دولت روحانی بی انضباطی ترین دولت بود / پرداخت های نجومی به مدیران شرکت های از دست رفته / مدیران سابق باید مسئول وضعیت امروز باشند

زمان: 10:11
منتشر شده در: 14/03/08
کد خبر: 1777826

یک اقتصاددان گفت بودجه ما مانند گوشت قربانی شده و پختن آن آسان است. وی گفت: در دولت قبل احکام بودجه اجرا نمی شد زیرا اگر غیر از این بود بودجه های موثر نوشته و اجرا می شد و نتیجه آن تورم و این همه مشکلات اقتصادی نبود.

بهنام ملکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص عدم اجرای مفاد بودجه در دولت روحانی و کنار گذاشتن اقدامات ذکر شده در گزارش کسر بودجه 99 ، اظهار داشت: این مشکل اصلی کشور است؛ این بدان معناست که گاهی اوقات قوانین بودجه پس از تصویب اعمال نمی شود.

بودجه بندی ما نیز کاستی های زیادی دارد و همیشه با خوش بینی بسته می شود

وی افزود: “البته بودجه بندی ما نیز مشکلات زیادی دارد. قسمت درآمدی بودجه در رابطه با فروش نفت و نفت خام ثبت می شود که معمولاً در صورت محقق نشدن تأمین نمی شود و باعث کسری بودجه می شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بودجه همیشه در خوشبینانه ترین حالت بسته می شود و منابع آن تأمین نمی شود. دولت کسری بودجه را از طریق روش هایی مانند ایجاد پول و هزینه درآمدهای غیر موجود تأمین می کند ، بنابراین تورم را هدف قرار می دهد.

بحران اصلی اقتصاد ایران ساختار ناسالم مخارج دولت است/ دولت روحانی بی انضباط ترین دولت بود

ملکی، چالش و بحران اصلی اقتصاد ایران را ساختار ناسالم درآمدها و هزینه‌های دولت دانست که در قالب بودجه خود را نشان می‌دهد. در دولت آقای روحانی به اجرای بودجه توجه نمی شود و تصمیمات آن اجرا نمی شود، زیرا اگر غیر از این بود بودجه های موثر نوشته و اجرا می شد و نتیجه آن تورم و این همه مشکلات اقتصادی نبود.

وی افزود: در دولت های مختلف ، بالا و پایین ، بحران در ساختار بودجه و بودجه ، توزیع و هزینه های بودجه وجود داشت و در برخی از دولتها انضباط مالی بیشتر بود. این مشکل بی سابقه است و مشکل بودجه ریزی، کمبودهای ساختاری در بودجه، توزیع و غیره وجود دارد. ولی بی انضباط ترین بودجه مربوط به 4 سال گذشته است که با یکسری مشکلات داخلی و خارجی همراه شد و نتیجه آن تورم 50 درصدی، شوک های اقتصادی و فشار مضاعف به دهک های کم درآمد بود.

دولت و مدیران آن زمان باید مسئول وضعیت امروز بودند

این اقتصاددان درباره تصمیم برای جلوگیری از بی انضباطی مالی و اجرای بودجه گفت: در چند سال گذشته ، کشور بی نظم ترین رویه های بودجه ای را داشته است ، نمونه هایی از آن در گزارش تخصیص اعتبارات تهیه شده است که باید از آنها نیز از دیوان محاسبات تشکر کنیم.

ملکی افزود: ما باید با وضعیت گذشته برخورد کنیم و دولت و مدیران زمان باید مسئول وضعیت فعلی باشند ، چرا قوانین و مقررات اجرا نشده است.

بخشی از مشکل قوانین است

وی افزود: البته برخی از مشکلات ناشی از خود قوانین است که گاهی بی تاثیر و به سادگی دست و پا گیر است و فقط ابهامات و مشکلات را پیچیده می کند. امروز در حوزه قانونگذاری نیازمند اصلاح و ساده سازی اساسی هستیم و همه اینها نباید از روی سلیقه قانونگذاری انجام شود. حیف است که ما نتیجه را در بودجه های اشتباه دیدیم.

این اقتصاددان تاکید کرد که اوج بی انضباطی بودجه در سالهای اخیر رخ داده است. وی گفت: کشور در چنین روزهایی قرار دارد و برای برون رفت از این مشکلات نیازمند اصلاح ساختار بودجه هستیم. بودجه باید بر اساس بهره وری تنظیم شود.

بودجه مثل گوشت قربانی است / با منابع نفرین شده ایم

مالکی ادامه داد: “بودجه ما مانند گوشت قربانی است که آسان شده است. هرکسی که بتواند لابی و لابی کند و نفوذ بیشتری داشته باشد می تواند بیشتر به دست آورد و هرکسی که در این زمینه نیست ممکن است بودجه ای دریافت نکند یا حداقل.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ساختار نادرست مصرف درآمدهای نفتی که آسان شده است ، باید اصلاح و در بودجه از آن جلوگیری شود. من معتقدم که ما توسط منابع نفرین شده ایم. درآمدهای نفتی باید به صندوق توسعه ملی برود و بودجه باید از فروش نفت و نفت جدا شود. باید بگویم که ما این مقدار منابع داریم. اگرچه چیزی باقی نمانده است، اما شفافیت بودجه باید بر این اساس تعدیل شود.

دستگاه ها هزینه کارآمدی را می دهند/ برخی از دولتمردان بی بازگشت هستند

وی تاکید کرد: اگر دستگاهی بودجه می خواهد باید در ازای کارآمدی آن منابع دریافت کنید. سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اینجا نقش بسیار مهمی دارد ، زیرا با تعریف شاخص ها و اجرای آنها ، وجوه یا وام ها به صورت رایگان داده می شود. البته بانک مرکزی باید از ایجاد پول و انحراف منابع بانکی به این طریق جلوگیری کند و این منابع را فقط به سمت تولید هدایت کند.

به گفته ملکی، ساختار مدیریتی در چارچوب ولیعهد به خوبی نشان می دهد که اکثریت کارمندان بخش دولتی فاقد درآمد یا حداقل درآمد هستند و برخی از آنها بیش از حد کار می کنند و حقوق کمتری دریافت می کنند، اما به نظر می رسد بیشتر اینها نوعی است. از tefila ؛ یعنی از جیب پرداخت می شود.

افرادی که بر اساس شایستگی سالاری / پرداخت های نجومی به مدیران شرکت انتخاب می شوند

این کارشناس اقتصادی گفت: افراد باید بر اساس شایسته سالاری انتخاب شوند و بر اساس کارآمدی ، حقوق و مزایا حقوق بگیرند. داشتن چندین میلیون کارمند با حقوق و افزایش حقوق آنها که یکی از زیان های دولت گذشته در سال های اخیر در این زمینه بود. دولت روحانی بودجه را افزایش داد و صرف نظر از بهره وری هزینه های زیادی را افزایش داد.

مالکی گفت: هر جا که کاهش بهره وری و پرداخت ها مورد توجه قرار گیرد، قطعاً چیزی جز تورم، اختلال و آشفتگی اقتصادی به دنبال نخواهد داشت. یکی از دلایل اصلی وضعیت کنونی که علاوه بر مشکلات و تحریم هایی که گریبانگیر اقتصاد شده است ، پرداخت های زیاد برخی افراد است.

وی تاکید کرد: چرا روسای فلان موسسه که بیش از ده نفر هستند باید حقوق های نجومی دریافت کنند؟ که نمونه های زیادی برای آن وجود دارد. چرا آنها یک شرکت سهامی را با تغییرات مدیریتی به زمین سیاه آوردند و در عین حال هیئت مدیره و مدیران تعداد زیادی دریافت می کنند. نباید پاسخی داده شود ، یا بهتر بگویم مدیران صنایع فرسوده ای را احیا کرده اند که در غبار بوده اند و هیچ جا تشویق نمی شوند. بودجه باید خوبی ها را تشویق کند و بدی ها را مجازات کند ، تا اینجا ما چنین نبوده ایم.

دولت سیزدهم باید روندهای قبلی را متوقف کند ، در غیر این صورت …

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: از آقایان رئیسی و میرکاظمی انتظار دارم در سال اول فعالیت خود جلوی روندهای قبلی را بگیرند و اگر این اتفاق نیفتد، همینطور خواهد بود. سازمان برنامه و بودجه باید روندهای قبلی را که می تواند کشور را از مدار عقب ماندگی ، ایجاد پول ، تورم و غیره نجات دهد ، رصد کرده و آنها را متوقف کند.

مالکی گفت: اگر ساختارها اصلاح نشوند و بودجه نوسازی و تولید هدف گذاری نشود ، همان روندهای نادرست تکرار خواهد شد. ما امیدواریم که دولت سیزدهم رکورد موفقی را ثبت کند. در غیر این صورت، بسیاری از امیدها می تواند منجر به ناامیدی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید