دولت باید خلاء افزایش اندک دستمزد کارگران و مستمری بگیران را با مزایا و مزایای اضافی پر کند.

دولت باید خلاء افزایش اندک دستمزد کارگران و مستمری بگیران را با مزایا و مزایای اضافی پر کند.

مراسم افطاری سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور اعضای این تشکل و اعضای بازنشسته اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در محل ستاد خانه کار جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این رویداد حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار) وی ضمن تبریک عید و ماه مبارک رمضان به بهار قرآن گفت: امسال با مصوبه جلسه شورای عالی کار با افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران مواجه بوده ایم. باید به خاطر داشت که ما به هیچ وجه به دنبال افزایش دستمزد در اقتصاد نیستیم و هدف ما حفظ قدرت خرید است، به طوری که در بحث افزایش دستمزد در شورای عالی کار هر چانه زنی انجام شد، با هدف حفظ قدرت خرید است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید کارگران نسبت به تورم هر روز در حال کاهش است، گفت: اگر به شاخص های تورم نقطه به نقطه نگاه کنیم و قدرت خرید را بر اساس نرخ دلار بسنجیم، ارزش دستمزد کارگران در ابتدای سال 1401 خواهد بود. حدود 283 دلار بود. در ماه مارس ارزش دستمزد کارگران (حداقل دستمزد) به 122 دلار رسید. به عبارت دیگر، ارزش دستمزد دریافتی کارگران حداقل دستمزد در یک سال به کمتر از نصف می‌رسد. همانطور که صحبت می کنیم، قدرت خرید یک کارگر حداقل دستمزد به 118 دلار کاهش یافته است که حدود پنج دلار نسبت به ماه مارس کاهش یافته است.

صادقی ادامه داد: پیام امروز ما به دولت این است که امیدی به دستمزدها به دولت نداریم و فقط خواهان کنترل تورم هستیم. دولت نباید اجازه دهد دهک های متوسط ​​به دهک های پایین و پایین جامعه بیفتند. سوال ما این است که چرا باید جمعیت زیر خط فقر کشور در یک سال و نیم از ۲۷ درصد به ۳۷ درصد یا به عبارتی از یک چهارم جامعه به بیش از یک سوم جمعیت کشور برسد؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست های غلط بسیاری از دولت ها از جمله این دولت است، گفت: ساختار اقتصاد ایران امروز در تحریم است اما مانند سایر کشورها. در شرایط تحریم یا فشارهای دیگر می‌توان سازوکارهایی را فراهم کرد که طبق آن طبقات کارگر و بازنشسته کشور راحت‌تر زندگی کنند. یکی از فرمول های کمک این است که امسال دولت مقداری یا شکلی از خانوارها حمایت کند و این تنها یکی از راه های جبران تورم است.

قائم مقام دبیر کل خانه کارگر افزود: ما کارگران در زمان رژیم نظامی آنقدر کالاهای اساسی را در قالب طرح بن دریافت می کردیم که گاهی کارگران به دلیل پر بودن انبار کالاهای اساسی و پر بودن انبار کالاهای اساسی، به فکر دستمزد خود نبودند. سخت کار کردند در دولت بعدی آقای هاشمی رفسنجانی تورم رخ داد و برخی سیاست ها تغییر کرد، اما در عین حال توسعه و رونق تا حدودی وجود داشت. در آن زمان در برخی کارخانه ها قراردادی داشتیم که طی آن قرارداد «پاداش حین تولید» دریافت می کردیم. در آن زمان اولویت کارگران در پایان ماه پاداش افزایش تولید بود، اما اکنون تورم با رکود و عدم توسعه همراه است و دولت باید برای آن چاره اندیشی کند.

وی بیان کرد: امیدواریم دولت بتواند کاری کند که ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی بالا برود و از این روند نزولی خارج شود. تاکنون اثرات کاهش ارزش پول ملی را بر قدرت خرید کارگران دیده ایم و باید جلوی این روند گرفته شود.

صادقی با اشاره به آخرین روزهای حضورش در سازمان تامین اجتماعی و دیدار با مدیران این سازمان گفت: بحث پیش رو درباره تفاوت تناسب 25 درصدی حقوق بازنشستگان را پیگیری کردیم. این مبلغ را همزمان با افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری پرداخت کنید. حدود یک میلیون نفر مشمول این میزان غرامت مانده از سال های گذشته هستند و با توجه به مجموع درآمد خود می توانند تا سه میلیون تومان افزایش داشته باشند.

یکی از اعضای هیات مدیره مرکز بیمه اجتماعی مستمری بگیران تهران افزود: از ما خواسته شده است که بگوییم حق عائله مندی برای مستمری بگیران چگونه باید محاسبه و اعمال شود. در این زمینه کمک خواهیم کرد و اگر با مصوبه دولت از مهرماه سال گذشته استحقاق عائله مندی داده شود، شاهد خواهیم بود که استحقاق عائله مندی بازنشستگان تعلق می گیرد که رقم قابل توجهی خواهد بود. بدین ترتیب کمک هزینه عائله مندی 350 هزار تومانی به 1 میلیون تومان به بالا افزایش می یابد.

صادقی با بیان اینکه «ما مستمری بگیران تابع مصوبه شورای عالی کار نیستیم و حقوق خانواده ما در دولت تعیین و تصویب می شود»، گفت: اکنون که تصویب حقوق عائله مندی برای کارمندان دولت رقم قابل توجهی است، دولت در این زمینه پرداخته است. باید این تفاوت را اصلاح کرد.» در بین نیروهای دولتی و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، البته برای پرداخت آن، میزان حق بیمه باید با نسبت قبلی متفاوت باشد. قول دادیم در این زمینه به دولت و مجلس کمک کنیم تا این محاسبه و پرداخت

این فعال کارگری تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری مزایای جانبی و سایر کمک ها به کارگران و بازنشستگان افزایش یابد تا خلاء افزایش دستمزد امسال پر شود.

دیدگاهتان را بنویسید