دوقلوهای خواهران گاریب، کیومرت پوراحمد، در گذر زمان (عکس)

دوقلوهای خواهران گاریب، کیومرت پوراحمد، در گذر زمان (عکس)

خلاصه داستان فیلم خواهران عجیب: نرگس و نسرین، دو دختر دبستانی، در یک مهمانی مدرسه با هم آشنا می شوند و متوجه می شوند که خواهران دوقلو هستند و پدر آهنگسازشان در گذشته از مادر خیاطشان جدا شده است، اما او هرگز این داستان را تعریف نکرد. یکی با مادرش و دیگری با پدرش زندگی می کرد. آنها تصمیم می گیرند جای خود را عوض کنند، به دلیل شباهت این دو خواهر دوقلو، والدین آنها متوجه موضوع نمی شوند. پدر با همکار و نامزدش ثریا ازدواج خواهد کرد. دخترها تصمیم می گیرند ثریا را از ازدواج مجدد با والدین خود باز دارند، دختران وانمود می کنند که گم شده اند تا والدین برای یافتن آنها با هم ملاقات می کنند و آنها را مجبور می کنند تا با هم به دنبال آنها بگردند. بچه هایی که در خانه مادربزرگ پنهان شده اند با کمک مادربزرگ موفق به انجام این کار می شوند. پدر و مادری که تا صبح در شهر چرخیدند و دیگر اختلافات را کنار گذاشتند، به سراغ مادربزرگ می آیند. دو خواهر خانواده را دوباره گرد هم می آورند.

بازیگران فیلم خواهران غریب: خسرو شکیبایی، افسانا بایگان، لادن طباطبایی، الهه علی یاری، الهامعلی یاری، پروینده یزدانیان.

پول نقد

دوقلوهای خواهران گاریب، کیومرت پوراحمد، در گذر زمان (عکس)

فیلمو: «سیستران قریب» ساخته کیجومارت پوراحمد بی شک یکی از خاطره انگیزترین فیلم های داستانی سینمای کودک و نوجوان است که اقتباسی هم محسوب می شود. این فیلم بر اساس رمان “خواهران عجیب” نوشته اریش کاستنر ساخته شده و در سال 1374 اکران شد، نمایشی که با استقبال زیادی در سینماها مواجه شد و خانواده های زیادی را وارد سینما کرد.

در واقع مخاطبان این فیلم فقط کودکان و نوجوانان نبودند، بلکه به دلیل موضوع خانوادگی فیلم و پیوند عاطفی بین والدین و فرزندان که در اینجا در موضوع طلاق و آسیب های آن فرموله شده بود، باعث شد بزرگسالان از خانواده و مخاطبان موضوع و پیام اخلاقی و انسانی است. این فیلم روی صحنه می رود. به عبارت دیگر، فیلم خواهران غریب یکی از تاثیرگذارترین فیلم های کودک و نوجوان با رویکرد آسیب شناسانه تربیتی خانوادگی بود که در نهایت منجر به تهذیب مخاطب و معطوف به کارکردهای عاطفی خانواده و نقش و نقش می شود. تأثیر حضور والدین و روابط آنها بر زندگی و شخصیت آینده فرزندان را جذب کرد.

فیلمی که هم سرگرم کننده و هم آموزنده بود. بر اساس همین ویژگی ها و مولفه ها، فیلم «سران قریب» ماهیتی دو سویه داشت. به این معنا که فیلمی برای کودکان و کودکان بود. اثری که در نهایت بر ضرورت خانواده و بنیان های سالم آن تاکید دارد. داستان فیلم از این قرار است که دو دختر دبستانی به نام‌های نرگس و نسرین در یک مهمانی مدرسه با هم آشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند که خواهران دوقلو هستند و پدر آهنگسازشان در گذشته از مادر خیاطشان جدا شده است، اما هرگز این کار را نکرده است. در مورد آن به آنها بگویید یکی با مادرش و دیگری با پدرش زندگی می کرد.

آنها تصمیم می گیرند جای خود را عوض کنند، به دلیل شباهت این دو خواهر دوقلو، والدین آنها متوجه نمی شوند. پدر با همکار و نامزدش ثریا ازدواج خواهد کرد. دخترها تصمیم می‌گیرند ثریا را از این کار منع کنند تا والدینشان دوباره ازدواج کنند، دختران وانمود می‌کنند که گم شده‌اند تا با والدین ملاقات کنند تا آنها را پیدا کنند و آنها را مجبور کنند با هم به دنبال آنها بگردند. بچه هایی که در خانه مادربزرگ پنهان شده اند با کمک مادربزرگ موفق به انجام این کار می شوند. پدر و مادری که تا صبح در تمام شهر قدم زده اند و دیگر اختلافات را کنار گذاشته اند، به خانه مادربزرگ می آیند. دو خواهر خانواده را متحول می کنند. در واقع خانواده در این فیلم محور اصلی داستان است که توسط کودکان و با حضور و کمک آنها شکل می گیرد و در واقع جان می گیرد. فیلمی که به توصیف نقش پیشگام و رهبری کننده فرزندان در نظام خانواده می پردازد و نشان می دهد که کودکان تنها انگل خانواده نیستند، بلکه می توانند نقش و عامل عاطفی موثری برای گرم نگه داشتن کانون خانواده شوند.

بی شک یکی از مهم ترین ویژگی های فیلم سیستران قریب حضور پررنگ موسیقی در آن است. نه تنها موسیقی متن، بلکه موسیقی در اشعار و از همه مهمتر توجه به موسیقی کودکانه که رگه های پررنگ شعر و ترانه های کودکانه در آن خودنمایی می کند. دستان ناصر چشم آذر هنرمند در این فیلم و حتی حضور کوتاه او به عنوان بازیگر و البته آواز دلنشین خسرو شکیبای که این بار صدای زیبای او را در نقش خوانندگی می شنویم فراموش نشود.

نقد دیگری از فیلم خواهران عجیب

فیلمنامه سهران قریب از الگوی کلاسیک سه پرده ای استفاده می کند که داستان به خوبی در آن قرار می گیرد. علاوه بر این، شخصیت های دوقطبی در آن مانند حضور دوقلوهای نرگس و نسرین و پدر و مادرشان منصور و ناهید با بازی خسرو شکیبایی و افشانا بایگان بر قوام فرمی فیلم افزود. در عین حال، طنز و کمدی در روایت او تنیده شده است که به لذت بخش شدن کار کمک می کند. بر این اساس در نهایت باید فیلم «سران قریب» را یک کمدی- موزیکال کلاسیک بدانیم که آن را به یک اثر محبوب برای بچه های دهه هفتاد تبدیل کرد و به نظر می رسد بچه های نسل های بعد هم از دیدن آن لذت ببرند. آی تی.

دیدگاهتان را بنویسید