دور زدن قانون به سبک زاکانی تانک انقلابیون!

دور زدن قانون به سبک زاکانی تانک انقلابیون!

روز جدید : نزدیک به دو ماه از انتصاب شهردار تهران با تفسیر تفصیلی قانون می گذرد، وی روز گذشته با تفسیری دیگر از قانون تعارض منافع در شهرداری، داماد خود را به عنوان مشاور ویژه منصوب کرد. و دستیار

اعتراض به انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران هنوز صورت نگرفته است و برخی از حقوقدانان با مراجعه به دیوان عدالت اداری در صدد هستند حکم شهردار وی را لغو کنند. به گفته آنها، تفسیر مفاد اجرایی برای مأموریت شهرداران، تفسیر دقیقی نبوده است.

محمد صالح مفتح از جمله کسانی است که حکم شهردار زنیکی را غیرقانونی می داند و «پویش درخواست لغو حکم شهردار تهران» را در فارس من پیگیری می کند. به گفته وی، فقدان 9 سال سابقه مدیریت ارشد، نداشتن مدرک مدیریت شهری و دو چالش عمده در مورد غیرقانونی بودن این سمت نیز برای ابطال به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و در انتظار محاکمه هستند. آرام آرام سکانی زاکانی که با تعبیری استثنایی شهردار تهران شد، حل تعارض منافع در شهرداری را تفسیر کرد و داماد خود را به عنوان دستیار ویژه انتخاب کرد. با این استدلال که هیچ شغلی در شهرداری ندارد و حقوق نمی گیرد.

ماده 10 قانون تعارض منافع در شهرداری، بکارگیری بستگان فرمانداران شهرداری و واحدهای ذیربط و بستگان اعضای شورای شهر را که مأموریت آنها در شهرداری و واحدهای ذیربط و شورا ممنوع است، ممنوع کرده است. تنها یک استثنا وجود دارد و آن استخدام بر اساس آزمون های استخدامی فراگیر و رسمی است.

علی دشتی وکیل دادگستری در این باره به اقتصادنیوز گفت: در قانون از کلمه «انواع استخدام» استفاده شده است که یک کلمه عام است و هر گونه کار را ممنوع کرده است. کارهای رسمی، قراردادی، مشاوره ای و افتخاری. «تنها استثنای این ماده شرکت در آزمون استخدامی است که به دلیل استفاده از حقوق شهروندی برای عدالت است و روابط خانوادگی موجب تضییع حقوق اجتماعی نمی شود.

دشتی ادامه می دهد: دلیل ممنوعیت هر گونه استفاده، دغدغه استفاده از نفوذ است و فلسفه آن جلوگیری از زوال دید شهروندان نسبت به شهرداری و رعایت انصاف در استفاده افراد است. اینکه در زندگینامه شخصی مدعی مشاور شهردار است و او را از سایر افراد متمایز می کند، اوج تضاد منافع است. دو نفر را با توانایی های مشابه تصور کنید، یکی با رزومه به عنوان شهردار و دیگری بدون. چه کسی برای پست های مهم انتخاب می شود؟ «اینجا دریافت حقوق یا اشتغال چندان مهم نیست، بلکه داشتن این موقعیت مهم است.

اما مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، این انتصاب را با تضاد منافع متفاوت دانست. اگر فردی نزدیک به شهردار باشد، تا زمانی که فرصت پذیرش انتصاب را داشته باشد، اشکالی ندارد و البته یادآوری می کند که در حین انتصاب حضور نداشته است.

برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز با تعبیر شهردار مبنی بر اینکه داماد وی رابطه استخدامی با شهرداری ندارد و هیچ وجهی از شهرداری دریافت نخواهد کرد، موافق هستند.

احمد صادقی گفت: این انتصاب مغایرتی با متن قانون ندارد، اما ممکن است در شرایطی که مغایر با روح قانون است، تعارض منافع وجود داشته باشد.

«برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ها نیز اظهارات زاکانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری را به یاد می‌آورند که در آن گفته بود ما تغییر ردیف مدیران، تغییر پست، استخدام اقوام و تحقیر افراد را نداریم. این احکام اکنون علیه شهردار تهران توییت شده است.

یکی از فعالان رسانه ای در توییتی نوشت: حامیان زاکانی گفتند حاج علی اهل خانواده نیست و حضور فیاضی در پژوهشگاه ربطی به خانواده ندارد و ما پذیرفتیم!

مسئولان شهرداری در توضیحاتی که علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران شورا ارائه کرد، از حسین حیدری به عنوان تهدید یاد کردند. گفته می شود حیدری متولد دهه 60 و فارغ التحصیل دانشگاه شریف، مدیرعامل شرکت نرم افزاری ارش ایده نگار است.

منتقدان این انتصاب خانوادگی بیشتر یک تهدید هستند تا یک رقیب سیاسی.

کانال تحلیل شبکه های اجتماعی نیز به این موضوع پرداخت و گفت اصولگرایان جدی ترین منتقدان انتصاب داماد زاکانی هستند.

تحلیل شبکه ای از ریتوئیت های منتشر شده درباره انتصاب داماد زاکانی نشان می دهد که در مجموع 53 درصد از بازنشر توییت های اعتراضی متعلق به اصولگرایان بوده که بیشترین بازتوییت علیه این انتصاب را داشته اند. 32 درصد از بازتوییت های اعتراضی مربوط به اصلاح طلبان است. اما موضوع قابل تامل بی توجهی تخریب کنندگان به این انتصاب است و توئیت و ریتوئیت زیادی علیه این انتصاب نداشته اند.

در میان توییت‌های منتشر شده، واژه‌های «انقلاب» و «انقلابی» و همچنین کلمه «تانک» بیشترین تکرار را داشتند که به زاکانی به عنوان شهردار انقلابی و تانک انقلاب اشاره داشت. نکته قابل توجه در این نظرات این است که کلمه «روحانی» نیز نسبتاً تکراری است.

با این تحولات باید منتظر ماند و دید اعضای شورای شهرداری در مقابل این اقدام شهردار محله خود چه تصمیمی خواهند گرفت؟ آیا او را مجبور به اجرای قانون خواهند کرد یا صرفاً آن را نادیده خواهند گرفت؟

دیدگاهتان را بنویسید