند.

مجری شبکه PBS در این مصاحبه از گروسی پرسید: «توافق هسته ای ایران را ملزم می کند که اجازه دهد بیش از 12 دوربین از ساخت سانتریفیوژها، اورانیوم، تأسیسات ذخیره سازی و موارد دیگر فیلمبرداری کنند. در ژوئن ایران آن دوربین ها را نابود کرد و شما گفتید که بازگرداندن آنها 3-4 هفته طول می کشد. آیا این بدان معناست که شما توانایی تشخیص اینکه ایران در حال ساخت سانتریفیوژهای بیشتری است را از دست داده اید؟

گروسی در پاسخ به این سوال گفت: «خب، این یک حرکت جدی بود. 27 دوربینی که بریده شدند، مناطق مهمی از تاسیسات تولید سانتریفیوژ و سایر موارد را پوشش می دادند. اگر توافق دوباره برقرار شود و بتوانیم دوربین‌ها را دوباره وصل کنیم، باید با همتایان ایرانی خود بنشینیم و ببینیم چگونه می‌توانیم شکاف‌ها را بین آن زمان و اکنون پر کنیم.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمانی که گفته بود، از طریق این توافق هسته‌ای قادر به شناسایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود یا خیر، گفت: فکر می‌کنم در صورت دسترسی صحیح و ما باید این را داشته باشیم که بازرسان آژانس همیشه بتوانند هر گونه انحراف در زمینه هسته ای در ایران یا جاهای دیگر را به موقع تشخیص دهند.

گروسی در بخشی دیگر از این گفت و گو با ادعای اینکه اروپا و آمریکا به او فشار نیاورده اند، می افزاید: ممکن است فشارهای پنهان یا آشکاری از این طرف یا آن طرف باشد. فشار بر مسائل هسته ای همیشه وجود خواهد داشت و متأسفانه آنها بخشی از چشم انداز هستند. اما اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت خود ادامه دهد و اجازه داده شود کار بازرسی خود را انجام دهد، من کاملا مطمئن هستم که به جایی که باید باشیم می‌رسیم.»

ما به حداکثر سطوح دسترسی و تأیید نیاز داریم

مجری PBS در بخش دیگری پرسید: «آیا فکر می کنید قبل از امضای هر گونه توافقنامه سیاسی توسط آمریکا و اروپا به توضیح کافی در مورد مواد هسته ای اعلام نشده نیاز دارید؟»

گروسی پاسخ داد: «این یک موضوع سیاسی برای آنهاست، نه برای من. آنچه ما به آن نیاز داریم همکاری ایران و همچنین حداکثر سطح دسترسی و بازرسی است. هرچه محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم، اعتبار یا تضمین‌های کمتری می‌توانیم به جامعه بین‌المللی درباره وضعیت مواد هسته‌ای ایران ارائه کنیم.»

گروسی روز گذشته در مصاحبه ای ادعاهای خود درباره ایران را تکرار کرد و گفت که ایران در مورد تاسیساتی که اورانیوم در آن کشف شده است پاسخی نداده است و گفت: «نظارت اقدامی نیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون روند قانونی انجام دهد. حتما اینطور بوده است.”

اما این ادعاها در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده اند که ایران برای شفاف سازی برنامه هسته ای کشورمان با این سازمان همکاری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید