همسر پوراحمد: اصلاً چنین شخصیتی نداشت. باور نمی کنم این اتفاق افتاده باشد/ حبیب احمدزاده، نویسنده: بلایی که بر سر خانواده تخت آوردیم سر خانواده پوراحمد نیاوریم.

همسر پوراحمد: اصلاً چنین شخصیتی نداشت.  باور نمی کنم این اتفاق افتاده باشد/ حبیب احمدزاده، نویسنده: بلایی که بر سر خانواده تخت آوردیم سر خانواده پوراحمد نیاوریم.

دو روز پس از وداع تکان دهنده و تلخ کیومارت پوراحمد کارگردان سرشناس سینما، امروز ۲۹ فروردین اعضای خانواده و همکارانش در قطعه هنرمندان بهش زهرا در تهران گرد هم آمدند تا عزیزشان را تشییع کنند.

جمعی از علاقه مندان به این هنرمند نیز به بهش زهرا آمدند و دختران مرحوم پوراحمد که اخیراً به ایران بازگشته و همسرش با چشم انتظاری در این مراسم حضور داشتند.

کوروش سلیمانی مجری این مراسم در ابتدا گفت: درود بر پروین دخت یزدانیان، مادر مهربانی که مطمئنیم کیومرث پوراحمد را در آغوش خواهد گرفت.

این بازیگر همچنین ضمن تسلیت به مهرانه ربی، همسر کیومرث پوراحمد و دخترانش که در خارج از کشور از این خبر غم انگیز مطلع شدند، از افرادی که برای این مراسم به بهشت ​​زهرا آمده بودند تشکر کرد.

مرضی برومند مدیرعامل خانه سینما به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: حرف زدن خیلی سخت است و وقتی در آخرین روزهای سال تلخ گذشته با خانه سینما موافقت کردم، فهمیدم مسئولیت چالش برانگیز است و فکر می‌کردم بهار شروع خوبی است، اما فکر نمی‌کردم.” صداقتش، شجاعتش، یک جانبه بودنش و… اما نمی توانم مجموعه داستان های مجیدش را کنار بگذارم، او مستقیماً در دل قصه می گفت، در حالی که من به عنوان کسی که برای بچه ها کار کرده ام به خیالپردازی متوسل شدم.

وی خطاب به همکاران خود افزود: به جای اینکه در این مسیر خشک و غم انگیز و متناسب با زمان پیش بروید، در این دوره های آنلاین پر از حرف و امید به سراغ «بچه های مجید» بروید.

برومند گفت: امیدوارم این اتفاق باعث شود همه ما به خود بیاییم و اختلافات درونی سینما را وسیله تخریب قرار ندهیم، بلکه برای امیدسازی و ایجاد امید به نفع مردم تلاش کنیم.

جهانبخش سلطانی مجری سریال قصه های مجید خاطره ای از حضورش در این سریال و قسمتی که مجید درباره مرداشور انشاء می نویسد و همچنین با اشاره به پروینده یزدانیان بیان کرد و افزود: «مجید» با این طنزها. صفات به عنوان نسلی که عاشق قلم و کشف و دانش بود، تکرار نشد.

در ادامه محمدرضا عرب، نماینده کانون کارگردانان خانه سینما گفت: «۲۶ فروردین جان از سینمای ایران در گذشت. من می خواهم بیانیه انجمن را بخوانم، اما امیدوارم بتوانم این کار را بکنم زیرا بیست سال پیش آقای پوراحمد پروانه ساخت فیلم را به من داد.

وی با ابراز امیدواری از برخورد ارگان ها و نهادها با هنرمندان در بخشی از بیانیه ای که قرائت کرد با اشاره به نحوه درگذشت کیومارت پوراحمد گفت: وی سینماگری مطالبه گر و معترض بود. اعتراض کرد اما افسرده و ناامید نبود. او اعتراض خود را با اعمال خود و در نهایت با مرگ خود نشان داد. اعتراض ایشان هم به وضعیت موجود بود و آقای پوراحمد برای امید دادن به جوان ترها فداکاری کرد.

کیانوش عیاری همچنین با اشاره به اینکه شوک تلخی بود، گفت: رفتن کیومارت غیرقابل باور بود و من در اوج تعجب بودم چون از او خواستم فیلم دیوانم را ببیند و او قبول کرد دو نفره به تهران بیاید. سه روز فیلم را تماشا کن

همین دو روز پیش که به خانه اش رفتم، در راه خروج خواستم کمی حلوای مانده در خانه بخورم تا با این تلاش ساده لوحانه مرگ او را اینگونه باور کنم.

عیاری افزود: از شرایط اطراف بسیار ناراضی بود و از زمین و آب و هوا شاکی بود، اما از من پرسید که آیا برای کارش برنامه ای دارم و با وجود تفاوت در کارمان، می خواستم چیزی بنویسم که ننویسم. سبک او را زیر پا بگذارد به همین دلیل نمی توانم افسردگی او را باور کنم.

همیشه از همسرش به عنوان مدیر زندگیش یاد می کرد و مهران عزیز را می شناسم به قول خودش زندگی اش تباه شده و بچه هایش هم.

در ادامه حبیب احمدزاده که با پوراحمد فعالیت و ارتباط صلح آمیزی داشت، گفت: پوراحمد اهل دل بود و اهل دل هیچ ربطی به سیاست ندارد. به نظر من خنده دار است اگر کسی او را با یک جناح مرتبط کند. او نه به حماقت درونی اهمیت می داد و نه بدخواهی ظاهری.

دلیل دوستی من با او این بود که پوراحمد یک ایرانی تمام عیار بود و می گویم باید ایرانی باشد تا برای حکومتش بجنگیم.

احمدزاده ادامه داد: او به دلایلی این نوع پایان را انتخاب کرد، اما بلایی که بر سر خانواده تختی آوردیم، به خانواده پوراحمد نمی رسانیم. این خانواده باید زندگی کنند. وصیت نامه ایشان را خواندم و هیچ موضوع سیاسی در آن نیست.

این نویسنده در پایان گفت: اگر کومرت را به خاطر کارهای خوبش خیلی دوست دارید، از فضای مجازی برای تخریب او استفاده نکنید.

منوچهر شهسواری تهیه کننده سینما در بخشی دیگر گفت: چیزی نمی توان گفت جز اینکه هر جا که بود برای همسر و خانواده و میراثش دعا کرد، همین که چنین آثاری از خود به جای گذاشت بس بود. او به برکت یمن و نعمت دریای بی‌خشکی برایش همیشه آنجاست و آنچه ساخته بود برایش ساحل بود.

کورش سلیمانی سپس از حضار خواست تا با نام تک تک آثار کیومارت پوراحمد از جای خود بلند شوند و او را تشویق کنند.

سپس محمدمهدی عسگرپور به روی صحنه دعوت شد و وی با تسلیت به نمایندگی از خانه هنرمندان ایران و تمامی ژانرهای هنری اظهار داشت: با یک مورد عجیب روبرو هستیم و در این سه روز سینمای ایران تلخ ترین و عجیب ترین اتفاق خود را تجربه خواهد کرد. بسته شده است زیرا همان آثاری که اسامی آنها بررسی شد با این نتیجه گیری سازگار نیست.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان به سخنان و شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره علت مرگ پوراحمد اشاره کرد و همچنین با اشاره به سخنان حبیب احمدزاده گفت: باید بررسی شود. خویشتنداری بیشتر و در عین حال مراقبت از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان. البته وقتی می گویید مراقبت، عده ای به سانسور یا مراقبت مالی فکر می کنند، اما نقش صنف در این زمینه بسیار مهم است.

سپس مهرانه ربیع، همسر پوراحمد با صدایی خشن گفت: کیومرت مرا کشته و پرونده ام را بسته است. ما همیشه با هم بودیم برای من عجیب است که او اصلاً آن شخصیت را نداشت و باور نمی کنم این اتفاق افتاده باشد. او اخیراً یاد گرفته بود که دستم را ببوسد و بگوید باید شکرگزار باشم. نمیدونم چرا اینکارو کردی او باید یک هفته دیگر می رفت و برمی گشت، من هم نتوانستم بروم.

خطاب با اشاره به اینکه پوراحمد عاشق مردم بود، خطاب به همسرش گفت: خانه من ویران است.

یکی از دختران کیومارت پوراحمد نیز به نمایندگی از دیگر خواهرانش گفت: همیشه به پدرم می گفتم که فکر نمی کنم هیچ دختری مثل ما پدری داشته باشد چون دخترانش و ایران را دوست داشت.

مهرداد پوراحمد به نمایندگی از خانواده پوراحمد گفت: میراث پوراحمد پرونده ای است که همیشه باز است و فارغ از همه زمینه ها از شما می خواهم که ما را در عبور از این موضوع یاری کنید.
سرانجام پیکر کیومارت پوراحمد تا قبر آماده شده بدرقه شد.

روحشان بنی اعتماد، مسعود جعفری جوزانی، بهمن فرمان آرا، کیانوش عیاری، جعفر پناهی، منوچهر شهسواری، همایون اسعدیان، منیه حکمت، داریوش فرهنگ، مرضیه برومند، طناز طباطبایی، رضا درمیشیان، حبیب علی قمهم‌خواه، حبیب علی احمدزاده، رضا غفاری. کورش سلیمانی، مسعود فروتن، حبیب اسماعیلی، محمد شیری، بهزاد هادویسی، مینا وحید، احمد امینی، فرهاد تحدی، محمد کارت، کتایون ریاحی، فردین حلتبری، سروص صحت، علیرضا معتمدی، احمدرضا درویش، محمدعلی زم، محمد رسول‌اف مهدی جفا ، محمدرضا دلپاک، عزیزالله حمید نژاد، حسن پورشیرازی، مسعود کرامتی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

در این مراسم محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی نیز حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید