دولت از مدیران بی تجربه با تخیل استفاده می کند

دولت از مدیران بی تجربه با تخیل استفاده می کند

روز جدید : مدیران پایه دولت از جمله مشکلاتی هستند که هم از سوی اصولگرایان و هم اصلاح طلبان مورد انتقاد قرار می گیرند. بسیاری از منتقدان معتقدند رئیسی نتوانسته از مدیران با تجربه و توانمند برای دولت خود استفاده کند. مشکلی که با تحریم های شدید شرایط را تشدید کرده است. بسیاری می گویند شرایط تحریم نیازمند مدیران مجرب و توانمند برای اداره کشور است اما حضور افراد نالایق و مدیران کم تجربه روز به روز اوضاع را تشدید می کند. با این حال، با وجود انتقادات فراوان، دولت هیچ انعطافی برای تغییر نشان نداده است. به نظر می رسد رئیسی و همکارانش با وجود شرایط سخت و اعتراضات متعدد مردمی همچنان معتقدند که بهترین هستند و بهترین راه را برای کشور طی کرده اند. اما برخی پیش بینی می کنند که این موضوع می تواند به اختلافات جدی بین دولتمردان و دولت اصولگرا منجر شود. مدتی است که نمایندگان مجلس به طور جدی بحث استیضاح وزرا را مطرح کرده اند. تعدادی از نمایندگان در مورد استیضاح وزرا بسیار جدی هستند و اگر تاکنون موفق نشده اند به دلیل ممانعت از تشکیل هیئت رئیسه مجلس بوده است. سایر نمایندگان نیز از این ابزار برای بیان نظرات خود در دولت استفاده کردند. این در حالی است که برخی تلاش می کنند دولت را حداقل تا پایان دو سال اول دولت با همین مدیران ادامه دهند. آنها می گویند که باید به دولت فرصت داده شود تا تصمیمات خود را اجرا کند و نتایج آن تصمیمات را مشخص کند. این در حالی است که تاکنون مردم نتیجه این تصمیمات را نپسندیده اند و از ابتدای سال جدید تاکنون اعتراضات سیاسی زیادی به دولت و اعتراضات صنفی و مدنی صورت گرفته است چرا که به نظر می رسد دولت برنامه های زیادی برای این تصمیم ندارد. کشور را اداره کنند هیچ نتیجه مثبتی وجود ندارد.

در همین رابطه مرتضی مبلا، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با همدلی گفت: جریان حاکم بر کشور سیاست خود را صحیح و تخلف ناپذیر می داند. او می‌گوید ایده اتحاد قدرت در ایران غیرممکن است و جامعه پویا و کثرت‌گرای کشورمان هرگز فرصتی برای یکدستی واقعی فراهم نخواهد کرد.

متأسفانه روندی که آقایان در پیش گرفته اند فقط ادامه روند غلط و بی اثر گذشته نیست، بلکه به این فکر می کنند که با هم متحد هستند و در مقابل خود احساس رقیب نمی کنند، روندهای اشتباه گذشته را تشدید می کنند. مرتضی مبلا در گفت و گو با همدلی گفت.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی آنها این است که رویکرد و سیاست هایشان کاملاً درست و خدشه ناپذیر است، ادامه داد: این موضوع مربوط به اجرای منویات، سیاست ها و برنامه های آنهاست.
واعظی در این خصوص ادامه داد: این در حالی است که تجربه گذشته بارها نشان داده است که این گونه سیاست ها گمراه کننده است و نتایج بسیار بدی به جا می گذارد و دوباره از بین می رود و شرایط کشور و دولت را سخت و غیرقابل حل می کند. او این کار را می کند.”

این فعال سیاسی گفت: اما اگر آقایان فکر می کنند که این سیاست ها، راه ها و رویکردها می تواند اشتباه و آسیب باشد، می توانند در این راه تجدید نظر کنند و این می تواند یک تصمیم جدی و اساسی باشد که البته این هم مشکل ساز است. “درست است.”

واعظی با انتقاد از انتصابات غلط سران کشور گفت: ببینید علاوه بر مشکلات جدی که در طرز تفکر، رویکردها و برنامه های خود دارند، متأسفانه از مدیران کم تجربه ای استفاده می کنند که دانش لازم را ندارند و پررو هستند. از تخیل و توهمات تقریبا اکثر کارکنان توانمند، کارآمد، با تجربه، متخصصانی که در طول چند دهه موفق به کسب تجربه و توانایی شده‌اند، جای خود را به کارکنان بی‌تجربه و آگاه و دارای تخیل بالا و ناآشنا با واقعیت داده‌اند. حضور چنین افرادی نیز مشکلات را تشدید و پیچیده می کند و مجموعه های خرد و کلان را برای مدیریت و سیاست گذاری کشور سردرگم می کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امیدواریم آقایان با توجه به نتایج اقدامات و اقداماتی که در گذشته انجام داده اند و عواقب زیانبار آن را دیده اند به خود بیایند و در سیاست ها و رویکردهای خود تجدید نظر جدی کنند.

قائم مقام وزیر کشور در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «بارها گفته شده است که دیگر نمی توان یکپارچگی یا یکپارچگی واقعی دولت اسطوره ای داشت»، افزود: در دولت های نهم و دهم هم همین اتفاق افتاد و دیدید چه شد. وضعیت شرم آوری که در آن قرار داشت. اکنون که سازوکارهای قدرت و حکومت داری متمرکز و اقتدارگراتر شده است، ماهیت قدرت از یک سو و شرایط محیطی و مشکلات حاد انباشته شده در کشور و همچنین جامعه پویا و کثرت گرا ایران هرگز اجازه نمی دهد. یکنواختی واقعی، آن طور که آقایان تصور می کنند: «اجازه نمی دهد و نخواهد گذاشت».

واعظی درباره رقابت درون جریانی کشور گفت: وضعیت این گروه ها را ببینید. در مورد پیش بینی رقابت شدید بین دولت نیز باید گفت که این اتفاق قبلا رخ داده است.

وی افزود: کمتر از یک سال از روی کار آمدن دولت می گذرد، شاهد رقابت شدید بین آنها باشید، هر چند رسانه های گروهی و عوامل کلیدی قدرت در صدد پنهان کردن مشکلات و زینت بخشیدن به دولت هستند. و آنها عملکرد آنها هستند، اما مشکلات جدی و رقابت به وضوح از طریق آنها به وجود آمده است.

وی گفت: به نظر من اصلاح طلبان در این شرایط سه مسئولیت مهم دارند. اولین کار این است که با توجه به نتیجه این رویکردها و سیاست های غلط و سازوکارهای ناکارآمد حاکمیتی، مشکلات و رنج مردم را افزایش داده و خطرات جامعه ایران را افزایش دهیم. بنابراین اصلاح طلبان باید این رویه ها و رفتارهای غلط و مشکل ساز را به مسئولان و دست اندرکاران کشور و دولت گوشزد کنند و ابعاد این معضلات و روندهای غلط را به آنها نشان دهند، تحلیل کنند، شفاف سازی کنند و نشان دهند. آنان را از راه نادرستی که در پیش گرفته اند آگاه کن».

وی ادامه داد: اصلاح طلبان باید راه های صحیح را به صورت منطقی و علمی به یکدیگر تبیین کنند و تا حد امکان سعی کنند آنها را ترغیب کنند که از سر راه بروند. چرا که در نهایت تا زمانی که این گام‌ها و اشتباهات غلط ادامه داشته باشد، دود آن به چشم مردم بلند می‌شود و به ضرر مردم، کشور، جامعه و آیندگان تمام می‌شود و حتی آسیب‌ها را بیشتر می‌کند. “

وی ادامه داد: وظیفه دوم با توجه به اینکه در شرایطی قرار داریم که اصلاح طلبان به طور کامل از صحنه حاکمیت کشور حذف شده اند، فرصت ایجاد روابط و تعاملات بهتر و سازنده تر با جامعه، اقشار اجتماعی، نخبگان، اندیشمندان، صاحب نظران، سیاستمداران است. فعالان، جامعه مدنی.»، اقتصادی و… و برای بهبود زیرساخت ها و نهادهای مدنی جامعه تلاش کنند.» این وظیفه بسیار مهمی است که متأسفانه در طول تاریخ مغفول مانده است و اصلاح طلبان می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

وی افزود: وظیفه سوم توجه به روابط داخلی اصلاح طلبان به ویژه بهبود و تقویت نظام درون سازمانی آنها، افزایش کارایی آنها و آسیب شناسی جامع و علمی از مشکلات و بحران های جدی کشور است. و همچنین برای معنا دادن. واقع بینانه را پیدا و تدوین کنیم، هم دولت علمی کشور را برای برون رفت از مشکلات و هم برای خروج از راه هایی که ما مشخص کرده ایم آماده کنیم و هم آنها را آماده کنیم تا اگر فرصتی برای اداره کشور پیدا کردند، می تواند “بیاورد.”

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این خصوص تاکید کرد: اصلاح طلبان نیز باید با آسیب شناسی درونی و اشتباهات خود اصلاح کنند تا کاستی ها و ناخالصی های گذشته خود را شناسایی و تبیین کنند و در جهت احیای گفتار، رفتار و گفتمان خود تلاش کنند. همچنین باید در درون خود سیستمی مؤثر، فراگیر و قابل اعتماد تشکیل دهند تا بتوانند تعاملات بهتر و سازنده تری با جامعه داشته باشند و فضای امیدواری را در جامعه ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید